Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
08.03.2016 INTERVIEW

Søren Assenholt: Out of Office: Ex Officio.

Er du motiveret? - Interview med Søren Assenholt

Søren Assenholt er aktuel med udstillingen Out of Office: Ex Officio som åbnede på Bendixen Contemporary Art i fredags.

Han er uddannet fra Frankfurt Städelschule og Det kongelige Danske Kunstakademi i 2010 og er blandt andet lige flyttet til fyn. Jeg fik en snak med ham om udstillingen om at turde slå rødder og om at nedbryde normer.

AF Meise Fabricius

BENDIXEN CONTEMPORARY ART
Palægade 5, 1261 Købehavn K W: www.bendixenart.dk
Out of Office: Ex Officio
Søren Assenholt
05.03.2016 - 09.04.2016

Hvad tager ideen til Out of Office: Ex Officio afsæt i?
En ide om, at vi lever med nogle normer, som vi har svært ved at sige fra overfor. Nogle normer som er hårde ved os; selvmåling, selv-evaluering og den slags. Flere virksomheder arbejder med forskellige skemaer, hvor man kan evaluere sig selv og andres performance. Værket “9 Box Matrix: Solid Player” viser en parafrase over et sådant skema. I hvert felt er der indsat en figur; men passer de 9 figurer ind i de respektive felter, og hvordan dømmer vi andre folks titel og værdi?
Udstillingens titel “Out of Office” refererer til det autosvar, man kan få, hvis nogen ikke er til stede og “Ex Officio”, oversætter jeg løst med: i embeds medfør. Altså noget jeg er nødt til at gøre. Jeg træder altså ud af kontoret, i embeds medfør, for at fortælle om  de normer, vi er underlagt. Tilbage står et ubemandet kontorlandskab, der er ved at synke ned i sit eget gulv.
 
Fortæl lidt om materialevalget i denne forbindelse?
I udstillingen indgår der er egetræ, asketræ og lindetræ. Mit hovedmateriale er træ. Jeg har arbejdet med træ i lang tid. Det er oplagt for mig at arbejde med træ, der hvor det befinder sig i verden - og der, hvor vi bruger det i hverdagen. Derfor ser jeg et lærred, hver gang jeg ser et trægulv. I denne udstilling indgår der også træfigurer som er inspireret af nordisk folkloristisk figurskæring.

Hvad betyder håndværk for os som mennesker?
Jeg tror, at vi efterhånden har gjort alt, hvad vi kan for at gøre hjernens arbejde mere værdifuldt end håndens arbejde. På den måde har vi fået splittet krop og bevidsthed ad. Jeg vil gerne være fortaler for, at vi balancerer forholdet mellem håndens og hjernens arbejde.
I virkeligheden arbejder jeg allerbedst når jeg arbejder med hånd og tanke samtidigt og ikke har udtænkt et koncept først. Det bliver mere interessant for mig. Figurerne i udstillingen er et godt eksempel på, hvordan noget kan udvikle sig, mens det bliver skabt.
Jeg ser en bedre balance på kunstakademiet i f.eks. D. R. Congo. Det er en af de bedste ting, jeg har fået med fra mine centralafrikanske projekter. Det er ikke alt, som oplysningstiden har taget med, der er godt for os. Over-hierarkisering af tankens arbejde kunne jeg godt være foruden.

Hvad tror du der sker med et samfund, der sætter ideer højere end udførelse?
Jeg tror vi bliver fremmedgjorte. Fremmedgjorte overfor vores egen krop ved at leve i en ideverden. Jeg plejer at bruge et eksempel fra NASA. Jo mere travlt ingenørerne har, jo mere bliver de sendt i motionslokalet, netop for ikke at få stress. De ved altså, at mennesket har brug for balancen mellem krop og bevidsthed, og at det ene indvirker på det andet. I NASA-eksemplet, er der en tvungen og nødvendig adskillelse og dermed kompensation for at sørge for, at det hele menneske ikke går ned. Jeg har det bedst når krop og bevidsthed er i bevægelse på samme tid. Og jeg er meget optaget af respekten for håndens arbejde, hvordan vi har nemt ved at under-hierarkisere tekniske skoler, hvordan de ord, vi hæfter på de tekniske uddannelser ofte bøjer nedad; uddannelsen som fejebakke, frafaldstruede elever og den type ord. Vi burde leve i et samfund, der vurderer hånden og hovedet lige. En interessant tanke er dog samtidig, at at en ufaglært arbejder, der sidder i en gravemaskine og graver veje, ofte får væsentligt mere i løn end en højtuddannet kunsthistoriker.
Igen, vi skal ikke opdele krop og bevidsthed fordi det fremmedgør os. Dem, der befinder sig nederst  i det her hierarki d føler sig i særdeleshed fremmedgjort overfor resten af samfundet. Mit bud er, at vi ser flere fuck-fingre på grund af netop denne mangel på respekt.

Prøver du at balancere noget med udstillingen?
Ja. Jeg er klar over at jeg balancerer på kanten af et emne. Hvis vi nu tager hovedværket på udstillingen, altså installationen på gulvet, skal det ikke ses som en kritik af arbejderne men en kritik af de forandringer vi godtager og normaliserer.
Der er ikke noget alternativ, vi er jo nødt til at arbejde. Spørgsmålet er ud fra hvilke præmisser og på hvilken bekostning.

Hvad skal der til for at vi kan bryde normerne?
En god debat er jo væsentligt. Vi skal først og fremmest være klar over, at vi  bevæger os i normer, og jeg mener også at vi har brug for normer for at kunne navigere.
Vi kan ikke bevæge os i et samfund, hvor der slet ingen normer er. I dag er det næsten en norm at der ikke må være nogen normer, igen er der brug for en balance imellem at acceptere normerne, samtidigt med har jeg også lov til forholde mig kritisk til dem.
I dag er alting mere nu-og-her og selvcentreret måske. Hvad betyder dannelse i dag?

Hvad betyder et fundament?
Når jeg lige får spørgsmålet, så tænker jeg på et billede om at danne rod. Jeg har selv lige slået rødder på Fyn og bygget mit eget hus og atelier. Jeg tænker på fundament på samme måde som en rod, at man bygger ovenpå noget solidt. Vi har valgt at bo her. Vi flytter ikke lige foreløbigt. Det har underligt nok krævet meget mod at slå rod. Omskifteligheden er væk.
Hvis man opfatter fundament som et ståsted, som noget stabilt, man tror på og noget som er normalt, så skal vi passe på ikke at forandre det normale for ofte. Hvis jeg sad som offentligt ansat og skulle håndtere fundamentale forandringer ved hver regeringsskifte, og på samme tid spinke og sparre, og så lige lave en selvevalueringsøvelse med et udefrakommende konsulentfirma, så ville jeg mistrives.

Ja, måske kan et fundament modificeres? Og hvad er mit fundament? Er der forskellige grader af fundament? I din udstilling fornemmer jeg lidt af hvad et fundament kan på godt og ondt.
Når du siger det så tænker jeg på at vi skal passe på ikke at rykke fundamentet væk under mennesker. De fleste af os står på et fundament, der kan være en falsifikation. Som rummer sandheder, der sidenhen viser sig at være falske.
Men fundament og norm hænger måske også sammen. For hvis vi har nogle normer som vi føler er solide, og normerne er fundamentet, og man lige pludseligt stiller spørgsmålstegn ved de her normer, så kan det hurtigt gå i stykker. Så jeg skal også passe på ikke at stille de forkerte spørgsmål. Men vi skal også passe på ikke at leve i det og bare acceptere at noget fremmedgør os

Tak

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: Our Offices Have Hardwood Floors, 2016, 375 x 245 cm, Mixed media.

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: Our Offices Have Hardwood Floors (detalje).

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: Our Offices Have Hardwood Floors , 2016, 375 x 245 cm, Mixed media.

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: Our Offices Have Hard Wood Floors (detail).

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: Our Offices Have Hardwood Floors, 2016, 375 x 245 cm, Mixed media.

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: Out of Office: Ex Officio (Installation view).

Søren Assenholt: 9 box Matrix (solid player), 2016, 122 x 122 cm, træ, akryl, shellack.

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: 9 Box Matrix (Solid Player), (detalje).

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: 9 Box Matrix (Solid Player), (detalje) .

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: Svend Brinkmann, 2016, 40 x 30 x 8 cm, Træ.

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: Out of Office: Ex Officio (Installation view).

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: Out of Office: Ex Officio (installation view).

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: Motivation Bell, Hard Value, 2016, 30 x 26 x 19 cm, Træ, metal, snor.

Søren Assenholt: Out of Office, 2016, 24 x 32 x 7 cm, træ, akryl, shellac.

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: Out of Office, 2016, 24 x 32 x 7 cm, træ, akryl, shellac.

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: Motivation Bell, Soft Value, 2016, 30 x 29 x 22 cm, Træ, metal, snor.

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: 9 Box Matrix, 2016, 122 x 122 cm, Træ, akryl, shellac.

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Søren Assenholt: 9 Box Matrix, 2016, 122 x 122 cm., Træ, akryl, shellac.

Søren Assenholt, Out of Office: Ex Officio, 2016, Bendixen

Motivation Bell, Soft Value, 2016, Cm 30 x 26 x 19, Træ, metal, snor.

Skriv kommentar



Artefact1
Spring Exhibition open call
Boesner
Skovsnogen 2017
Københavns Kunstskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
Dockens Julemarked
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net