Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
22.01.2018 INTERVIEW
Mads Gamdrup, Erik Øckenholt

Mads Gamdrup og Erik Øckenholt på Dannebrogsgade 51 Foto: Torben Zenth.

En generøs og elegant gestus - Udstillingsprojektet Volume #1 og Volume #2

På Dannebrogsgade 51 har Mads Gamdrup og Erik Øckenholt arrangeret udstillingerne Volume #1 og Volume #2. Udstillingerne beskrives som en visuel dialog, for Volume #1 mellem kunstnerne Eric Andersen, Dorte Jelstrup, Marianne Grønnow, Jes Brinch, Mads Gamdrup og Erik Øckenholt. For Volume#2 mellem kunstnerne Eva Steen Christensen, Yvette Brackman, Henrik Plenge Jakobsen, Christian Lemmerz, Thomas Skytte, Mads Gamdrup og Erik Øckenholt.

Man kommer uvægerligt tæt på værkerne og på de andre besøgende i det lille udstillingslokale, der er bygget ind i et af rummene i Erik Øckenholts værksted på Vesterbro.

Tea Baark Mairey har interviewet arrangørerne, der med Volume #1 opnåede præmiering af Statens Kunstfond med følgende begrundelse: "Statens Kunstfonds Legatudvalg for Billedkunst præmierer gruppeudstillingen Volume #1, Dannebrogsgade 51. I et charmerende og opdateret firser-popup greb præsenteres kunstnerne Dorte Jelstrup, Marianne Grønnow, Mads Gamdrup, Jes Brinch, Eric Andersen og Erik Øckenholt. De få, men præcist kuraterede værker taler i sjælden grad til og med hinanden henover gulvet i det snævre hvide rum. Volume #1 er en generøs og elegant gestus."

AF Tea Baark Mairey

Hvordan opstod idéen til at bygge denne hvide kube i Eriks værksted? Og hvad har jeres tanker bag udstillingsrummets udformning været?

Erik Øckenholdt: Ideen opstod først på efteråret under et besøg på en af de store internationale udstillinger, som fandt sted i 2017. Den energi, der ligger repræsenteret i mødet mellem forskellige kunstnere i midlertidige rammer, var det umiddelbare afsæt for idéen.

Mads og jeg har flere gange udstillet sammen ud fra forskellige koncepter, men altid kun han og jeg. Det at lave et projekt, hvor flere kunstnere indgik tiltalte os begge med de nye berigende muligheder, som lå i dette. At tilbagemeldingerne fra de kunstnere, som vi inviterede. var så ovenud positiv, bekræftede os i idéens styrke. Man skal huske på, at tidsrummet fra invitationerne og frem til udstillingerne var ganske kort. På trods af dette er alle mødt op med værker af høj kvalitet og mange med helt nyproducerede værker.

Mads Gamdrup: Et særligt greb ved udstillingsrummet er at lade den hvide kube, som er bygget ind i værkstedet i gadeplan, skifte størrelse og plads fra dens sakrale position på de store modernistiske kunstinstitutioner og få rummet ned på gadeplan, hvilket er med til at gøre det mere vedkommende og tilgængeligt. 

Erik Øckenholdt: Ja, Man går forbi på gaden og får pludselig mulighed for at dykke ind i en lomme, et rum, for et intimt og nærværende møde med kunsten. 

Mads Gamdrup: Kunstnerdrevne udstillingssteder er ikke længere kun forbeholdt den kunst, der ikke kan finde plads på de store kommercielle gallerier og kunstinstitutioner, men har de senere år vundet indpas på kunstscenen og kan være en berigende mulighed for at eksperimentere med rammerne og formen for, hvordan kunst kan vises. 

Erik Øckenholdt: En af styrkerne ved denne udstillingsform ligger i det kollegiale kunstneriske samarbejde, der her kan skabe en fri og autentisk platform for den kunstneriske udveksling og undersøgelse. 

De to udstillinger har på fineste vis formået at skabe en æstetisk dialog mellem de udstillede værker, hvor de kunstneriske genrer og materialerne udfordres og undersøges. Værkerne i det smalle rum taler til og med hinanden, og som besøgende er det som om, man bliver en del af den dialog der opstår i nærhedsrelationen med værkerne og rummet. Hvad er grunden til at I har valgt lige netop de kunstnere, I har inviteret?

Erik Øckenholdt: Som du også er inde på, så er forskellighed formelt og indholdsmæssigt et kodeord og vi synes derfor, det ville være interessant at indgå i dialog med netop disse kunstnere, som Mads og jeg gerne vil rette en kæmpe tak til for deres engagement i udstillingens tilblivelse.

Volume #1 er præmieret af Statens Kunstfond, der bl.a. beskrev udstillingen med ordene ”en generøs og elegant gestus”. Kommer der en Volume #3? Og hvad tænker I om udstillingsstedets fremtid?

Mads Gamdrup: Det har hele tiden været tanken, at det blot skulle være disse to Volumen-udstillinger som udgjorde projektet. Så når den sidste udstilling er slut føres rummet tilbage til Eriks atelier.

Dannebrogsgade 51, volume#1

Volume #2 (installationview). Foto: Mads Gamdrup, Erik Øckenholt.

Dannebrogsgade 51, volume#1

Volume #2 (installationview). Foto: Mads Gamdrup, Erik Øckenholt.

Dannebrogsgade 51, volume#1

Volume #2 (installationview). Foto: Mads Gamdrup, Erik Øckenholt.

Dannebrogsgade 51, volume#1

Volume #2 (installationview). Foto: Mads Gamdrup, Erik Øckenholt.

Dannebrogsgade 51, volume#1

Volume #2 (installationview). Foto: Mads Gamdrup, Erik Øckenholt.

Dannebrogsgade 51, volume#1

Volume #2 (installationview). Foto: Mads Gamdrup, Erik Øckenholt.

Skriv kommentar



Boesner kunstnerartikler
Københavns Kunstskole
Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net