Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
02.12.2016 STATEMENT
Jens Axel Beck

Jens Axel Beck på Ringsted Galleriet Foto: Frida Kuhn Nicolaisen.

En dreng og en by - Jens Axel Beck på Ringsted Galleriet

Hvor kommer jeg fra? Det er nok et spørgsmål vi alle spørger os selv en gang i mellem. Det samme har Jens Axel Beck gjort i sin udstilling Smalltown BoyRingsted Galleriet. Becks praksis tager ofte fat i hans eget liv, hans ståsted i verden på et bestemt tidspunkt. I denne udstilling vender han tilbage til sine rødder og stiller spørgsmålstegn ved sin generation og sin opvækst i en lille by.

Jens Axel Beck (født 1976 i Haderslev) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og Det Fynske Akademi med afgangsår i 2008. Han har haft soloudstillinger på bl.a. Sydahvn Station og Ringsted Galleriet. Ved siden af sin praksis er han med til at drive udstillingsstedet Sydhavn Station.

AF Frida Kuhn Nicolaisen

Jeg er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi. Mens jeg studerede, var jeg med til at starte Koh-i-noor op på Dybbølsgade, og lige omkring dets lukning var jeg med til at starte udstillingsstedet Sydhavn Station op. Som kunstner har jeg altid primært arbejdet med det selvorganiserede.

Der er mange kunstnere, der har arbejde ved siden af deres praksis. De har deres åbninger, hvor de viser deres kunst, og næste dag er de handicaphjælpere og i gang med at løfte en eller anden op i en lift. Jeg har altid syntes at skellet mellem kunstverdenen og realiteterne var sjovt. I min praksis forsøger jeg at indblande den verden jeg færdes i. Jeg har også selv et arbejde ved siden af, og det bruger jeg af og til i mine værker. Værker, der tager udgangspunkt i lønarbejde på forskellige måder.

Den her udstilling ligger lidt i forlængelse af en udstilling jeg lavede på Sydhavn Station, der hed Den Virkningsfulde Administration af Livet. Den handlede dels om min verden på lige det tidspunkt, men også om hvordan man sætter tal på mennesker i forskellige sammenhænge. I vores samfund vil vi gerne have tal på alting, så vi kan danne os et hurtigt overblik. Man prøver at talsætte alle mulige ting, som er vanskelige at talsætte, for at kunne holde det op og se hvor meget man er steget eller faldet indenfor et område. Men det er jo altid mennesker, der ender med at komme ind i de der systemer, og selv om jeg godt forstår de administrative fordele, så er det ikke altid lige hensigtsmæssigt for den, der bliver administreret.

Jeg tager ofte fat på noget jeg går og spekulerer over. Fordi jeg havde lavet udstillingen på Sydhavn Station, så tænkte jeg senere over hvor pokker jeg egentlig kom fra og er vokset op. Hvad er det for en baggrund, der gør, at man er havnet der hvor man er? Jeg har i denne udstilling prøvet at kigge på min generation og hvad den kommer fra og ud af. Det er selvfølgeligt svært at gribe om en hel generation på den måde, så jeg gør det ud fra mit eget perspektiv, men jeg har forsøgt at lade det ligge et eller andet sted mellem det private og kollektive, uden at gøre det for navlepillende.

Det er både en overvejelse om at være barn og komme i puberteten, men det er også en overvejelse over at vokse op i institutioner, som min generation jo er. Jeg har prøvet at koge de forskellige overvejelser ned sammen med modefænomener fra tiden, så det hele ligger implicit i værkerne. Værkerne rummer nogen af de fornemmelser de rum man har færdedes i gav.

Jeg prøver ikke at referere til anden kunst i min kunst, men at reflektere den verden jeg bevæger mig rundt i. Mit udgangspunkt skal altid være et sted jeg har været, ellers føler jeg, at det bliver påtaget. Det må gerne være kedeligt. Det behøver ikke være revolutionært eller noget særligt. Det actionpacked er ikke altid det, der er interessant.

Jeg har tidligere lavet værker med opslagstavler. Jeg synes de kan være gode markører og kan sige en masse ting, om hvad der forgår i verden lige nu. De kan fortælle en masse om det dilemma man står i i dag omkring det kollektive. På mange måder ville man stærkere som kollektiv, men det individuelle er så stærkt, at det kan være svært. Det synes jeg er interessant at undersøge på den måde.

Jeg kunne for eksempel ikke forestille mig at lave noget om det, der sker i Syrien eller Afghanistan. Ikke fordi jeg ikke synes det er forfærdeligt. Rent intellektuelt ved man jo at det er helt forfærdeligt, men det kan være svært at have en oprigtig følelsesmæssig forbindele til det. Derfor vil jeg hellere tage fat i noget, hvor jeg selv har været. Og så kan det godt være, at det ikke er jordens undergang, men jeg har i hvert faldt været der. 

Tak

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Smalltown Boy, 2016, installation view @ Ringsted Galleriet. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Smalltown boy, 2016, installation view @ Ringsted Galleriet. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Smalltown Boy, 2016, installation view @ Ringsted Galleriet. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Smalltown Boy, 2016, installation view @ Ringsted Galleriet. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Smalltown Boy, 2016, installation view @ Ringsted Galleriet. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Smalltown Boy, 2016, installation view @ Ringsted Galleriet. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Udsigt, 2016, vindue, kæde og stål. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Kvadreret Standard A4 Papir, 2016, birkekrydsfinér, lak, skyggereb og tusch. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Kvadreret Standard A4 Papir, 2016, (detalje) kvadreret A4, birkekrydsfinér, lak, skyggereb og tusch. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Konturer af Skolemøbler, 2016, garn, stål og spændebånd. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Konturer af Skolemøbler, 2016, garn, stål og spændebånd. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Ånd, 2016, MDF med egefinér, glas, papir, tusch, ramme, og pladeglas. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Ånd, 2016, (detalje) MDF med egefinér, glas, papir, tusch, ramme, og pladeglas. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Ånd, 2016, MDF med egefinér, glas, papir, tusch, ramme, og pladeglas. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Dukke (Håndarbejde) (detalje), 2016, filt, rispapirlampe, papir, muresnor, og tusch. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Tunnel, 2016, print. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Tunnel, Elefant, Hybenbusk, Bomme, 2016, print. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Huller og lapper, 2016, denim, sytråd og stof. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Huller og Lapper, 2016, denim, sytråd og stof. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Udsigt, 2016, vindue, kæde og stål. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Udsigt (detalje), 2016, vindue, kæde og stål. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Udsigt (detalje), 2016, vindue, kæde og stål. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Dukke (Håndarbejde), 2016, (detalje) filt, rispapirlampe, papir, muresnor, og tusch. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Dukke (Håndarbejde), 2016, filt, rispapirlampe, papir, muresnor, og tusch. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: graffiti, 2016, print. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Konturer af Skolemøbler, 2016, garn, stål og spændebånd. Foto: Morten K Jacobsen.

Jens Axel Beck, Smalltown Boy, Ringsted Galleriet

Jens Axel Beck: Kvadreret Standard A4 Papir, 2016, kvadreret A4, birkekrydsfinér, lak, skyggereb og tusch. Foto: Morten K Jacobsen.

Skriv kommentar



Kunstskolen Spektrum
Boesner
Københavns Kunstskole
Kunsthøjskolen på Ærø
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net