Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

27.03.2017 INTERVIEW
Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

That Cool McCarthy / Bonde Combination (installation view), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

That Cool McCarthy/Bonde Combination

Smartphone formiddag-interview. En sms korrespondance mellem Morten K. Jacobsen og Peter Bonde, omkring kunstnerisk originalitet, misforståelser, tyveri troværdighed, Paul McCarthy, og lort i kupler.

AF Morten K. Jacobsen

SYDHAVN STATION
Ernst Kapers Vej 1, 2450 København SV W: sydhavnstation.info
That Cool McCarthy/Bonde Combination
Paul McCarthy, Peter Bonde
Kurator: Morten K Jacobsen, Peter Bonde
14.01.2017 - 05.02.2017

Udstillingstitlen, That Cool McCarthy/Bonde Combination, er en omskrivning af en Kippenberger-titel. Hvad betyder referencerne ift. din billedkunstneriske praksis?
Referencen er en henvisning til, hvad det er for et sprog, hvad det er for en dialog jeg vil. Og samtidig er det også en blotlæggelse af hvad jeg "stjæler" fra; klarest udtrykt i Book Painting-serien.

Okay du 'stjæler'', og gør det åbenlyst. Det her 'tyveri', vil nogle måske hævde, er et tegn på uoriginalitet. Hvad betyder originalitet for dig?
Det er selvfølgelig faren ved tyveriet, at der kan opstå tvivl om originalitet + falschung. Men tricket er vel at stjæle fra mange nok. Der sker alligevel så mange fejl og misforståelser at tyveriet bliver svært at gennemskue og I sidste ende anklage mig for – og jeg vil til hver en tid benægte. 

Du stjæler og benægter åbenlyst. Hvad er, eller hvad betyder, kunstnerisk troværdighed for dig? 
Det handler ikke om troværdighed, men hvad der kommer ud af tyveriet. Benægtelsen, fejlene, misforståelserne, om det er interessant, om det tilfører noget, om det skaber nye billeder:

– Om det gør en forskel.
– Om jeg gider at se på det.

Nu skriver du 'gider' at se på det. Er kunst for dig en nødvendighed som erkendelsesredskab, eller er det en luksus, en nydelses akt, som handler om lyst mere end om erkendelse?
Jeg tror ikke, jeg laver den skelnen. Jeg kan godt nyde og erkende på samme tid. ’Gide at se på’ er bare en metafor for, om det er godt.

Med denne udstilling du har lavet med McCarthy, kredser dine værker omkring ham som billedkunstner og ham som person. Det er sådan som jeg ser det, en typisk måde for dig at arbejde. Hvorfor vælger du motiver fra kunstmiljøet og ikke fra ikke-kunstmiljøet?
Jeg ved ikke, om det handler om motiver, det er vel mere en dialog, et sprog, en måde at se verden på, og I sidste ende en måde at leve på og arbejde på. McCarthy passer godt dér. I 2007 holdt jeg en tale for ham, som er en del af udstillingen på Sydhavnen (et performativt lydværk på Udstillingsstedet Sydhavn Station red.) i form af en 12" Vinyl, der netop er en opremsning af Pauls referencer, materialer, titler, for at ende med hans hus, hans hunde og hans familie. Og ja, kunsten interesserer mig. Det udenfor er adskilt. Det er et andet sprog, det kan ikke høres. Det amputeres så snart det hives ind i kunstverdenen. 

Hvordan ’amputeres’? Synes du ikke, at 'virkeligheden' kan overføres til kunsten?
De problemer virkeligheden slås med, løses ikke med kunst. Der må man vælge den rigtige kampplads. Superflex ændrede sgu ikke forholdene i Afrika ved at få folk til at skide i en kuppel, som producerede metangas. I bedste fald blev det bare endnu engang den hvide mand klædt i bedste Tintin-outfit, der skulle vise den sorte mand hvordan man løser et problem. For Superflex blev det gennembruddet på den internationale kunstscene, hvor de rigtige udbyttere af Afrika kunne købe aflad for deres ugerninger i form af dokumentations-fotografier fra Superflexs arbejde med at gøre en forskel for Afrika. Det er vel amputation der vil noget. Det er jo så sidenhen blevet deres brand at redde verden og vi kan så stå inde i kunstverdenen og synes de gør en forskel, når de udstiller på Jumex-fabrikker placeret midt i Mexico City's slum ejet af Mexicos rigeste mand og placeret dér I den billige arbejdskrafts navn. 

:-)

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

That Cool McCarthy / Bonde Combination (installation view), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

That Cool McCarthy / Bonde Combination (installation view), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

That Cool McCarthy / Bonde Combination (installation view), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

That Cool McCarthy / Bonde Combination (installation view), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

That Cool McCarthy / Bonde Combination (installation view), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

That Cool McCarthy / Bonde Combination (installation view), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

That Cool McCarthy / Bonde Combination (installation view), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

Peter Bonde: Peter on Paul (Side A: Peter on Paul / Side B: Peter on Paul w. music), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

That Cool McCarthy / Bonde Combination (installation view), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

That Cool McCarthy / Bonde Combination (installation view), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

That Cool McCarthy / Bonde Combination (installation view), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

Paul McCarthy: Tree Plug, 2014. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

That Cool McCarthy / Bonde Combination (installation view), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

That Cool McCarthy / Bonde Combination (installation view), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

That Cool McCarthy / Bonde Combination (installation view), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

Peter Bonde: IWAN WIRTH, 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

Peter Bonde: IWAN WIRTH (Dark room), 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

Peter Bonde: Sixteen Tree Plugs, 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

Peter Bonde: Shit Painting, 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

Peter Bonde: Good Cowboy, 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

Paul McCarthy: Low Life Slow Life: Tidebox Tidebook, Hatje Cantz 2010. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

Peter Bonde: UT, 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

Paul McCarthy: Tree Plug, 2014. Foto: Morten K. Jacobsen.

Paul McCarthy, Peter Bonde, That Cool McCarthy / Bonde Combination, Sydhavn Station

Peter Bonde: Driving Home for Christmas, 2017. Foto: Morten K. Jacobsen.

Skriv kommentar



Københavns Kunstskole
Boesner
Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø