Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
10.05.2017 STATEMENT
Simon Rasmussen, Floater, Afgang 2017

Simon Rasmussen: Floater, 2017, Stål, aluminium, bolte, pulverlakeret krydsfiner, porebeton, tyggegummi. Foto: Torben Zenth.

Under radaren - Simon Rasmussen på Afgang 2017

På årets Afgangsudstilling fra kunstakademiet i København møder man bl.a. 3 museale bænke. Floater hedder de, og kunstneren bag er Simon Rasmussen (1987) fra billedhuggerskolen. Kopenhagen inviterede ham til at fortælle om værkerne.

AF Torben Zenth

KUNSTHAL CHARLOTTENBORG
Afgang 2017 / MFA Degree Show 2017
Anne Sofie Fenneberg, Coline Marotta, David Minarík, Eduardo Antonio Rodriguez Chain, Gabriel Bott, Hannibal Andersen, Ingrid Høiskar Borgfjord, Jacob Alrø, Jens Hüls Funder, Jesper Skov Madsen, Kirsten Astrup, Lydia Hauge Sølvberg, Malte Starck, Veronica Rigét, Nicky Sparre-Ulrich, Nike Åkerberg, Nikolaj Nielsen Phillipsen, Nina Mølgård Knappe, Oskar Jakobsen, Signe Boe, Simon Rasmussen, Theodor Carl Axel Walldius, Vibe Overgaard, Anne Elisabeth Eckersberg
Kurator: Christian Skovbjerg Jensen
22.04.2017 - 28.05.2017

Installationen består af 3 bænke, jeg har valgt at kalde Floater. Bænkene består af stål, aluminium, og gasbetonen der er fræset efter en 3D scanning af en modernistisk udstillingsbænk. Eller rettere efter en daybed model af møblet; denne er 10 cm højere end daybed-modellen, så den egner sig bedre som museums møbel.

Titlen refererer til den danske betegnelse 'flyder' en meget komfortabel sofa. Værkerne er naturligvis ikke særlig komfortable, men 'floater' er også betegnelsen for en sygdom i øjet, som danner små ormelignende skygger i synsfeltet. Installationen af de 3 værker minder om øjets floaters, altså en forstyrrelse i synsfeltet. De har en velkendt form, der flyder ind i rummet, men alligevel står i vejen.

I denne kontekst; den lidt opstyltede begivenhed som Afgang jo er, hvor 6 års arbejde skal koges ned og repræsentere alt det man står for, ville jeg vise noget, der har den her 'under radaren' karakter, noget der glider ind og kommunikerer med rummet og de andres værker omkring dem.

Bænkene udfylder det rum omkring værkerne, som normalt er beskuerens position, og man kan nærmest fornemme en form for skjult krop. I klassisk europæisk forstand er kroppen udgangspunkt for skulpturen, hvorimod det her er supporten til kroppen der er emnet.

Værkerne forholder sig til de traditionelle skulpturmaterialer; sten og stål. Der sidder dog et stykke tyggegummi nedenunder, som peger på en brug af møblet, og annullerer den højstatus karakter som møblet har. 

Derudover kan jeg også godt lide den lidt kække gestus, der ligger i allerede på Afgang, at arbejde med det museale element interiøret normal vis indgår i.

Jeg har været meget interesseret i at arbejde med det mellemrum der er imellem de øvrige værker. Påpege ens egen position og være kritisk overfor hvordan vi normalt indtager rummet omkring kunsten. Lidt som Rene Magrittes maleri (Not to be Reproduced, 1937), hvor han ser sin egen nakken i spejlbilledet, ville jeg gerne ha’, at beskueren kom til at betragte sig selv med dette værk. Spejle sig selv i situationen herinde.

Teksten er et uddrag af Henry James’  bog The American fra 1877. Det er åbningsscenen, hvor man møder hovedpersonen, der er taget til den gamle verden, til Europa fra USA, hvor han betragter scenariet på Louvre siddende på en lignende bænk. Siden er møblet næsten forsvundet ud af den museale kontekst efter white cubens indtræden og kroppens fravær i udstillingssammenhæng, hvor det er øjet der er på arbejde. Teksten er en vigtig del af værket.

Tak

Søren Rasmussen

Simon Rasmussen Foto: Torben Zenth.

Simon Rasmussen, Floater, Afgang 2017

Simon Rasmussen: Floater, 2017, Stål, aluminium, bolte, pulverlakeret krydsfiner, porebeton, tyggegummi. Foto: Torben Zenth.

Simon Rasmussen, Floater, Afgang 2017

Simon Rasmussen: Floater, 2017, Stål, aluminium, bolte, pulverlakeret krydsfiner, porebeton, tyggegummi. Foto: Torben Zenth.

Simon Rasmussen, Floater, Afgang 2017

Foto: Torben Zenth.

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
Københavns Kunstskole
Boesner
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net