Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
07.12.2016 INTERVIEW

Forestillinger om Skønhed - Interview med Eva Louise Buus

En kærlighedserklæring til den relativt ukendte svenske kunstner Carl Johan Forsberg (1868-1938), om kunst der griber en og begrebet skønhed - Anna Vestergaard Jørgensen mødtes med Eva Louise Buus, der er akutell med udstillingen Forestillinger om SkønhedRønnebæksholm.

AF Anna Vestergaard Jørgensen

RØNNEBÆKSHOLM
Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus
Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus
18.09.2016 - 18.12.2016

Jeg tænkte, om du kunne starte med at fortælle lidt om, hvad Forestillinger om skønhed er for en udstilling?
Udstillingen 'Forestillinger om skønhed' er min kærlighedserklæring til den svenske kunstner Carl Johan Forsberg (1868-1938), der i dag er nærmest ukendt. Det er en udstilling, som jeg har kurateret og hvor jeg lader mig inspirere af Forsbergs motivverden til at udfolde hans og mine værker side om side på tværs af tid. Ikke mindst er det er en undersøgelse af vores forskellige forestillinger om skønhed.

Hvordan kan det være at det lige præcis er Forsberg der har fanget din interesse og som du udstiller med?
Det er vel efterhånden cirka 10 år siden jeg første gang så et af Carl Johan Forsbergs værker, på Fanø Kunstmuseum. Jeg var begyndt på Kunstakademiet nogle år forinden og gik nu rundt i museets faste samling med billeder af Fanømalere, da noget pludselig fangede min opmærksomhed. En stor akvarel af skibe i måneskin. Et smukt billede! Billedet skilte sig markant ud i stilen fra de andre noget mere tunge og dystre malerier i samlingen.

Det, der greb mig dengang, og som stadig griber mig i dag, er Forsbergs måde at behandle sine motiver på. De er ganske vist malet, så man kan se, hvad det er, men med en stilisering og en særlig elegance i stregen – som jeg vist bedst kan beskrive som dekadent. Jeg følte et umiddelbart kunstnerisk slægtskab med Forsberg - og lysten til at finde flere værker af ham og hive ham frem fra gemmerne blev vakt.

Hvad med titlen - hvorfor er det lige præcis et begreb som skønhed du tager fat i?
Når jeg har valgt at kalde udstillingen for Forestillinger om skønhed, er det, fordi Forsberg selv dedikerede sit livsværk til en søgen efter det skønne. For ham var kunst og skønhed det samme, og pompøsiteten i hans udmelding både fascinerer og trigger mig. Jeg har altid været draget mod det skønne, men det er først ved mødet med Forsberg at jeg har turdet vedstå mig min egen søgen. Allerede i Forsbergs tid fandt hans samtid skønhedsprojektet provokerende. En venden ryggen til verden. Og også i dag kan en udmelding om, at man er optaget af skønhed i samtidskunsten virke som en provokation. For skønhed er ikke længere et kvalitetsbegreb, man kan bruge når man skal beskrive kunst.

At tale om skønhed signalerer på en eller anden måde i dag, som jeg oplever det, at man udelukkende er optaget af overfladen – det indholdsløse.  Jeg tror det skyldes at begrebet skønhed både er et ekstremt politisk og svært håndterbart begreb, og at det er blevet brugt i ideologiernes kamp, hvor det skønne er blevet kædet sammen med idealbilledet om, at noget har ret til at være skønt og andet ikke. Det har gjort skønhed et meget belastet begreb, på trods af, at der i vores tid er en stor higen efter lige netop dette uopnåelige ideal: Den perfekte krop, den perfekte bolig, det perfekte liv.

Hvad er skønhed for dig?
Det er et meget stort spørgsmål, som jeg har tænkt meget over i forbindelse med denne udstilling. Jeg  mener først og fremmest, at skønhed rummer meget mere end blot overflade. Jeg mener, at hvis man i dag tør beskæftige sig med skønhed, så er det ikke længere for at definere, hvad der er godt eller dårligt.

For mig er skønheden en måde at nå til en tilstand uden for vores umiddelbare intellektet. Jeg søger, at den umiddelbare oplevelse af mine værker går bag det rationelle filter. Hvor en analytisk tilgang i første omgang bliver tilsidesat og skaber udgangspunkt for en mere dybdegående og følelsesmæssig oplevelse. For jeg har, akkurat som Forsberg havde det på sin tid, meget på hjerte med min kunst – jeg har både politikker og agendaer. Mine budskaber bliver blot præsenteret mere subtilt.

Hvilken rolle spiller din arbejdsproces i denne søgen?
Jeg har altid været draget af det bevidst uforudsigelige i min kunstneriske proces - for både på et konkret og et teoretisk plan at undersøge det flygtige og foranderlige. Tilstande, som netop skønheden indeholder, for det, vi opfatter som skønt, og de motiver, der symboliserer dette, er ofte noget af det mest porøse og flygtige, vi har: Blomster visner, og kroppen forfalder.

Skønhed er en tilstand umulig af fastholde, den forandres af tiden og af vores konstante nye erfaringer. Tag bare mode fx. Tænk på hvordan ens nutidsøjne dømmer det tøj, man før har syntes var smukt. Jeg arbejder konsekvent med, at mine værker forandres af enten tid, bevægelse eller lys. Forandringen opstår både i processen med at lave dem og i oplevelsen af dem. 

Måske du kunne uddybe, hvilke værker du har lavet til udstillingen? Der er jo det særlige ved dem, at de næsten alle er lavet på forskellige metaller?
For et par år siden førte et af mine mange materialeeksperimenter mig til at arbejde med metalplader.  Metal har en art indbygget skønhed. Man bliver ofte draget af den skinnende overflade, som både reflekterer verden og lukker af for den. Og så indeholder metallet, præcis som skønheden, sin egen modsætning, nemlig forfaldet. Den spejlblanke overflade oxideres og nedbrydes og er helt utroligt sart over for denne verdens aftryk. Det er de processer, som jeg benytter mig af til at skabe mine billeder.

Jeg styrer komposition og motiv meget stramt, og så hælder jeg bagefter forskellige syreblandinger på og lader den endelige farveudvikling være op til kemien og tilfældet.  Det er en fuldstændig utilregnelig proces. Fuld af ubekendte faktorer som luftfugtighed, temperatur og metallegering. Billederne består kun af metal og intet andet – og de er i konstant proces, i gang med at fremkaldes, ændres og nedbrydes. Indtil de en dag – om måske 50 eller 500 år -når deres endelige: den totale udslettelse.

Jeg ved med andre ord aldrig helt, hvordan billederne kommer til at se ud i den sidste ende, og det opsummerer meget præcist, hvordan jeg konkret arbejder med skønheden. Skønheden er svær at sætte en formel på, men opstår gerne ud af de mindste ting.

Tak.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, 2016, (installation view) @ Rønnebæksholm. Foto: Mille Stengaard.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, 2016, (installation view) @ Rønnebæksholm. Foto: Mille Stengaard.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, 2016, (installation view) @ Rønnebæksholm. Foto: Mille Stengaard.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, 2016, (installation view) @ Rønnebæksholm. Foto: Mille Stengaard.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, 2016, (installation view) @ Rønnebæksholm. Foto: Mille Stengaard.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, 2016, (installation view) @ Rønnebæksholm. Foto: Mille Stengaard.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, 2016, (installation view) @ Rønnebæksholm. Foto: Mille Stengaard.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, 2016, (installation view) @ Rønnebæksholm. Foto: Mille Stengaard.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, 2016, (installation view) @ Rønnebæksholm. Foto: Mille Stengaard.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Eva Louise Buus: Våren, 2015, 70 x 137 cm, Kobber. Foto: Mille Stengaard.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Carl Johan Forsberg: Santa Margherita Ligure, 1902, 39 x 72 cm, Blyant og akvarel på papir. Foto: Lea Nielsen.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Carl Johan Forsberg: Laguna Viva Venezia, 1927, 25 x 33 cm, Akvarel på papir. Foto: Lea Nielsen.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Carl Johan Forsberg: Våren, 1930, 30 x 46 cm, Akvarel på papir. Foto: Lea Nielsen. Courtesy: Fanø Kunstmuseum.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Eva Louise Buus: Valmuer, 2016, 163 x 130 cm, Akryl på lærred. Foto: Lea Nielsen.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Eva Louise Buus: Sorte liljer, 2016, 98 x 70 cm, Oxideret kobber og emalje. Foto: Lea Nielsen.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Eva Louise Buus: Venedig, 2016, 78 x 56 cm, Oxideret zink. Foto: Lea Nielsen.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Carl Johan Forsberg: Nyfiken, 1928, 46x20 cm, Blyant og akvarel på papir. Foto: Lea Nielsen.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Eva Louise Buus: Kvinde med blomster, 2016, 184 x 80 cm, Oxideret kobber. Foto: Lea Nielsen.

Carl Johan Forsberg, Eva Louise Buus, Forestillinger om Skønhed - Carl Johan Forsberg & Eva Louise Buus, Rønnebæksholm

Eva Louise Buus: Bølger, 2016, 70 x 150 cm, Oxideret messing. Foto: Lea Nielsen.

Skriv kommentar



Københavns Kunstskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
Boesner
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net