Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

09.12.2014 3PICKS

Paula Modersohn-Becker: Kopf eines blonden Mädchens vor Landschaft, 1901. Courtesy: Louisiana Museum of Modern Art.

3 Picks uge 50

Smukke kvinder på lærred, på foto, og muligheden for at gøre noget godt for andre. I denne uge guider Michelle Korbø Moran til en tur på Louisiana, Nansensgade 62, samt Atelier September.

AF Michelle Korbø

Louisiana Museum of Modern Art
Gammel Strandvej 13, 3050 Humlebæk, W: louisiana.dk
Paula Modersohn-Becker
05.12.2014 - 06.04.2015

Louisiana slog i fredags dørene op for deres nyeste udstilling, hvilket er en elegant gennemgang af den tyske maler Paula Modersohn-Beckers oeuvre og liv. 

Udstillingen har fået bragende anmeldelser fra alle dagbladene, deriblandt skriver Information: "Hendes stil betegnes ofte som grov... men egentlig er den det modsatte: uendeligt fin og sart, oprørt og rig på nuancer, levende, vibrerende, dramatisk (…)”.

Modersohn-Beckers feminine univers af kvindekroppe og selvportrætter er dog alt andet end ladylike i ordets traditionelle og generaliserende forstand.
De 90 malerier og 60 tegninger som udstillingen består af, giver et indblik i den ambivalente position som kvinder i starten af det 20. århundrede befandt sig i – sat i et spændingsfelt af muligheden for at kunne udtrykke sig kunstnerisk, samtidig med at være fanget og begrænset til den hjemlige sfære; kort sagt, at kunne være vidne til en modernisme uden selv at kunne tage del i den. 

Udstillingen er en personlig og indtagende beretning om en kvindes kamp for at bliver anerkendt som kunstner, og dens biografiske karakter beretter også om de personlige udfordringer der dertil var, i gerne at ville have en karriere, samtidig med at være bundet af datidens samfundsmæssige komstruktioner af køn og kønsroller.
Paula Modersohn-Becker var den første kvindelige kunstner til at benytte sig af nøgne kvindekroppe i sit maleri, og er set som værende en af den tyske modernismes radikale fornyere – og dette er ikke uden grund. Det er ikke kun  hendes nye blik på kvindens motiviske fremstilling, men også  hendes maleteknik der blev inspireret eksempelvis Cézanne og Matisse under hendes studier i Paris der gør Paula Modersohn-Becker til en fascinerende kunstner – og ikke mindst udstillingen et besøg værd. 



Ali Altin & Jochen Goerlach, New Skins, 2014

Nansengade 62
Nansensgade 62, 1366 Copenhagen K, Denmark W: nansensgade62.dk
New Skins
Ali Altin, Jochen Goerlach
22.11.2014 - 19.12.2014

I “New Skins” ser vi flere female nudes. Ingen fransk inspireret impressionisme, men smukke, seje kvinder i alle former, størrelser, aldre.. Og ikke mindst, positioner. 

Udstillingen er et samarbejde mellem kunstnerne Ali Altin og Jochen Goerlach. De to kender hinanden fra Kunstakadamie Düsseldorf, hvor de begge havde Tal R som professor. Han har siden hen inviteret dem til at udstille på hans udstillingsted Nansensgade 62, der med dets små og private omgivelser, virker perfekt til udstillingens intime og uprætentiøse karakter. 

Udstillingen består af fotos der er taget i Ali Atlins atelier i Düsseldorf, som, efter citat fra kunstnerne selv, har fungeret som en slags social club i alle de år de har gået på akademiet. Kvinderne på billederne er således deres venner, deres medstuderende – og tilfældige mennesker som har sagt ja til at tage deres tøj af og posere foran kameralinsen.  Til åbningen var der altså for nogle en gengældelsens glæde ved mindet om en vild aften, og sætningen “I know her!” fremkom med jævne mellemrum.
Men dermed skal det ikke forståes som at fotografierne blot er dokumentation for at de virkelig kan feste i Düsseldorf. Det kan de. Uden tvivl. Men intentionerne er mere subtile end som så. 

Kunstnerne beskriver projektet som et eksperiment. En uforudsigelig leg i rummet mellem fotograf og model, med konstant mulighed for at fejle. En søgen efter det perfekte øjeblik, som kun måske viser sig. Der er fokus på processen, og på det spontane og improviserede, hvilket billedernes frie og vilde udtryk er produktet af.
For at vide mere om udstillingen og kunstnerne bag, kan det bestemt anbefales at læse Kathrine Børlit Nielsens artikel og hvis Nansensgade 62 stadig ikke ringer en klokke, så kan du også blive klogere på det, her!


Jonas Julekort 2014, Foto: Jonas Julekort via. Louise Trampedach

Atelier September
Gothersgade 30, 1123 København K W: jonasjulekort.dk
Jonas Julekort
05.12.2014 – 13.12.2014

Jonas Julekort’s velgørenhedsprojekt i Atelier September har allerede nydt stor opmærksomhed fra blogger-verden. Det er ikke så mærkeligt når man ser hvilke kræfter der ligger bag; Mads Nørgaard, Frederik Bille Brahe og Jonas Trampedach har med inspiration fra den årlige RCA Secret udstilling i London skabt et initativ der for andet år i træk forener en stor vifte af kunstnere, arkitekter, forfattere m.m om at bidrage med et kuntværk til et godt formål. Overskuddet fra salget går i år til brugerne af Reden på Vesterbro. 

Konceptet er, at hver person skaber ét julekort, et originalværk, som sælges på udstillingen til 500 kr. Det er ikke muligt at se hvem man har købt et værk af, før det er købt og afhentet. Salget sker nemlig i forseglede kuverter. 

Der er dog stor chance for at få noget ret fantastisk med hjem. Årets bidragsydere tæller blandet andet Nanna Abell, Gudrun Hasle, udstillingsaktuelle Jeppe Hein, Tal R,  Jesper Just, Cathrine Raben Davidsen, og mange mange flere.
Den samlede liste over bidragende kunstnere kan ses her og udstillingen kører frem til på lørdag. 

Skriv kommentar



Københavns Kunstskole
TAl R - Glyptoteket
Lilith Performancestudio
Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø
Krabbesholm Højskole