Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
22.05.2019 BLOG
SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset (installation view), 2019. Foto: Anders Sune Berg.

Hammershøi i nye klæder

Statens Museums for Kunsts nyeste satsning SMK Plus, hvor museets samling kommer i hænderne på samtidskunstnere, lægger fint fra land med udstillingen Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset, hvor den (vel)kendte kunstnerduo præsenterer den danske kunstner Vilhelm Hammershøi. Det er et fængslende forsøg på ikke kun at iklæde Hammershøi nye klæder, men også at skabe en balanceret og tværgående udforskning af hverdagens rum og vilkår på tværs af tid og grænser.

AF Tue Løkkegaard

Hjemmet er psykologiens tryghedssfære. Det velkendte er hjemmets tapet. Man glider igennem sine egne rum med ynde og vane. Der er ikke meget at stille spørgsmål til for den, der har hjemme. Genkendeligheden forsikrer, at krop og sind kan finde hvile. Roen og hvilen lyser ned fra lamperne fra oven og omfavner én i sofaens velkendte form og duft.

Vilhelm Hammershøi er også i disse tider en kraftfuld eksponent for dansk kunsthistorie. Kunstnerens tække på stilheden, blotlæggelsen af rummet og iscenesættelsen af kroppen fremtræder som eksistentielle og sanselige beskrivelser af stilstandens dramaer. Hans malerier bliver levende betragtninger over psykologiske tilstande. Tungsindige og dragende. Og med hjemmet som hyppigt motiv, da bliver hans billeder diskrete undersøgelser af dette velkendte steds egne konflikter. Hjemmets stereotypi granskes, når en fremmedgørende, hjemsøgende stemning forplanter sig og dette hyggelige arnested og vinduer og døre – åbne eller lukkede og stole med rygvendte kroppe måske taler ligeså meget om udelukkelsen, isolationen eller frygten. Hvad et hjem er, hvordan et hjem er forskelligt for hver og én, og hvilken skrøbelighed og uhyggelighed, der kan være den bærende konstruktion er gennemgående i denne udstilling, som nu kan ses på Statens Museum for Kunst.

Elmgreen & Dragset er jo nationalt som internationalt kendt for deres bl.a. deres arkitektoniske installationer, som sætter spørgsmålstegn ved rummets vanefulde konstruktion som for en udforskning af brugsgenstandenes hverdagslige flertydighed.

Med udstillingen Der har jeg hjemme optræder duoen som såvel kunstnere som kuratorer. For ikke kun tager de fat i ni af Hammershøis værker. De præsenterer selv værkerne Powerless Structures (8 doors), 2000-2002 samt 1 hr. 12 mins/2 hrs. 10 mins fra 2017, der med hhv. døre og stearinlys er en fin forlængelse af Hammershøi egne motiver, men har også inviteret en række samtidskunstnere til at gå i dialog med Hammershøi.

Tre hvide rum præsenterer på SMKs første sal en nøgen fremvisning af denne samtale mellem fortid og nutid, mellem hjemmet som rum, dets objekter og kroppe. Det er næsten en klinisk rumlighed, som fint står som modpol til hjemmets tilsyneladende varme og lunefulde karakter. Og udstillingen viser, at hjemmet, Hammershøi, fortid og samtid nemt kan tale på tværs af tid og aktualitet.

Det klæder Hammershøis værker at forlade den faste guldramme, billedernes fortidige hjem, og blive sat side om side med en række samtidskunstnere, der på hver deres måde formår at bidrage, fortsætte, diskutere og udfolde de normer og idealer, der former identitet og kultur i al sin forskellighed. 

Særligt den nigeriansk-fødte kunstner Njideka Akunyili Crosbys værk Femme Maison fra 2019, som er skabt til netop pågældende udstilling, står som et uhyre stærkt bidrag. Værket er direkte inspireret af Hammershøi, men den rygvendte kvinde er her udskiftet med en nigeriansk kvinde, og Hammershøis grålige tomme vægge er beklædt med detaljerige tegninger hentet fra hjemlandet i form af alt fra privatfotos, politik og popkultur. Kunstneren har siden hun var 16 boet i USA, og værket bliver en kompromisløs og delikat italesættelse af hjemmets (og landes) sociale virkelighed, af kulturers overførte spejlinger, og hvordan det private og sociale bliver en indlejret virkelighed, som man bærer med sig og møder på tværs af grænser.

Ligeledes fremtrædende i udstillingen er Francesca Woodmans fotografi-serie, der iscenesætter en nærmest spøgelsesagtig krop i nærmest tomme rum. Den opløsende krop kan læses som en psykologisk tilstand og som en konfronterende stemme mod de fasttømrede rum og normer, der bestemmer hvilke forventninger og rammer, som kvindekroppen underlægges i såvel hjemmets rollemønstre og i den sociale virkelighed krop og psykologi er en del af.

Der har jeg hjemme viser flere stærke værker, hvor også Liliana Marescas fotoperformance Untitled – Marconette Building, Buenoes Aires fra 1984 og Annika von Hausswolffs Filosofisk stol fra 2003 bør fremhæves. Det klæder Hammershøi at indtræde i disse samtidsklæder og forstærker ikke kun dennes egen styrke, men aktualiserer værkerne selv. Dialogen med disse samtidskunstnere er en god ide, og selvom man måske kunne ønske en lidt større gennemslagskraft udstillingen set som helhed, så er det en nærværende, mindefuld og velslebet udstilling, som også formår at udfordre vante forestillinger om såvel tradition, forventning og hjemlighedens hyggelige skær som noget langt mere konfliktfyldt, forskelligt og fremmedgørende end vi fleste måske bemærker.

Udstillingen Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset kan ses på Statens Museum for Kunst indtil d. 1. september, 2019.
Udstillingen viser værker af Vilhelm Hammershøi, Elmgreen & Dragset, Njidenka Akunyili Crosby, Liliana Maresca, Louise Bourgeois, Monica Bonvicini, Francesca Woodman, Robert Gober, Annika von Hausswolff, Ugo Rondinone og Thomas Ruff.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset (installation view), 2019. Foto: Anders Sune Berg.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset (installation view), 2019. Foto: Anders Sune Berg.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset (installation view), 2019. Foto: Anders Sune Berg.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset (installation view), 2019. Foto: Anders Sune Berg.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset (installation view), 2019. Foto: Anders Sune Berg.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset (installation view), 2019. Foto: Anders Sune Berg.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Vilhelm Hammershøi: Interiør, Strandgade 30, 1906-1908. Foto: Ole Hein Pedersen.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Vilhelm Hammershøi: Stue i Strandgade med solskin på gulvet, 1901.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Vilhelm Hammershøi: Interiør. Kunstigt lys, 1909.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Liliana Maresca: Uden titel - Marconetti Building, 1984.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Francesca Woodman: From Angel Series, 1977. Foto: Poul Buchardt & Co. Courtesy: Courtesy Charles Woodmann / Estate of Frances.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Elmgreen & Dragset: 1 hr. 12 mins/2 hrs. 10 mins, 2017. Foto: Roman März. Courtesy: Courtesy the artist and König Galerie.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Njideka Akunyili Crosby: In the Lavender Room, 2019. Courtesy: Courtesy kunstneren, Victoria Miro & Zwirner.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Annika von Hausswolff: Filososfisk stol, 2003.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Louise Bourgeois: Femme Maison, 1990. Foto: Elmar Vestner. Courtesy: Courtesy Carolina Nitsch Contemporary Art.

SMK Statens Museum for Kunst, Der har jeg hjemme. Hammershøi by Elmgreen & Dragset

Monica Bonvicini: Hausfrau Swinging, 1997. Foto: Jens Ziehe. Courtesy: Courtesy Valeria and Gregorio Napoleone.

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
Københavns Kunstskole
Lilith Performance Studio
Krabbesholm Højskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net