Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
07.09.2017 REVIEW
CHART Art Fair

CHART Art Fair 2017 Foto: Torben Zenth.

Hvad jeg lærte af kunstmesse weekenden i København

Så er københavns messe-weekend overstået. 5. udgave af CHART præsenterede 33 af skandinaviens mest prominente gallerier på Charlottenborg, og 70 gallerier fra ind- og udland viste varerne frem på CODE2, 2. udgave af CODE i Bella Center.

i modsætning til sidste år, hvor Bella Center rummede hele to messer, har folkene bag CODE i år slebet blyanten og valgt at afvikle sidste års SELECTED messe. Dermed er de sidste rester af Art Copenhagen væk, og vi kan kun mindet tilbage, om dengang hvor ravl og krat var samlet Forum. Det mere kulørte segment må nu fremover boltre sig på Art Herning og andre steder. København er fremover for de internationalt orienterede hvad messer angår.

AF Torben Zenth

Messe weekenden i København er som en Roskilde Festival for voksne. Fungerer det godt, møder man alle de andre. Der er masser af social events og i det hele taget er der en fin blanding af fest og glade dage, der rummer rig lejlighed til både at tjekke op på egen og andres aktuelle status i miljøet, og med muligheden for nye netværk med de mange gæster udefra.

Følger man samtidskunst i øvrigt, er der ikke mange overraskelser at hente blandt den kunst man møder på hverken CHART eller CODE. Og det er vel heller ikke meningen. Det vigtige for os andre og for København er om messerne fungerer på egne præmisser, om det er en succes, om det er på et niveau, der alt i alt bidrager til at gøre København til en mere interessant kunstby.

Det gør CHART. De 5 gallerier der initierede projektet har vidst hvad der skal til for at de mange subtile niveauer, der udgør en vellykket kunstmesse, spiller sammen, og de har tilsyneladende gode folk på alle pladser. København har med CHART en kunstmesse der giver mening og som bliver professionelt afviklet. Tak for det. Man skal vel helt til Humlebæk for at se et lignende veldrevet arrangement. Selvfølgelig… ikke alle talks-deltagere var lige oplagte og ikke alle performances peakede måske lige den dag, men man finder kun små pip hvis man leder efter kritiske røster.


Fra The Nasty Surprise af Josephine Andersson, Klara Ström, og Hannah Wiker Wikström på
CHART Emerging

CHART Emerging er et lille lyspunkt, og min ‘weekendens kunstneriske perle’ var at finde netop på CHART Emerging, helt nede i rummet for enden af gangen på billedhuggerskolen. Her mødte man nemlig The Nasty Surprise af Josephine Andersson, Klara Ström, og Hannah Wiker Wikström. Rent æventyr midt i ‘all the serious business’ .

Det er ikke lige til at få øje på noget der kan ændre ved at CHART på Kongens Nytorv forbliver skandinaviens førende kunstmesse i overskuelig tid fremover.

Det er umiddelbart mere uigennemsigtigt hvad idéen er med CODE. Den vil være en international kunstmesse i København, og det er da en æreværdig målsætning, men giver det mening, kan det lade sig gøre? Det er svært at forestille sig en bæredygtig event her i byen med den brede profil.

Men måske er det ikke så vigtigt at den er bæredygtig. CODE folkene lægger ikke skjul på at messen kører med underskud, og at de forventer at den fortsætter med det i overskuelig fremtid.

CODE drives ikke som CHART af gallerier, men af BC Hospitality Group, der bl.a. ejer Bella Center, AC Hotel Bella Sky, andre hoteller, Copenhagen International Fashion Fair og BogForum og er en af de store spillere i byens hospitality industri. Man ønsker åbenbart en højstatus kunstmesse i porteføljen, og ikke et ondt ord om det. 

Det virker bare ikke helt godt. Ved præmieren på CODE sidste år tog jeg en runde og talte med en række af de deltagende gallerier om hvad deres oplevelse havde været. Der er selvfølgelig solstråler iblandt, men generelt var indtrykket at det ville blive endog meget svært at få en større del af standholderne tilbage året efter.

Ud af de 57 internationale gallerier på årets udgave af CODE var kun 7 gengangere fra 2016. Imponerende at det igen er lykkedes at samle en fuld messe, og måske bliver det nemmere med årene, men det ser svært ud.

CODE giver til en hvis grad mening for en del af de lokale gallerier, der ikke er plads til på CHART. Også selvom nogle mente at de muligvis var bedre tjent med at passe deres galleri og nyde godt af CHART-gæster på bytur end at bruge deres tid på CODE. Og CODE giver nok især mening for udenlandske gallerier der repræsenterer danske kunstnere der har skabt deres karriere i udlandet, og nu skal i kontakt med danske institutioner og kuratorer. Men for internationale gallerier på CODE per se var der heller ikke i år smil på læben.

Var det ikke en ide at hæve ambitionsniveauet udover det, at være en international kunstmesse. At få en skarpere profil, at påtage sig en mere specifik opgave. Forsøge at blive betydelig og vigtig indenfor et eller andet. Det forekommer at ville være langt mere interessant for dem selv og alle os andre. Skab noget der fungerer godt og er bæredygtigt på de betingelser der nu er i København. Det er herfra svært at se, hvordan en ‘international kunstmesse’, skulle kunne blive andet end ubetydelig i det store billede, og ikke rigtig gøre en forskel. Hvorfor smide gode penge efter det.

Men måske er det ligemeget. Måske handler det mere om byudvikling og lejlighedspriser i det nye Bellakvarter rundt om Bella Center. Men når man nu bruger pengene alligevel, kan man jo ligesågodt 'be somebody'.

Skriv kommentar



Boesner
Kunstskolen Spektrum
Københavns Kunstskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Artefact1
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net