Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
07.07.2014 PERFORMANCE

Kata Halasz: The Chamber, 2014, Performance. Foto: Diana Lindhardt.

Roskilde Festival 2014: Kata Halasz

På årets Roskilde Festival udstillede den ungarskfødte performancekunstner Kata Halasz sit værk "The Chamber" med fokus på undersøgelsen af den performative natur af køn og etnicitet, særligt samtidens billede af såkaldte 'white femininities’.

AF Jeppe Ugelvig

Til venstre for Orange scene møder man synet af hvide tårne, tårne der om natten forvandles til drømmende gråtone-hologrammer (kreeret af lyskunstner Marc Zotes), men om dagen fremtræder stillads-agtige og malplacerede. Det nye centraliserede Art Zone, et 6400 m2 stort område der skal fungere ’som en slags legeplads for kunsten’ huserer kunstoplevelser fra fire forskellige kuratoriske grene, og det er uundgåeligt at zonen samlet set er lidt af et sammensurium. Video-gaming, immersive installationer, madteater og performancekunst præsenteres side om side, hvor rummene til sammen danner en slags ring rundt om en farverig, ’interaktiv’ labyrint af kunstneren Maser.  Her sover unge festivalgæster nattens rus ud, enkelte spiser morgenmad. Interaktiviteten udebliver, for nu. Men her findes også The Performance Sense Laboratory, en immersiv performance-laboratorie hvor publikum føres rundt og deltager i et liminalt parallelunivers hvor sanseligheden er i fokus. Laboratoriet er kurateret af performer Gry Worre Hallberg, som også stod for sidste års performative sanseunivers A Velvet State. I år har fire performancegrupper sammen skabt dette sanselige laboratoriom, hvor publikum bliver research-objekter. 

Et af disse rum optages af den ungarsk-fødte performancekunstner Kata Halasz, der gennem sin praksis-baserede PhD på det anerkendte London-universitet Goldsmiths undersøger den performative natur af køn og etnicitet, særligt samtidens billede af såkaldte ’white femininities’; altså det samfundsmæssige, pluralistiske begreb af Den Hvide Kvinde. Hun lægger sig derved i forlængelse af en lang arv indenfor performancekunst, hvor progressive feminister siden 60’erne har brugt performance-kunst som medie og udtryk for teori og politik. Halasz’ indgang til feltet sker dog i høj grad igennem visuel sociologi og det nye begreb ’live sociology’: en genfortolket og genfortolkende afgren af en ellers rodfast akademisk tradition, hvor teori trækkes ud af bogen og iscenesættes.


På Roskilde kommer hendes interesse i køn og hudfarve til udtryk med The Chamber, hvori man møder en stum kvinde, der mekanisk sidder og sorterer tørrede bønner efter farve; hvid, kaffe-farvet og sort. På væggen foran hende kører en video, der viser Halasz’ rejse igennem sin research omkring den racedefinerede og kønnede livsoplevelse. Korte klip, der spænder fra en afdanket Betty Boob fra 50’erne til optagelser af Halasz’ eget bibliotek; i studiet af den hvide kvinde, foregår jagten i populærkulturen og i historien,  men også i virkeligheden. Hun er informerende men samtidig politisk; sympatisk men aktivistisk; Halasz formår at fange et publikum der normalt ikke ville deltage i en så progressiv (akademisk) feminisme. 


Hendes studier og optrædener har bragt hende rundt om kloden de sidste år, og de ændrer sig konstant alt efter den kontekst og miljø hun befinder sig i. ”Jeg må indrømme, at jeg I starten var ængstelig omkring festivalgængere som publikum; jeg tænkte: ’har disse mennesker nogen interesse i køn og etnicitet overhovedet? de er her bare for at drikke og gå amok,’” udbryder hun halvironisk, da jeg møder hende før laboratoriet åbner kl. 16. Hun blev dog overrasket over det overvældende meget feedback hun har modtaget siden The Performance Sense Lab åbnede torsdag. ”En ung, smuk kvinde med blond hår var så taknemmelig, at hun bad om tilladelse til at kramme mig. Jeg var enormt rørt og kunne ikke modtage andre gæster i 30 minutter,” fortæller Kata. 

Det er interessant at Roskilde-festival er blevet en institution i det danske performancemiljø, og selvom kunst for nogle kan virke irrelevant på en musikfestival, er oplevelser som The Performance Sense Laboratory eksempel på den enorme potens performancekunst har til at videreudvikle ikke kun kulturevents, men det personlige møde med det sanselige. 

Skriv kommentar



Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø
Boesner
Københavns Kunstskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net