Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
04.06.2015 INTERVIEW

Jens Settergren: TROPE, 2015. Foto: Mikkeline Daa Natorp.

TROPE

Udstillingsstedet Piscine er netop åbnet i Århus. Første udstilling er med Jens Settergren, der går på fjerde år på Det Jyske Kunstakademi.

AF Iben Zorn

Piscine
Møllegade 5, 8000 Aarhus C: piscine.dk
TROPE
Jens Settergren
29.05.2015 - 07.06.2015
FACEBOOKEVENT

Alright, du har valgt at skabe en form for simuleret tropisk klima (?), i hvert fald på temperaturfronten, ved at installere 3 neongrønne radiatorer i udstillingsrummet. Er det netop det simulerede, du har arbejdet med, eller hvad er dine tanker bag denne del af installationen?
Ja, udstillingens visuelle omdrejningspunkt er de tre radiatorer, som er blevet koblet på rummets eksisterende rørsystem, og det første, du umiddelbart mærker, når du træder ind i rummet, er den høje temperatur. Måden jeg har installeret radiatorerne er hentet fra forskellige metoder at montere fladskærme på – på væg, på en arm og på en stander. De specifikke radiatorer har jeg nøje udvalgt, da de har 16:9-format, og således også kan anskues som en form for billedskærme. I stedet for visuelt at repræsentere det tropiske direkte, har jeg forsøgt mig med en simulation, der fungerer gennem andre virkemidler, men stadig tjener det formål at genkalde en forestilling om et ”perfekt” tropisk miljø. I denne simulation er varmen et ganske centralt element. Tropeparadiset er en velkendt figur i det eksotiskes fænomenologi, og det er netop dette velkendte, som jeg forsøger at tage under behandling, da fortællingen og perspektivet om troperne også bærer på en ret kunstig bagside. I nogen grad kan de billedlige fremstillinger, man møder af troperne, hos eksempelvis rejsebureauerne, ses som sandere end troperne selv, og deri ser jeg en interessant konflikt.

Du har arbejdet ret sanseligt med temperaturen, den neongrønne farve, som går ind og driller øjet lidt, samt en variation af lyde, der skiftes til at komme fra forskellige steder i rummet. Har det været vigtigt at interagere alle sanser, hvorfor? Hvilke lyde bruger du?
De forskellige sanser, der sættes i spil, hænger igen sammen med simulationen. Jeg har ladet mig inspirere af effekter, der kan betegnes som sansemæssige klichéer og som eksempelvis benyttes i badelande såsom Lalandia, hvor man konstruerer et miljø omkring idéen om en form for paradisisk oase.

De tre lyde, der afspilles på skift, er et bølgeskvulp på en strand, en abrupt sample af caribisk musik, og en kort melodi fra en udefinerbar eksotisk fugl, som egentlig er klippet sammen af forskellige fuglelyde. Lydene er hver især knyttet an til en af radiatorerne, og de gentages i et fast mønster med en periode af stilhed mellem hver lyd, som er med til at accentuere dem og fremhæve scenariets kunstighed. Lydene eksisterer i en form for vakuum, hvor de er blevet skrællet helt for den baggrundsstøj, der ellers ville være ved lyde, som optages i naturlige omgivelser. På den måde fremstår de uden noget omgivende miljø - altså som rene effekter.

I forlængelse af ovenstående, i hvor høj grad er det vigtigt at forvirre lidt? Jeg føler du har et behov for, at der indgår en ironi eller humor i dine værker, og at det gerne må være sjovt at være beskuer, men samtidig at jeg skal føle mig lidt forvirret - måske endda lidt manipuleret, jeg blev i hvert fald ret tørstig (!)?
Jeg har forsøgt at lave en udstilling, som er mildt ubehagelig at opholde sig i. Der er for varmt til, at det er rart at være i lokalet i mere end et par minutter, og den fluorescerende grønne, som er meget syntetisk, er også en smule for skarp for øjet at dvæle ved. Med lydbilledet som eksempel tror jeg ikke ironien opstår i det urealistiske, men netop måske ved, at det er hyperrealistisk. På sin vis kommer tropesimulationen til at vende sig mod sig selv. Forvirring og en følelse af manipulation tror jeg kan være et meget gavnligt sted at befinde sig, og jeg synes, der er noget dragende ved punktet, hvor noget så reelt som det tropiske er på randen af sammenbrud. På den måde er overdrivelsen, ironien og det syntetiske grundlæggende præmisser i udstillingen.

Tak.

Jens Settergren: Installationview, TROPE, 2015. Foto: Kaare Viemose.

Jens Settergren: Installationview, TROPE, 2015. Foto: Kaare Viemose.

Jens Settergren: Installationview, TROPE, 2015. Foto: Kaare Viemose.

Jens Settergren: Installationview, TROPE, 2015. Foto: Kaare Viemose.

Jens Settergren: Installationview, TROPE, 2015. Foto: Kaare Viemose.

Skriv kommentar



Roskide Højskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Københavns Kunstskole
Boesner kunstnerartikler
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net