Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

11.05.2012 INTERVIEW

Peter Martensen: Panorama, 2012, 34 x 70 cm. Foto: Galerie MøllerWitt.

Specialisten

Hos Galerie MøllerWitt kan man for øjeblikket opleve en række nye malerier af den markante maler Peter Martensen. Peter Martensen er mest kendt for at male ensfarvede, melankolske malerier, der er befolket med anonyme mænd i 50er stil. Iklædt hvide skjorter og mørke bukser møder vi dem som isolerede mennesker i kontorer, hoteller eller i hjemmets stuer. I sine nye malerier introducerer Peter Martensen et billedunivers hvor naturen og farverne får lov at spille med.  Martensen fortæller her til Kopenhagen hvilke tanker han har gjort sig om maleriet, mennesket og inspiration til kommende værker.

AF Thilde Nyborg

Fortæl lidt om din nye udstilling
Det er helt nye malerier, skabt inden for det sidste halve år. Temaet The Specialist er ideen om en figur - en person, der har som opgave at finde det endelige svar på hvordan det hele hænger sammen.

Han er et menneske i hvid kittel - en uniform der viser hans objektive og videnskabelige tilgang til verden. Jeg vil ikke påstå, jeg har siddet og grundet over, hvad jeg nu skulle male, og så har jeg fundet på dette tema...

Jeg maler altid først - og tænker bagefter. Manden i den hvide kittel dukkede pludselig op, fordi jeg en dag havde frygtelig lyst til at male et farverigt billede af frodige sommermarker. Det var ærligt talt svært - for det første fordi jeg ikke er en rutineret landskabsmaler, og for det andet fordi malede landskaber meget let bliver meget kedelige.

Så for at gøre det interessant, plantede jeg nogle fjollede mænd i hvide kitler i landskabet - og straks fik jeg gnisten tilbage. Det blev til en udstilling Museum i Paris sidste forår (på Galerie Maria Lund, red.). Siden har jeg fortsat denne tematik - nu med denne udstilling i Galerie MøllerWitt.

Til udstillingen i Paris var alle motiver noget der blev til uden forlæg - dvs. jeg skulle tænke mig til, hvordan det nu så ud...hvordan folderne i kitlerne skulle falde, osv. Det gav en vis træghed i udførelsen, fordi jeg hele tiden måtte finde på alle detaljerne i billederne. Derfor valgte jeg til denne udstilling at bruge fotooptagelser af levende modeller i landskaber, som min datter, der er fotograf, assisterede med. Så behøvede jeg ikke bruge så meget tid på at tænke mig til, hvordan det ser ud, når en specialist løber over en mark -  jeg kunne i stedet få mere flow i maleriet.

Jeg kan ikke sige præcist, hvad det egentlig er mine billeder handler om. Da jeg altid bare maler det jeg har lyst til at male, er det altid efterrationaliseringer, når jeg skal forklare mig selv, hvad det er. F.eks tanken om specialisten. Han ligner en specialist - derfor kalder jeg ham det. Men om det er en læge, kemiker - eller for den sags skyld en ostelager arbejder er i mine øjne totalt lige meget. Jeg ser et menneske, der går ned i stoffet, og samtidig forurener det med sin sin tilstedeværelse.

Dine figurerer har bevæget sig 'udenfor' denne gang - hvilken betydning tillægger du landskabet og det naturlige?
Landskabet fylder mere og mere i mit liv i det jeg er ved at flytte på landet til et sted med egen sø og skov. Det er nok dette forhold, der er medvirkende til at naturen presser sig på i mine billeder. Men også fordi jeg tillader det.

Jeg har gennem en del år pålagt mig selv klare begrænsninger i mit maleri: Kun én farve. Ikke male følelser. Ikke male individuelle personligheder. Ikke nogen fortælling, men gerne noget der ligner. Ikke nogen hovedperson i billedet. Alle har lige stor betydning. Alt er lige gyldigt.

Disse dogmer har jeg gennem de sidste par år forladt stille og roligt. Fordi de gav visse afsavn - et pres, som jeg nu har givet frit afløb. Jeg tillader mig selv at bruge flere farver, at male individuelle personligheder, at bruge følelser og male dem. Jeg tillader mig at lade noget i billedet være vigtigere end noget andet. Jeg tillader mig selv at fortælle historier, og lege med det.

Flere af figurerne bærer på hvide stykker papir, tilsyneladende blanke. Hvad vil du gerne antyde med det greb?
Det hvide papir i billederne er et dejligt billedelement, som kan bruges helt frit og give energi til kompositionen. Det er 'hvid energi' med masser af betydning: Det ubeskrevne blad - det ikke malede billede - lige så vel som det modsatte: planen, kontrakten, dispositionen osv.

I naturbillederne fungerer det som kulturens forurening, som videnskabens undersøgelser, der forurener det de undersøger. Men jeg forbeholder mig retten til ikke at vide præcist, hvad mine billeder handler om. De er dog først og fremmest bare malerier.

Hvilken retning forestiller du dig at dine værker vil bevæge sig i herfra?
Jeg kan mærke, at jeg i min udvikling er på vej mod mere følelsesladede billeder - mere 'klassisk malede' billeder med et større farveregister og større visuel volumen.

Alene det at jeg nu har fået et meget stort atelier med meget højt til loftet med udsigt til en stor sø, vil nok få farverne og formaterne op i volumen.

Tak.

Peter Martensen: The Specialist, 2012. Installation view. Foto: Galerie MøllerWitt.

Peter Martensen: The Specialist, 2012. Installation view. Foto: Galerie MøllerWitt.

Peter Martensen: The Specialist, 2012. Installation view. Foto: Galerie MøllerWitt.

Peter Martensen: Camping, 2012, 80 x 100 cm. Foto: Galerie MøllerWitt.

Peter Martensen: Scenario, 2012, 130 x 180 cm. Foto: Galerie MøllerWitt.

Peter Martensen: Scene, 2012, 40 x 70 cm. Foto: Galerie MøllerWitt.

Peter Martensen: Specialist Morning, 2012, 50 x 60 cm. Foto: Galerie MøllerWitt.

Peter Martensen: Spring, 2012, 27 x 35 cm. Foto: Galerie MøllerWitt.

Peter Martensen: Sunny Days, 2012, 80 x 100 cm. Foto: Galerie MøllerWitt.

Peter Martensen: The Group, 2012, 100 x 130 cm. Foto: Galerie MøllerWitt.

Peter Martensen: The Park, 2012, 12,5 x 19 cm. Foto: Galerie MøllerWitt.

Peter Martensen: The Track, 2012, 22 x 27 cm. Foto: Galerie MøllerWitt.

Peter Martensen: The Wonder of Absence, 2012, 180 x 250 cm. Foto: Galerie MøllerWitt.

Peter Martensen: The Decision, 2012, 35 x 30 cm.. Foto: Galerie MøllerWitt.

Peter Martensen: Almost there, 2012, 35 x 27 cm.. Foto: Galerie MøllerWitt.

Skriv kommentar