Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
17.06.2014 INTERVIEW

Kajsa Gullberg, 2014

"Det er vigtigt at turde blotte sig selv"

Svenskfødte Kajsa Gullberg (1977) er lige nu bogaktuel med den visuelt nærgående fotobog Unravelled, som er en undersøgelse af menneskets sårbarhed, men også i den grad vilje og styrke. En personlig historie folder sig ud via mange kvinders fortællinger og rammer dermed en nerve i os alle.

AF Maria Bordorff

Der er optræk til regn, og jeg er sent på den, da jeg har reddet på en bølge af røde trafiklys gennem byen, men min udmattelse vendes med ét, som Kajsa glad og smilende tager imod mig i døren ind til sin lejlighed i Sydhavnen. Hendes energi manifesterer sig i det altid farverige tøjvalg og den rå og dog feminine korte frisure med et bundt lange dreadlocks hængende ned bag til. ”Vil du have kaffe?” spørger hun, med sin let svenske accent. ”Ja, tak!”

Vi tager plads ved langbordet på første sal, i et køkken-alrum der også fungerer som Kajsas hjemmestudie. Bordet er fyldt med blomster og kort, som vidner om en velbesøgt udgivelsesreception på Fotografisk Center tirsdagen forinden. ”Det er helt vildt, er det ik?” siger hun og slår ud med armene. ”Jeg kommer til at tage nogle billeder af min kæreste med alle de her blomster, selvom han nok ikke er helt med på den idé.”
Det er en intens tid for Kajsa, for hendes nye bog Unravelled er netop udkommet og har høstet en del opmærksomhed. Senest bragte Politiken et interview med hende på forsiden. ”Jeg har knevret løs de sidste par dage, og det er skønt, for arbejdet med bogen har været så ensomt. Endelig ligger den her, som et færdigt produkt, og endelig er den begyndt at kommunikere med andre. Den eksisterer ikke længere blot som en dialog i mit hoved” siger hun, smiler og klapper en håndflade i bordet. ”Fem år har det taget.”

Unravelled er Kajsas tredje bogudgivelse, og måske også den mest personlige. Projektet tog sit udspring tilbage i 2009, hvor hun selv befandt sig midt i en opbrudstid. Hun havde sagt sit job op, forladt sin eksmand og det familieliv, hun igennem længere tid havde levet, og skulle til at genfinde sin identitet som kvinde, som mor og som kunstner. Via en annonce på facebook fik hun kontakt til forskellige kvinder, som alle har det tilfælles, at de har fysiske ar på kroppen, og uden at have nogen konkret idé om, hvor projektet skulle lede hen, var iscenesættelsen af en på samme tid personlig og universel fortælling sat i gang. En fortælling om det at være menneske, om det at være kvinde og om det at bære fysiske ar efter livets rasen.

”Jeg tror altid at jeg har syntes, at ar var interessante. De er jo spor efter levet liv – en slags medaljer efter et slagfelt – og jeg finder, at mennesker som har prøvet nogle ting, som har oplevet nogle kriser, på en måde et blevet større af det. Deres grænser er blevet ekspanderede, og det er min oplevelse, at de ofte har et lidt større perspektiv på ting.” Fortæller Kajsa og fortsætter: ”Der var mange kvinder, der gerne ville lade deres ar fotografere. Det fandt jeg dybt interessant, og mange af de her kvinder tilkendegav en vis glæde over at vise deres ar frem, over at nogen oprigtigt var interesseret i dem. Som kvinde får man jo ofte at vide, at man bør skjule sine ar, idet de hverken er kønne eller feminine. Fortællingen om mænd og ar er her lidt en anden.”

Men noget udtalt feministisk projekt er det dog ikke helt, lader Kajsa mig forstå, som hun fortæller om en kollega, der havde antydet, at hun burde give sig i kast med et sådant. ”Det provokerede mig helt vildt!” udbryder hun og griner. ”Jeg ved ikke hvorfor, men det gjorde det, og desuden er det kedeligt og banalt med alle disse kasser at putte kunsten ned i. Det bliver så paroleagtigt. Projektet her handler om den menneskelige eksistens, og mænd kan også spejle sig i billederne.”

Til mit spørgsmål om hendes tilgang til sit fotografiske arbejde med bogen, svarer hun, at der ligger en hel del trodsighed til grund for projektet. Hun fortæller, at hun af og til får at vide af andre, at hun er intimiderende, hvilket gør hende både glad og ked af det. Glad fordi hun ofte finder sig selv i sammenhænge som er kedelige, og ked af det fordi det at virke intimiderende på andre giver en følelse af at være forkert. ”Det er vigtigt at turde blotte sig selv” siger hun og holder en kort pause. ”Hvis man har ressourcerne til det, bør man fortælle andre om sine følelser af ikke er være perfekt. I mit arbejde gør jeg op med det perfekte og det konventionelt skønne. Der er på ingen måde tale om eye candy. Jeg insisterer på det trodsige ved at pege på det ubehagelige, ved at gå for tæt på og være særdeles intimiderende.”

Og billederne i Unravelled går bestemt tæt på. I et sortstemt univers konfronteres vi med en gennemgående ensomhed – men også med styrke og vilje. Vi ser kvindekroppe i alle former, og ar, hvor det er tydeligt, at der bag nogle af dem ligger traumatiske oplevelser. Der er en rå stemning i billederne, som på mange måder kulminerer i billedet af en hest på en mark. Hesten står i stærk blæst, men med benene solidt plantede på jorden. Der hviler en ro og en tyngde over hende, som måske kan læses som stadiet i en udviklingsproces, hvor man har genvundet tro og parathed overfor den kamp, som er en evindelig del af livet. Selvom Kajsa lidt modvilligt lader mig gå analytisk til billederne, i det hun fremhæver sin mere intuitive tilgang til sit arbejde, er hestebilledet på mange måder at se som et symbol. ”Hun er så smuk, så sanselig og så utroligt grounded” siger Kajsa.

Vi sidder lidt, i stilhed. Kajsas kæreste er netop kommet hjem og pusler nu i køkkenet. Stemningen i hjemmet er afslappet, hvilket går igen i Kajsas arbejdsproces som fotograf. ”Mine modellers oplevelse er vigtig for mig. At de har det godt med det. Jeg får jo lov til at bruge noget – til at udstille noget af deres intimitet og sårbarhed – og det skal behandles med ekstremt stor respekt. Det er derfor vigtigt at jeg er afslappet og nærværende som fotograf, hvilket jeg til stadighed øver mig i at være. Jeg blotter også mig selv, men skal samtidig være i fuld kontrol, for ikke at vildlede min model. Mange er efterfølgende kommet til mig og har sagt, at de har haft en god oplevelse - nogle har endda kaldt mig for fototerapeut. Det kunne jeg måske gå hen og blive helt rig af” siger hun og griner.

Jeg slutter af med at spørge, hvad der grundlæggende driver hende som fotograf. ”Jeg er ikke drevet som fotograf, jeg er drevet som menneske, og betragter hellere mig selv som en art filosof, end som fotograf. Ikke på den der akademiske måde naturligvis, men en filosof undersøger i bund og grund aspekter af det at være menneske – det gør jeg også. Jeg bruger kameraet som medie, da det er her jeg har mest succes, men jeg skriver også poesi, ligesom jeg laver film og grafisk design. Unravelled er en del af min filosofiske praksis – en undersøgelse af nogle helt grundlæggende aspekter af det at være menneske. Dertil er den et opgør med en visuel kultur, som fokuserer alt for meget på det perfekte.”

Jeg drikker kaffen ud og takker Kajsa for en fin snak. Udenfor er det begyndt at smådryppe, men det gør ikke så meget lige i dag, for i min lomme tynger diktafonen med en stærk kvindes fortællinger om et stærkt projekt.

______________________________________________________________________________

Kajsa Gullberg er født i 1977 og opvokset i Göteborg. Siden 1996 har hun boet i København, hvor hun er uddannet fotograf fra Fatamorgana og grafisk designer fra Designskolen. Hun har blandt andet udstillet i København, Berlin og New York og udgivet tre fotobøger.
Unravelled kan købes via forlaget Dewi Lewis Publishing, i Louisianas butik samt på Fotografisk Center – eller direkte hos Kajsa Gullberg

Kajsa Gullberg: Fra bogen "Unravelled", 2014, Fotografi.

Kajsa Gullberg: Fra bogen "Unravelled", 2014, Fotografi.

Kajsa Gullberg: Fra bogen "Unravelled", 2014, Fotografi.

Kajsa Gullberg: Fra bogen "Unravelled", 2014, Fotografi.

Kajsa Gullberg: Fra bogen "Unravelled", 2014, Fotografi.

Kajsa Gullberg: Fra bogen "Unravelled", 2014, Fotografi.

Kajsa Gullberg: Fra bogen "Unravelled", 2014, Fotografi.

Skriv kommentar



Skovsnogen 2017
Kunsthøjskolen på Ærø
Artefact1
Københavns Kunstskole
Boesner
Kunstskolen Spektrum
Spring Exhibition open call
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net