Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

28.11.2016 STATEMENT
Peter Bonde

Peter Bonde Foto: Torben Zenth.

Nye spejlbilleder - Peter Bonde @ Martin Asbæk Gallery

En af Danmarks mest markante malere, Peter Bonde, har frem til d. 3. december en soloudstilling på Martin Asbæk Gallery. Med New Works udforsker Bonde fortsat spejlets potentiale i kombination med sine karakteristiske hurtige penselstrøg. Nogle af værkerne er figurative, andre er mere opløst - som de to store værker ved indgangen, der står og spejler sig i hinanden og som inddrager mig, så snart jeg træder ind på galleriet, for at snakke med Peter Bonde om New Works.

Peter Bonde (f. 1958) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1982, hvor han fra 1996 til 2005 også var Professor. i 2003 modtog han Eckersbergs Medalje og i 2011 tildeltes han Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse. Bonde er repræsenteret i en lang række store samlinger i ind- og udland: Statens Museum for Kunst, ARKEN-Museum for Moderne Kunst, Esbjerg Kunstmusem, Horsens Kunstmuseum, Kunstmuseet Trapholt og PROJE 4L Can Elgiz Museum of Contemporary Art i Istanbul, Kunstmuseum Wolfsburg i Tyskland og Axa Nordstern i Tyskland.

AF Lisa Sippli

MARTIN ASBÆK GALLERY
New Works
Peter Bonde
28.10.2016 - 03.12.2016

Jeg startede med at arbejde med spejlene for fem-seks år siden. Det interesserer mig, et eller andet sted, hvor man kan trække arbejdet med dem hen. Det er et ongoing projekt, en udforskning af det der spejl, ik?

Jeg lavede en udstilling i Tyskland for et par år siden der hed Fear of Reflection, hvor der nærmest ikke var noget spejl tilbage på nogle af værkerne. Sådan er det også med nogle af disse billeder - spejlfolien er næsten ikke til at se. Men for mig er det også den skrøbelighed, som ligger i folien, der er fascinerende og jeg føler at man kan se det. At de er skrøbelige.

Jeg gjorde det samme med printet; selvom jeg fik printet for flere tusinde kroner, så stod jeg og malede det væk. Det er en overskridelse, forstået på den måde, at når man får lavet sådan et print, så er man vildt bange for at stå og male på det. Man er bange for at ødelægge det. Overskridelsen gør dig fri for den der begrænsende frygt for at smadre en ting.

I virkeligheden bruger jeg jo spejlet som et andet lærred. Det er stadig samme maleri, kan man sige. Det er samme tilgang jeg har; den lette og hurtige måde at arbejde på og den sløsethed,  jeg maler med, der samtidig er meget præcis. Det er jo en teknik man får opbygget.

Jeg skal have en eller anden form for figuration som udgangspunkt, også selvom det ender op som en abstraktion. Det her er abstrakt maleri, men det er også figurativt i og med at du har hele figurationen fra spejlet. Det der så er lidt mere tricky med spejlene er, at det hele tiden ændrer sig. Det bliver flygtigt. Det kan jeg meget godt lide.

Spejlene forholder sig jo til rummet omkring. Det fascinerer mig også i forhold til at der sker noget underligt med folk når de står foran et spejl, ik? Jeg tror aldrig jeg har set så mange selfies blive taget. Jeg tænkte slet ikke på selfie-kulturen i mit arbejde med billederne, før jeg oplevede at folk begyndte at bruge det rigtig meget.

Jeg synes det fungerer helt vildt optimalt, at de to store værker ved indgangen står og spejler sig i hinanden. Og når folk står i rummet mellem dem, så er de fanget i sådan en evig spejling. Det er umiddelbart de værker, jeg synes bedst om. De fascinerer mig og bliver måske en åbning til noget andet.

Citaterne og de figurative motiver er stjålet fra forskellige steder. Citatet på det store billede ("You play an artist, who play a critic, who play a director, who play a gallery owner, who play a collector, who play an artist") er en eller anden form for kritik af hele kunstverdenen. Eller måske en kommentar på, at det hele flyder sammen.

Det hele refererer til en anden kunst. Chloë Sevigny er gennemgående, hende har jeg brugt mange gange, som en form for mantrabillede i forskellige udgaver. Jeg havde også et billede med en Paul McCarthy skulptur på. Der ligger hele tiden en reference til noget andet, oftest en anden kunst eller andre kunstere. Som en dialog, eller en kritik, eller whatever. 

Værket BILLBOARD refererer til det amerikanske billboard. Det er et projekt jeg langsomt er ved at starte op. Det er selvfølgelig et projekt hvor der er mange andre folk involverede også, man skal have tilladelse til det og så videre. Det er et projekt spredt over stor afstand og hvis det bliver til noget, kommer der til at være et billboard med banner på og så skal der også være et meget stort video-billboard placeret ude i en skov.

Jeg arbejder også hen mod at kunne male figurativt på spejlfolien. Det er måske det sidste med spejlet, jeg er i gang med. At kunne lave figurative spejlbilleder uden særlig meget maling på. Jeg er stadigvæk dybt interesseret i spejlene men er ved at finde ud af, om der skal være noget andet sammen med dem. Noget ind imellem eller ude i rummet, et eller andet. 

Tak.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: New Works, 2016, (installation view) @ Martin Asbæk Gallery. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: New Works, 2016, (installation view) @ Martin Asbæk Gallery. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: New Works, 2016, (installation view) @ Martin Asbæk Gallery. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: New Works, 2016, (installation view) @ Martin Asbæk Gallery. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: New Works, 2016, (installation view) @ Martin Asbæk Gallery. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: New Works, 2016, (installation view) @ Martin Asbæk Gallery. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: New Works, 2016, (installation view) @ Martin Asbæk Gallery. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: New Works, 2016, (installation view) @ Martin Asbæk Gallery. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: New Works, 2016, (installation view) @ Martin Asbæk Gallery. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: New Works, 2016, (installation view) @ Martin Asbæk Gallery. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: YOU PLAY AN ARTIST, WHO PLAY A CRITIC, WHO PLAY A DIRECTOR, WHO PLAY A GALLERY OWNER, WHO PLAY A COLLECTOR, WHO PLAY AN ARTIST, 2016, 440 x 190 cm, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: BILLBOARD, 2016, 130 x 115, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: PLEASE RESPOND #1, 2016, 160 x 140 cm, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: U.T., 2016, 130 x 115, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: U.T., 2016, 160 x 140 cm, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: PLEASE RESPOND #3, 2016, 160 x 140 cm, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: U.T., 2016, 160 x 140 cm, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: U.T., 2016, 100 x 80 cm, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: PLEASE RESPOND #2, 2016, 160 x 140 cm, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: COCAINE FOR DESSERT, 2016, 100 x 80 cm, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: RICH, POWERFUL AND BEAUTIFUL, 2016, 100 x 80 cm, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: U.T., 2016, 100 x 80 cm, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: THANK YOU, 2016, 100 x 80 cm, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: FRAGMENTS FOR A MOVIE, 2016, 100 x 80 cm, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: INTERNATIONAL FUN, 2016, 100 x 80 cm, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Peter Bonde, New Works, Martin Asbæk Gallery

Peter Bonde: BMP, 2016, 100 x 80 cm, oil on mirrorfoil. Foto: Morten K Jacobsen.

Skriv kommentar



Tranen
Københavns Kunstskole
Boesner
Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø