Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Tranen

Gentofte Hovedbibliotek, Ahlmanns Allé 6, 2900 Hellerup

MAIL: cbsp@gentofte.dk

TLF: + 45 3998 5843 / + 45 6010 7619

WEB: tranen.nu

Mandag-fredag 10-19 Lørdag 11-16


This is Cosmos

Anton Vidokle

Kurator: Toke Lykkeberg

02.03.2019 - 02.05.2019
FACEBOOKEVENT


PRESSEMEDDELELSE

Døden er en fejl. Som konsekvens bør mennesket sigte efter evigt og interplanetært liv, foreslog den russiske filosof Nikolai Fedorov (1829-1903). Som kunstneren Anton Vidokle har opsummeret Fedorovs position i video-erne Immortality For All: a film trilogy on Russian Cosmism: „Fordi sand social lighed betyder udødelighed for alle […] må vi genoplive vor forfædre.“ Og genoplivning af de døde nødvendiggør kolonisering af rummet hinsides en stadig mere befolket jord.

I filmtrilogien Immortality For All fra perioden 2014 til 2017 mediterer Anton Vidokle over en kulturel strømning i Rusland kaldet kosmisme. Federov, kosmismens fader-figur, er den første stemme, som Vidokle fremmaner fra fortiden. 

Fedorovs filosofi vandt indpas hos en kreds af intellektuelle i de sidste 25 år af hans liv, hvor han arbejdede som bibliotekar på Moskvas første offentlige bibliotek, der husede Moskvas første offentlige museum med en samling af malerier, tryk og manuskripter. Vidokles første separatudstilling I Danmark, This is Cosmos, udspiller sig ligeledes på et offentligt bibliotek, der huser en kunst-institution, Tranen. Udover videotrilogien præsenterer udstillingen en tidslinie over russisk kosmisme udarbejdet i samarbejde med Anastasia Gacheva og Arseny Zhilyaev samt et lille bibliotek med kosmistisk litteratur. Vidokles arbejde i overlappet mellem kunstrum og bibliotek genkalder Fedorovs overvejelser over foreningen af bibliotek og museum: „Hvis et depot kan sammenlignes med en grav, så er læsning […] en form for opgravning, imens en udstilling er […] genopstandelse.“ 

Som tidslinien bevidner, så har Fedorovs ideer – der med forfatteren Leo Tolstoys ord ikke er „så sindsyge som de lyder“ – været meget indflydelsesrige. Ikke desto mindre udgav Fedorov næsten ingen af sine skrifter selv. Istedet har andre så som Vidokle og hans publicistiske platform e-flux udgivet dem posthumt. Fedorovs arv lever videre i Dostoevskys romaner, i Malevichs malerier, i Tarkovskys film, i Tsiolkovskys banebrydende raketvidenskab, måske endda i opførelsen af Lenins Mausolæum osv. 

Med sin trilogi tilslutter Vidokle sig imidlertid ikke nødvendigvis denne følgerække. Han er hverken discipel eller kritiker for den sags skyld. Hans film er snarere en slags visuelle, mundtlige og musikalske variationer over kosmis-tiske skriverier i grænselandet mellem dokumentar, essay, poesi og højtlæsning. 

Vidokles arbejde vil givetvis blive set I lyset af diverse private, offentlige og videnskabelige projekter, der slægter kosmismen på, så som kolonisering af Mars, gen-oplivning af døde og uddøde organismer, omvendt aldring, blodtransfusion og klima-engineering. Tyngde-punktet i Vidokles trilogi er imidlertid ikke en journalistisk historie om anvendt kosmisme i det 21. århundrede. Vidokle søger snarere at genantænde det spekulative og eksperimentelle potentiale i de kosmistiske projekter, som stadig er på kant med verden af idag og fortsat udvider og forstyrrer vores forestillingsevne og verdensbillede. Selvom filmene skudt på locations i Rusland og det forhenværende Soviet Unionen gør brug af visse koder kendt fra dokumentarfilm, er filmene ikke så meget dokumenter over kosmismen og de spor den har efterladt sig. Filmene søger snarere at fremkalde og frem-mane den påny.

Alle tre film reciterer og reflekterer ikke blot over kosmis-tiske tænkere. De inviterer også folk – både dem, som ser filmene og dem, som man kan se i filmene – til at udsætte sig selv for forskellige eksperimenter. Den første film, This is Cosmos, præsenteres som „en bestrålingsseance“ med „terapeutiske virkninger.“ Den anden film, The Communist Revolution Was Caused By The Sun, rummer både klinisk hypnose anvendt til afvænning og en gen-iscenesættelse af videnskabsmanden Chizhevskys eksperiment med virkninger af negativt og positivt ladet luft på biologiske organismer. Den tredje film, Immortality and Resurrection for All!, gør brug af eksperimentel terapi med en speciel flimmer-effekt anvendt til at kurere hukommelsestab. 

I anledning af This is Cosmos har Tranen indgået partnerskab med Aarnio Originals. I interiøret svæver tre skærme og tre Bubble stole, så kunstværkerne og deres publikum svæver side om side i luften. Den finske designers ikoniske stole fra 1968 inviterer publikum til at fordybe sig i deres egen boble, imens de udstilles som deltagere i et kosmistisk eksperiment. 

Udstillingen er kurateret og designet af leder Toke Lykkeberg.

Anton Vidokle (1965, RU) lever og arbejder i New York og Berlin. Han er grundlægger af platformen e-flux kendt for projekter så som e-flux video rental, e-flux journal og et udstillingssted i New York. Film fra trilogien ‘Immortality For All: a film trilogy on Russian Cosmism’ er blevet vist på adskillige museer så som Centre Pompidou, Paris (2016) og Tate Modern, London (2017) samt en række festivaler og biennaler, herunder Shanghai Biennale (2014), d. 65. Berlinale (2015) og d. 7. Gwangju Biennale (2016).

TRANENS UDSTILLINGSPROGRAM

This is Cosmos er tredje udstilling I Tranens aktuelle program. Fokus er på den del af samtidskunsten, som ikke enøjet fokuserer på samtiden. Når alt fra klima til teknologi udvikler sig med stadig højere hastighed, bliver samtiden flygtig og skrumper. Til gengæld vokser konstant vor viden om fortiden og spekulationer om fremtiden. Som del af denne bevægelse er megen samtidskunst ikke længere kontemporær, hvilket bogstaveligt talt vil sige ‘med tiden.’ I stedet er den ‘ekstemporær’, altså ’ude af tiden’. Over en periode på to år vil Tranen give plads til at tænke tid og historie i et anderledes og større perspektiv.

TALK MED VIDOKLE OG FRANKE
29. MARTS, 17:00

En talk mellem Anton Vidokle og kurator Anselm Franke tager afsæt i Fedorovs tanker om museet og biblioteket for at diskutere sådanne offentlige institutioners rolle og væsen. Anselm Franke er Leder af Visuel Kunst og Film på Berlins Haus der Kulturen der Welt, der I 2017 præsenterede udstillingsprojektet Art Without Death: Russian Cosmism. 

Udstillingen er støttet af Det Obelske Familiefond, Statens Kunstfond, Aarnio Originals

Skriv kommentar



Krabbesholm Højskole
Pierre Bonnard - Glyptoteket
Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø
Københavns Kunstskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net