Solveig Adalsteindottir: 4 fotografier fra Grönttorvet, 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Industriel æstetik og usentimentalt forfald - Anna Weile Kjær om Engros
Det tidligere grønttorv i Valby gennemlever nu, hvad der netop er afsluttet i Carlsbergbyen, nemlig at være i en overgangsfase mellem forladt industrikvarter og ny bebyggelse. Og ligesom på Carlsberg er store dele af området udlagt til midlertidige kulturaktiviteter.
Skulpturi fik, i samarbejde med udstillingsstedet Pirpa, mulighed for at virkeliggøre en meget stor udstilling hvor 65 kunstnere, stort set lokale, deltog, og de udgør et aldersmæsigt tværsnit af aktive danske skulptører. Udstillingen blev til på initiativ af Skulpturi og PIRPA.
Kopenhagen har spurgt udstillingens koordinator Anna Weile Kjær om udstillingen.
PIRPA / GRØNTTORVET I VALBY
2500 Valby
Engros
Nanna Abell, Solveig Adalsteinsdottir, Lisbeth Bank, Julie Bitsch, Anders Bonnesen, Rune Bosse, Ole Broager, Mikkel Carl, Eva Steen Christensen, Jesper Dalgaard, Rose Eken, Esben Gyldenløve, Lone Høyer Hansen, Kasper Hesselbjerg, Ellen Hyllemose, Jytte Høy, Amalie Staunskjær Jakobsen, Klaus Thejll Jakobsen, Oscar Jakobsen, Veo Friis Jespersen, Kirsten Justesen, Marianne Jørgensen, Heine Kjærgaard Klausen, Esben Klemann, Jørgen Carlo Larsen, Karin Lind, Karin Lorentzen, Mathias & Mathias, Ragnhild May, Henrik Menné, Morten Modin, Astrid Myntekær, Tina Maria Nielsen, Camilla Nørgård, Kaj Nyborg, Peter Olsen, Lars Bent Petersen, Cai-Ulrich von Platen, Bjørn Poulsen, Finn Reinbothe, Amitai Romm, René Schmidt, Thóra Sigurdardóttir, Christian Skjødt, Julie Stavad, Hartmut Stockter, Morten Stræde, Daniel Svarre, Laurits Nymand Svendsen, Margrét Agnes Iversen, Malte Klagenberg, Jens Tormod Bertelsen, Søren Krag, Cilla Leitao, Sune Lysdal, Carla fra Helles7ed, Lorenzo Tebano, Anna Samsøe, Ásta Fanney Sigurdardottir, Rikke Ravn Sørensen, Mikael Thejll, Charlotte Thrane, Fredrik Tydén, Sif Itona Westerberg, Torgny Wilcke
20.05.2017 - 24.06.2017
Anna Weile Kjær. Foto: FAN OUT
Kunstnerne på Engros er udvalgt af Skulpturi på tværs af generationer med primær fokus på skulpturel praksis. Pirpa har tilføjet enkelte, heriblandt et par udenlandske kunstnere. Ligeledes har jeg som koordinator tilføjet enkelte kunstnere. Det har været ønsket at præsentere et bredt tværsnit af skulptur i samtiden.
Langt over halvdelen af kunstnerne arbejder site-specific og flere af kunstnerne har arbejdet i lokalerne i måneden op til udstillingens åbning. Dette kommer bl.a. til udtryk på ‘Pressening loftet’, hvor en del af de kunstnere, som har placeret sig her, har valgt at reorganisere, sortere og arbejde videre med det væld af materiale, som allerede fandtes på stedet.
Et fællestræk ved kunstnerne er en materiel og kontekstuel tilgang til værkproduktionen. Grønttorvet er et sted med en særlig stemning af industriel æstetik og usentimentalt forfald. Oplevelsen af værkerne og stedet fordrer hinanden og til tider udviskes grænsen mellem værk og omgivelser.
Der ligger et kort ved infostedet med lidt information om hvert værk, men ud over dette er det en pointe, at værkerne får lov at stå uledsaget af et større formidlingsapparat.
Da jeg gik rundt i lokalerne i timerne inden udstillingsåbningen blev jeg næsten overvældet over udstillingens samlede form. Det er langt fra alle værkerne Skulpturi, Pirpa og jeg har kendt til på forhånd. Værkerne er kommet drypvis i installationsperioden eller har taget form løbende op til åbningen. Det var en stor oplevelse, at se hvorledes værkerne tilsidst begyndte at tale sammen på tværs og ikke blot forholdte sig til de lokaler de var tænkt ind i, men også til hinanden.
Det er slående, at der ikke findes skærme eller projektioner på denne udstilling. Det er en materiel, rumlig og kropslig oplevelse at bevæge sig rundt fra de små og tætte rum, som kunstnerne har indrettet sig i, til de store industrirum og vindblæste boulevarder. Det føles anderledes, og det er måske det der er mest overraskende.
Tak
Lone Høyer Hansen: WOODSTOCK #3, 2017, træstammer, silke. Foto: Johan Rosenmunthe.
Engros (installation view), 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Marianne Jørgensen: Frekvens modulation 1-3, 2017, hør, træ, mos. Foto: Johan Rosenmunthe.
Tina Maria Nielsen: TABULA RASA, 2017, paraffin, stål. Foto: Johan Rosenmunthe.
Kirsten Justesen: GREEK SUMMER 2015 #1, inkjet pigment print. Foto: Johan Rosenmunthe.
Bjørn Poulsen: Uden titel, 2017, træ, gummi. Foto: Johan Rosenmunthe.
Ellen Hyllemose: Under huden, over huden, 2017, lycra, sytråd, reb. Foto: Johan Rosenmunthe.
Amalie Jakobsen: Untitled, 2017, aluminum, akrylmaling. Foto: Johan Rosenmunthe.
Peter Olsen: Sync, 2017, vacuumpose, plast, plastisk ler, postevand, plastspande, mycelium, østershatte, halm, kaffegrums, klid, kalk, dampspærre. Foto: Johan Rosenmunthe.
Eva Steen Christensen: Epilog, 2017, roser. Foto: Johan Rosenmunthe.
Eva Steen Christensen: Epilog, 2017, roser. Foto: Johan Rosenmunthe.
Morten Stræde: Sea Plus Five Degrees, 2017, træ, akrylplade. Foto: Johan Rosenmunthe.
Amitai Romm: Exfoliation, sandpapir. Foto: Johan Rosenmunthe.
Julie Bitsch: Pineapple 1:1, 2017, pineapple, bronze. Foto: Johan Rosenmunthe.
Engros (installation view), 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Julie Bitsch: Parallax with scull and IKEA: H41131|_|_/4H, 2017, human scull (female), SYNAS LED-displaystand, chewing gum. Foto: Johan Rosenmunthe.
Veo Friis Jespersen: Lys udspændt mellem rum, tiden - tiden, 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Rose Eken: Bryggers, 2017, glaseret papirler. Foto: Johan Rosenmunthe.
Kaj Nyborg: Pocket of resistance (isoplant), 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Kaj Nyborg: Pocket of resistance (isoplant), 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Kaj Nyborg: Pocket of resistance (isoplant), 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Kaj Nyborg: pocket of resistance (isoplant), 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Mikael Thejll: Into all that will naile you to the ground, 2017, træ, maling, beton, tekst. Foto: Johan Rosenmunthe.
Engros (installation view), 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Engros (installation view), 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Nanna Abell: Foliage, 2017, pvc, print. Foto: Johan Rosenmunthe.
Torgny Wilcke: Det lavloftede rum, 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Oskar Jakobsen: Øresund Container Composition for Harp and Orchard, 2017, 1/2 size Euro pallet, Euro stacking containers, fruit boxes, luggage wrap, speakers, media player, power cable. Foto: Johan Rosenmunthe.
Daniel Svarre: Untitled (Chairs II), 2017, lakeret metal, plast. Foto: Johan Rosenmunthe.
Esben Gyldenløve: Catching a wave, 2010-2017, wax. Foto: Johan Rosenmunthe.
Klaus Thejll Jakobsen: Ødelagt standard flamingoplade, 2017, beton, epoxy, maling. Foto: Johan Rosenmunthe.
Rikke Ravn Sørensen: Pomelodyrkerens terrasse II, krydsfiner, fliser, beton, pomeloskal. Foto: Johan Rosenmunthe.
Fredrik Tydén: Thou has soaked my head, 2017, styropor. Foto: Johan Rosenmunthe.
Finn Reinbothe: I Remember - do do - I Remember - do do - they had a Swimmingpool, 2017, diverse materialer, neonlys, tekst. Foto: Johan Rosenmunthe.
Astrid Myntekær: Palmstroke, lyn i plexiglas, skabt af højspænding og et enkelt hammerslag, photogravure. Foto: Johan Rosenmunthe.
Hartmut Stockter: Kulturfølgervandrestaven, 2015, træ, smeltet plastik, messingskruer. Foto: Johan Rosenmunthe.
Hartmut Stockter: Mågeopdagelse, 2017, sækkevogn, messing, aluminium, træ, akrylmaling. Foto: Johan Rosenmunthe.
Kasper Hesselbjerg: Cocopop A, Alphabite A, Cake A Tgier (Arkitekturmodel til mit hoved). Foto: Johan Rosenmunthe.
Sif Itona Westerberg: Brilliant Future Bodies I-III, 2017, gips, jern, månesten. Foto: Johan Rosenmunthe.
Julie Stavad: Amuse-bouche, 2017, keramik, stål. Foto: Johan Rosenmunthe.
Jørgen Carlo Larsen: Vedhængs, 2017, stål, wire, kapsler. Foto: Johan Rosenmunthe.
Mathias & Mathias: Was ist Afklärung?, 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Thora Sigudarsdottir: Vindeltrappe (spiral staircase), 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Esben Klemann: To fortovsfliser, 2010, beton. Foto: Johan Rosenmunthe.
Charlotte Thrane: Tung i sproget, 2017, silikone med pigmenter hældt fra tag. Foto: Johan Rosenmunthe.
Lisbeth Bank: Forvandling, 2017, nedløbsrør, apoxisculpt, papmache, latex, hessian, organisk materiale og kompostorme. Foto: Johan Rosenmunthe.
Karin Lind: We want to move forward, 2017, bearbejdet plæneareal, hexagon struktur, kantet med træ. Foto: Johan Rosenmunthe.
Cai-Ulrich von Platen: Agtersejlads, 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Foto: Johan Rosenmunthe.
Anders Bonnesen: Midlertidig skiltning, 2017, refleksfolie på aluminium samt skiltefødder. Foto: Johan Rosenmunthe.
Rune Bosse: leben stil leben, 2017, jord, frø, frugt og grønt. Foto: Johan Rosenmunthe.
Jytte Høy: Frugt & Grønt, In the Garden of Eden, 2017, mdf, foto, maling, In situ installering af relief på eksisterende grøn linje. Foto: Johan Rosenmunthe.
Lars Bent Petersen: Ubetydeligt værk (stillits i rede) #2., 2016-2017, olie på 3D print, pileflet. Foto: Johan Rosenmunthe.
Camilla Nørgård: Instant local pop-up museum, 2017, forhæng og væg-ophængning (Nybyggerlandskab). Foto: Johan Rosenmunthe.
René Schmidt: Alhambraigloo, 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Esben Klemann: Nedsmeltning, 2017, pladsstøbt betonværk. Foto: Johan Rosenmunthe.
Mikkel Carl: We Are All Workers, 2017 (2015). Foto: Johan Rosenmunthe.
Morten Modin: Besættelser, 2017, gips. Foto: Johan Rosenmunthe.
Jørgen Carlo Larsen: Vedhæng, 2017, stål, glas, kit, wire, kapsel, træ, dug. Foto: Johan Rosenmunthe.
Christian Skjødt: Alternating Currents, 2017, højttalere, motorer, piedestaler, elektricitet. Foto: Johan Rosenmunthe.
Laurits Nymand Svendsen & Margrét Agnes Iversen & Malte Klagenberg & Jens Tormod Bertelsen & Søren Krag & Cilla Leitao & Sune Lysdal & Carla fra Hellested & Lorenzo Tebano & Anna Samsøe: The day the monkey is destined to die, all the trees get slippery, 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Ragnhild May: 1:1. Foto: Johan Rosenmunthe.
Eva Steen Christensen: Dobbelt kammer (detalje), 2017, eksisterende rum-deling, hyldesystem og arbejdsbord. Foto: Johan Rosenmunthe.
Eva Steen Christensen: Dobbelt kammer, 2017, eksisterende rum-deling, hyldesystem og arbejdsbord. Foto: Johan Rosenmunthe.
Karin Lorentzen: Det som ikke er sagt - det som ikke er gjort, 2017, stofrester fra hylde under arbejdsbord. Foto: Johan Rosenmunthe.
Henrik Menné: Multi Power Cartridge LT 150 Til VÅD/TØR, 2017. Foto: Johan Rosenmunthe.
Jesper Dalgaard: uktuation/metamorfose 1 til 19, 2016-2017, glaseret stentøj. Foto: Johan Rosenmunthe.
Skriv kommentar