Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
14.03.2016 PERFORMANCE
Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

The Residency - Mødet med Mexico

Kunstnerkollektivet Heaven har netop været på et art residency i Mexico. Opholdet mundede ud i en performance med navnet The Residency, som fandt sted under kunstfestivalen Festival del Viento i byen Pachuca.
Kopenhagen bringer her Heavens personlige introduktion til opholdet, samt en gennemgang af performanceværket The Residency.

AF Heaven

The Residency er en performance skabt af kunstnerkollektivet Heaven.

Heaven er et kunstnerkollektiv og et samarbejde af flydende karakter. Heaven skaber immersive performances og har tidligere lavet værkerne five apartments og music4giants.

Heavens performance i Mexico udvikledes af Madeleine Kate McGowan, Esben Weile Kjær og Anna Weile Kjær, og blev udført af ovennævnte samt performerne Victor Vejle og Rasmus Balling.

Pachuca, Mexico
24. februar – 10. marts

Vi ankommer.
Ingen af os har været i Mexico før.
Den eneste ide vi har om, hvad vi går ind til, da vi bliver hentet i lufthavnen, er et fiktivt Mexico baseret på erfaringer fra film og populærkultur.
Vi bliver kørt til en by, der hedder Pachuca, i udkanten af Mexico City. For Mexicanerne er byen en landsby. I indbyggertallet er den på størrelse med København.

Vi er kommet for at deltage i byens første kunstfestival, Fiesta del Viento, hvor vi er blevet inviteret til at lave en stedsspecifik performance, som vi har besluttet skal tage udgangspunkt i vores møde med Mexico og Pachuca, og de mennesker som bor her. Vi har 14 dage til at udvikle performancen inden den skal udføres lørdag d. 5 og søndag d. 6. marts. Performancen hedder The Recidency.

The Residency.
The Residency finder sted i en gård. Engang var det et hus, med højt til loftet, smukke paneler og store vinduer. Nu er der ikke noget tag på huset længere, og huset blev til en baggård i ruiner.

Fra en sort dobbelt trædør, bliver gæsterne lukket ind i perfomancen én efter én. Døren går op, og en performer tager imod den besøgende med Adeles sang Hello og en kamphund i bur, der gør. De besøgende placeres i det midterste stykke af den hesteskoformede gård. Nogle af gæsterene har stadig deres eget tøj på. Én efter én bliver de ført hen bag et klæde, der hænger udspændt fra ruinens top. De guides af en performer hvis ord bliver oversat af en lokal tolk, der kan oversætte den engelske tale til spansk. Her iklæder gæsterne sig joggingbukser og en ensfarvet t-shirt i blege farver. Den samme klædedragt som performerne. Solen står hårdt ned i gården, som er støvet og tør.

Et primitivt telt er opført i gårdens fjerneste hjørne. Et banner med billeder, der glider ind i hinanden, af objekter, som også er at finde i gården, hænger udspændt på murstens muren. Foran står en hvid museumsbænk og en person med en pegepind i hånden. Han har ligesom resten af performerne i rummet en oversætter ved sin side. Manden med pegepinden henvender sig til to af de besøgende, der omklædte sidder på en taburet med et ”Thank you for your application, you have been selected to participate in the workshop”. De besøgende bliver bænket foran banneret, og en workshop begynder. Manden med pegepinden spørger ind til de besøgendes forhold til objekterne på banneret. Han spørger, hvorvidt de ser tingene som objekter eller symboler, om det er muligt for dem at skille tingenes symbolbetydning fra objektet. Sammen med manden med pegepinden begynder de besøgende at kropsliggøre de repræsenterede objekter.

Ude i rummet har en anden performer, The Researcher, en mand med en notesbog, samlet fire besøgende omkring sig. Han står i midten med sin oversætter, der med oversættelsens forsinkelse omformer mandens engelske spørgsmål til spansk. Manden spørger dem, hvad de tænker, når han siger Mexico. Han beder dem beskrive farven hudfarvet. Han spørger dem om mange ting, og beder dem skrive deres svar ned på den udleverede seddel, alt i mens han langsomt klæder sig af, indtil han står kun iført et par gule speedos. Han spørger dem om deres forhold til kærlighed, hvornår de har følt sig trygge og elsket. Pludselig afbrydes undersøgelsen, og papirerne samles ind.

I det modsatte hjørne, ved siden af buret med kamphunden, er en performer ved at samle et kor. Hun hvisker instrukser i øret på sin oversætter, der højt og tydeligt videreformidler. En besøgende står med front mod et langt stykke stof med teksten fra Christina Aguileras sang Beautiful, der hænger fra kamphundens bur. Performeren – altid fulgt af sin oversætter – sætter Beautiful på i karaoke-version, og den besøgende begynder at synge mens performeren med sin oversætter peger på teksten og giver opmuntrende instrukser.

Løbende bliver en af de besøgende valgt ud. De bliver fulgt hen til teltet. I teltet sidder en performer. Han har ikke nogen oversætter og heller ikke nogle ord. Han kommunikerer gennem kropssprog og lyde. Han kaldes The Pet. Fra tid til anden kan han ses blivende ført af en besøgende gennem gården med en lak-mundkurv og metalkæde.

På et tidspunkt kalder performeren med koret gennem sin oversætters høje stemme alle i gården til et fælleskor. De besøgende og performeren bliver arrangeret i en opstilling, og sammen synger alle Beautiful med en tilhørende simple koreograferede fagter.

Koret afsluttes og lydbilledet vender tilbage til den pulserende drone, der hele tiden er tilstede som et bagvedliggende lydtæppe. De besøgende kommer og går i et organisk flow over perfomancens 5 timer, og omkring i gården opstår hele tiden nye situationer, formationer og interaktioner.

Når en gæst bliver fortalt, at tiden er inde, føres de til exit og mødes af en performer med den sidste besked: ”Only you know, if you were focused. Only you know, if you could have created something else. Thank you for creating The Residency.”

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico.

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven, The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Heaven: The Residency, 2016, Pachuca, Mexico

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Lilith Performance Studio
Københavns Kunstskole
Krabbesholm Højskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net