Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
08.10.2014 INTERVIEW

Niels Bonde

Paranoia, satire og voyeurisme - Interview med Niels Bonde

Overvågning, paranoia og Big Big Brother kommer under behandling på Martin Asbæk Gallery i Niels Bondes udstilling Tin Foil Helmet. Med referencer til antikken, George Orwell og privathed i den digitale tidsalder kritiserer han et samfund der har stjålet vores ret til at google uden at det bliver gemt i NSAs filer. Overstående ser du kunstnerens egen selfie, hvilket sætter tanker igang om hvorvidt udstillingen er en parodi eller en advarsel.

Jeg mødte Niels Bonde til en snak om en udstilling, der er et spændende mix af paranoia, satire og voyeurisme.

AF Sebastian Jordahn

MARTIN ASBÆK GALLERY
Bredgade 23, 1260 København K: martinasbaek.com
Tin Foil Helmets
Niels Bonde
27.9.2014-25.10.2014

Hvor starter din interesse i det her tema?
Hvis vi starter med den ældste reference, så er det George Orwell. I værket her -  fra et BBC interview fra 1949 - sidder han på sit dødsleje og giver sin sidste advarsel. Hvis man gerne vil grave lidt dybere ind i projektet så starter det her.

Når man står halvanden meter fra værket er det jo bare abstrakt...
Det er rigtigt, men samtidig er der noget sjovt ved at stå helt tæt på, og se farverne skifte på den her bløde møde. Så er værket ikke længere så politisk. Det bliver et transportmiddel for det politiske i værket som er en advarsel om elektronisk overvågning. Jeg har så valgt at overføre ideen med elektroniske midler. Så her bliver indhold og form endeligt gift med hinanden.

Hvorfor intressere lo-fi kvaliteten dig?
Det er vel en form for trash-æstetik. Selvom det er teknologisk, er det i høj grad hjemmelavet. Der er rigtig mange af håndens spor rundt omkring. Det pixelerede billede antyder en måde man kan undgå overvågning på. 
Værket Nem ID er en video af mig, der logger ind med mit Nem ID. Den er selvfølgeligt pixeleret.

Var det hvad der inspirede denne udstilling?
Overvågning. Jeg læste fx om en ny psykisk lidelse som er opkaldt efter filmen ”The Truman Show”. En parnoid tilstand hvor man tror at man er med i et TV show, hvor man bliver overvåget og hvor alting er en forestilt verden. Naturligvis er det særlige skrøblige mennesker der bliver belastet på den måde. Men det er da helt sikkert problematisk, at når disse individer går til psykiatrien og fortæller om deres frygt, så 
bliver psykiateren nød til at sige til dem: ”det gør du også, det gør vi alle sammen”.

Hvorfor tror du at ”whistleblowers” som Chelsea Manning og Edward Snowden ikke er de kult figurer de burde være i mainstream medierne?
Det er jo sindsygt underligt. Begge to er jo blevet udsat for groteske tilsviningskampagner. Hvor er det frygteligt at Chealsea Mannings frihed er blevet taget fra ham pga et instinkt i ham der fotalte ham at krigsforbrydelser er forkert og det burde vi tale højt om. Edward Snowden har så lært af Chealsea Mannings historie og har søgt asyl i Rusland. Samtidigt maler de amerikanske medier et grisk billede af Snowden; han vil bare sælge informationerne til kineserne eller russerne. Men hvor fanden skulle han ellers tage hen? Det er stadigvæk ikke et svar på dit spørgsmål, og jeg kan ikke forstå hvorfor der ikke har været mere opmærksomhed på det. Værkerne her er et forsøg på at gøre ”whistleblowers” til de samfunds ikoner de burde være.

Fortæl om de værker hvor publikum skal indtage en voyeuristisk rolle.
Kunst er altid en metafor, med mindre man laver noget der er direkte aktivistisk. I det her tilfælde er det jo en ret direkte metafor for at beskueren lige pludselig overtager overvågerrollen og glor ind i vores mest private og personlige rum. Opgaven var at finde det mest personlige rum og så er der blevet lavet en model af det. Den ene model er mit eget toilet – det er der hvor privatheden er lidt hellig. Modellen er nøjagtigt lige så stor som mit hoved. Det er igen at pege mod George Orwell, som i 1984 citerer ”nothing was your own, except the few cubic centrimetres inside your skull”. Det er jo den barrier der bliver sprængt via den elektroniske overvågning. Man kan se alt det vi laver på internettet.

Ja, de ser virkelig hyperrealistiske ud. Men det er modeller og ikke fotografier ikke sandt?
De er modeller ja. Når man først kigger ind i det lille hul så forsvinder verden omkring en og det man kigger på bliver pludselig en realitet
. De her værker synes jeg giver udstillingen nogle forskellige nivauer. Noget stort og noget småt, noget ydre og noget indre, det nye og det gamle. Det er jo helt klart en metafor om et ønske. Et ønske om at have et privat rum, et par kvadratmeter som kun du kender til. Naturligvis er folk ikke rigtig så vilde med at få deres private rum udstillet.

Er du optimistisk?
Det tror jeg sku ikke jeg er. Den tidligere direktør for NSA havde et motto: ”collect everything, from everyone”. Det var princippet som NSA arbejdede efter. Og det er vildt at vi kan se at det stadig er deres princip. Den amerikanske kongress blev jo sure da det fremgik at de alle sammen blev aflyttet. Det er en frygtelig ironi, at politikerne som lovgiver den her overvågning, tror de er fritaget fra den. Jeg fatter simpelthen ikke hvorfor det ikke bliver stoppet. Men jeg håber at på et tidspunkt at der er et flertal der mener at det er en hel idiotisk måde at bruge vores resourcer på. Så kan man håbe på at mængden af data bliver så stor at der ikke er hænder til at gå det hele igennem. Det er jo så den tunge del af det, men jeg synes det er sjovt det der med at camouflere det alvorlige med kunst, for så er det jo ikke uudholdeligt at se på. Vi kan snakke om det og være i samme rum med noget som har flere lag. Jeg har jo en lang og gammel fascination med Goya. Selvom det er helt grotesk det han viser, er det på en eller anden måde til at se på.

Tak

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmets (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view) , 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view) , 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Tin Foil Helmet (installation view), 2014. Foto: David Stjernholm.

Niels Bonde: Peter Emil's Room, 2014. Foto: David Stjernholm.

Skriv kommentar



Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø
Boesner kunstnerartikler
Københavns Kunstskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net