Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
21.09.2015 INTERVIEW

Cathrine Raben Davidsen: Kenosis, 2015, 180 x 180 cm, Kul og pastel på papir.

Losing our Heads - Cathrine Raben Davidsen

Munkeruphus ligger hengemt mellem skov og strand i Nordsjælland, men er bestemt ikke et sted, der står stille. Sidste år gjorde stedet sig bemærket med en stor udstilling med Jens Peter Brasks samling og til næste efterår har Munkeruphus fået en udstilling med John Kørners grafiske værker. Dette efterår er det dog Cathrine Raben Davidsen, som er aktuel med en solo udstilling. Det er to år siden Raben Davidsen sidst havde en solo udstilling hos Martin Asbæk Gallery i Bredgade og siden er der sket meget, både i hendes kunstneriske praksis og situation. Udstillingen på Munkeruphus viser helt nye værker, der på én gang virker typisk for Raben Davidsens formsprog og arbejdsproces og indeholder nye hovedværker, hvor man fornemmer en ny vej i hendes kunst.

AF Katrine Winther

Munkeruphus
Munkerup Strandvej 78, 3120 Dronningmølle W: munkeruphus.dk
Losing our Heads
Cathrine Raben Davidsen
30.08.2015 - 01.11.2015

Hvad har inspirationen været til udstillingen Losing our Heads
Det har på en måde været at gå tilbage til det, som er betydningsfuldt for mig i mit arbejde som kunstner. Nemlig at fortælle en historie om, hvordan man bevæger sig igennem livet og om de stadier, de mennesker og de hændelser, der former os og vores tankesæt. Og at fortælle en historie om tab. Og om at miste sit hoved og give sig hen til noget, man ikke kender eller er tryg ved, er vigtigt, hvis man vil udvikle sig. De nye værker er mere åbne, end de har været i meget lang tid. De er mere antydninger end noget andet. Jeg har brugt land tid på at bygge værkerne op gennem igennem mange lag af forskellige materialer, som ikke nødvendigvis kan blandes sammen f.eks. materialer som olie, akryl, blegemidel og pigmenter. 

Hvad ligger bag titlen på udstillingen? 
Titlen er lånt fra den amerikanske forfatter Regina James, hvis bog Losing our Heads udgør en samling af historiske, literære og kunsthistoriske beretninger om decapitation. Særligt i kunsthistorien er 'hovedtabet' et tilbagevendende motiv, og er fra antikken til i dag blevet brugt som et kraftfuldt billede på splittelsen af krop og sind. 

Har du selv været ved at miste forbindelsen mellem krop og sind eller kastet dig ud på dybt vand? 
Ja, helt vildt tit. Jeg synes, at der er mange udfordringer konstant både i mit arbejde og i mine relationer. 

Også i processen til denne udstilling? 
Jeg vil sige, at det der er nyt ved disse værker er, at jeg har været ekstremt ærlig i hele processen, og da værkerne jo handler om at miste på alle planer, har jeg været nødt til at skrælle alt unødvendigt væk. I begyndelsen af processen var jeg meget tæt på at miste en meget god ven, som faldt om med hjertestop. Han er en bomstærk sund ung mand, gift med tre børn, og det var meget urealistisk, uretfærdigt og meningsløst da det skete. Jeg lavede værket Kenosis til ham mens han lå i koma. Kenosis betyder at tømme sig selv menneskeligt eller at gøre sig selv helt tom. Han kom tilbage til livet men med en medfødt hjertefejl, og nu med pacemaker. Han siger, den ligner en lille pakke smøger i brystlommen, og vi prøver at tage det oppefra og ned. Historien giver livet et nyt perspektiv, og et krav om at man skal gøre sit bedste på alle måder, mens man er her. 
Og det er måske det, værkerne handler om. 

Du har mange nye keramiske værker med - hvordan har det været at introducere/arbejde med det materiale? 
Jeg har lavet en serie 'urner' og beholdere i keramik, som er inspireret af mine rejser til Mexico og Japan. I Japan blev jeg optaget af den japanske raku teknik, hvor man efter forglødning brænder leret med ild, træ og savsmuld. Den simple raku proces ligger tæt op ad, hvordan jeg arbejder med monoprints, hvor det er umuligt at styre resultatet, og netop det uforudsigelige element tiltaler mig meget. Jeg har også været inspireret af mexicansk terracotta teknik, især deres lågkrukker og potter med figurer er direkte lån, som jeg har benyttet i urnerne. 

Raku-urnerne ligner en forlængelse af dine tidligere maske-produktioner. Generelt virker det som om, at du har udviklet din kunst til et nyt niveau, men stadig i forlængelse af dit tidligere formsprog? 
Ja, det er rigtigt. Raku-urnerne er helt klart en forlængelse af maskerne og lægger sig i deres udtryk også op af mine sort/hvide kultegninger. Desuden er jeg i langt højere grad optaget af stoflighed og materiale og har eksperimenteret med materialer, som skyr hinanden. 

Dine værker tager altid udgangspunkt i et stort researcharbejde, i mytiske og historiske fortællinger eller personer. Denne gang tager serien The Red Ribbon f.eks. udgangspunkt i novellen om pigen, der mister hovedet, efter det bånd, hun altid bærer om hovedet, bliver løsnet. Ved du hvor du vil søge efter inspiration til næste serie fra/hvilken vej du vil vende dig mod? 
Jeg tror faktisk, at jeg vil udfolde Losing our Heads og gå mere ind i begrebet 'Kenosis'. Jeg kunne godt forestille mig at lave de små mættede tegninger i kæmpe skala. Men jeg ved det endnu ikke med sikkerhed. Jeg må se, hvad der sker i processen.

Cathrine Raben Davidsen (f. 1972, Danmark) bor og arbejder i København. Hun har studeret på kunstakademier i Italien og Holland og tog afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2003. Raben Davidsen har været særdeles udstillingsaktiv i både ind- og udland med soloudstillinger på Gl. Strand, Trapholt, Horsens Kunstmuseum og Sorø Kunstmuseum. Hun er repræsenteret i en lang række internationale og nationale samlinger og har modtaget prestigefulde legater fra bl.a. Statens Kunstfond, Niels Wessel Bagges Hæderslegat og Anne Marie Telmanyi Født Carl-Nielsens Hæderslegat. Hendes værkproduktion spænder vidt fra monumentale kul- og blæktegninger på papir til maleri, collage, broderi og keramik samt scenografi og kostumedesign senest for Den Kongelige Ballet.    

Cathrine Raben Davidsen: Black Skin White Masks, 2015, 200 x 200 cm, Akryl, olie og pigment på lærred.

Cathrine Raben Davidsen: Laying on of Hands, 2015, 180 x 180 cm, Kul og pastel på papir.

Cathrine Raben Davidsen: Omen, 2015, 200 x 200 cm, Akryl, olie og pigment på papir.

Cathrine Raben Davidsen: Raku Urns (installation view), 2015.

Cathrine Raben Davidsen: Raku Urn (installation view), 2015.

Cathrine Raben Davidsen: Urn V, 2015, 19 x 13 cm, Raku brændt keramik.

Cathrine Raben Davidsen: Urn VI, 2015, 30 x 18 cm, Raku brændt keramik.

Cathrine Raben Davidsen: Choker, 2015, 57 x 76 cm, Kul, bly og pastel på papir.

Cathrine Raben Davidsen: Losing our Heads III, 2015, 35 x 26 cm, Blandede medier på papir.

Cathrine Raben Davidsen: Losing our Heads II, 2015, 31 x 23 cm, Blandede medier på papir.

Cathrine Raben Davidsen: Losing our Heads X, 2015, 31 x 23 cm, Blandede medier på karton.

Cathrine Raben Davidsen: The Seed, 2015, 43 x 68 cm, Blæk, bly og pastel på papir.

Skriv kommentar



Boesner kunstnerartikler
Københavns Kunstskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net