Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
22.12.2015 OMTALE

Slavs and Tatars: Love Letters, 2015. Foto: Daniel Frerraz.

Slavs and Tatars: STONGUE @ Kunsthal Aarhus

Hvad taler du om? Hvordan er det, du taler og hvilken baggrund har du for at tale, som du gør, og sige som du siger? Disse spørgsmål er alle potentielle brudstykker fra det store samtaleemne på Kunsthal Aarhus i øjeblikket: Sprog. Med udstillingen STONGUE af kunstnerkollektivet Slavs and Tatars realiserer Kunsthal Aarhus tredje del af udstillingsprogrammet, Collective Making, udviklet af kunsthallens tidligere kunstfaglige leder Joasia Krysa.

AF Sarah Holm

Kunsthal Aarhus
J. M. Mørks Gade 13, 8000 Aarhus C W: kunsthalaarhus.dk
Collective Making 03/ STONGUE
Slavs and Tatars
10.12.2015 - 06.03.2016

STONGUE, en sammentrækning af de engelste ord stung og tongue, er et udtryk for sprogets metaforiske og bogstavelige mangfoldighed. Ordet "tunge" repræsenterer en tunge og udtales "tunge". Det er sådan vi, under almene omstændigheder, resonerer. Men bliver du stukket på tungen, får talen fysik. Ordet tunge udtales ikke længere, som det plejer, men udtales måske endda "stongue". En udtale der vidner om, at sproget altid har en årsag og baggrund. Slavs and Tatars' primære formål med udstillingen er, at formulere vor alles kommunikative grundvilkår og udstillingen fungerer således som en naturlig videreudvikling af udstillingsprogrammet Collective Making's udforskning af kollektiv skabelse og tænkning.

Slavs and Tatars' sproglige refleksion er bl.a. tematiseret i værket Weeping Window. På bagruden af en polsk Fiat 126, en, om man vil, ikonisk bil udviklet i datidens kommunistiske Polen, står ordene "kom så drenge" stavet på en gammel litterær forgrening af det polske sprog. Et sprog der ikke længere tales, men hvis ord stadig kan siges at give mening; som en opfordring til altid at have et øje på, hvad der skete i fortiden, uden at miste sansen for at se fremad mod hvad fremtiden måtte bringe. 

Love Letters, en serie vægtæpper der har frigjort sig fra kunsthallens vægge og hænger frit side ved side, er en kunstnerisk manifestation af talens magt. Værkerne er gengivelser af den russisk-futuristiske digter og billedkunstner Vladimir Majakovskijs ikoniske tegninger og ikke mindst en påmindelse om hvorledes alfabetet, talens tegn, historisk er blevet brugt i magtens tjeneste. 

Disse værkeksempler er tænkt som et repræsentativt udtryk for Slavs and Tatars reflekterede udforskning af sprogets politik og hverdagens sproglige selvfølgeligheder. Slavs and Tatars har, med udstillingen STONGUE, inviteret os til at tænke over, det vi siger, uden at tænke over hvad det egentlig er, vi siger. STONGUE er altså en gennemført kunstnerisk krølle på tungen. 

Slavs and Tatars: Weeping Window, 2015. Foto: Daniel Frerraz.

Slavs and Tatars åbnede udstillingen Collective Making 03/ STONGUE med The Tranny Tease, en foredrags-performance. Foto: Daniel Frerraz.

Slavs and Tatars: Love Letters, 2015. Foto: Daniel Frerraz.

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
V1 Gallery
Kunstskolen Spektrum
Københavns Kunstskole
Kolonien III
Pierre Bonnard - Glyptoteket
Krabbesholm Højskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net