Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
14.10.2014 INTERVIEW

Martin Bigum foran Pernille Egeskovs værker på POP UP contemporary Foto: Torben Zenth.

Det er nærværende, fordi det beholder sin poesi - Martin Bigum om Nærværk

Martin Bigum har kurateret Nærværk, et gruppe show på POP UP contemporary, der som navnet antyder popper op af og til og har gjort det siden 2010. Den gennemgående figur bag POP UP contemporary er Martin Bigums hustru Pernille Egeskov, der også selv viser værker på Nærværk.

Jeg så frem til at møde Martin Bigum, da jeg ikke alene kender hans mangeårige virke som billedkunstner, men også hans særlige evner som formidler i fx DRKs kunstquiz, hvor er han som få i stand til at lade et værk være udgangspunkt for en levende beskrivelse af en tid og et tankesæt.

Bigum var velforberedt og klar da jeg fik tændt diktafonen:

AF Torben Zenth

POP-UP CONTEMPORARY
Møntergade 3, 1116 København K pop-upcontemporary.com
Nærværk
Louise Hindsgavl, Bank & Rau (Lone Bank & Tanja Rau), Absalon Kirkeby, Bjørn Poulsen, Peter Callesen, Kasper Skovsbøl, Pernille Egeskov, Gerd Laugesen, Anne Damgaard, Martin Bigum
Kurator: Martin Bigum
04.10.2014 - 26.10.2014

"Jeg står på mit atelier fra 8 til 17 hver dag, og samler den røde tråd der ligger på gulvet op fra i går. Jeg samler den op og så leder den lige op i maleriet eller hvad jeg nu er i gang med. Når jeg står foran maleriet aktiveres det behov i mig der vil sende billeder ud i det offentlige rum. Et billede er for mig 3-5 erkendelser - sansninger eller erfaringer - som suger sig sammen i et punkt og bliver til et værk.

Det tager mig 4-5 uger at færdiggøre et billede. Fra det første arbejde med baggrunden til der, hvor jeg kan stå 100% inde for det og sende det ud i offentligheden. Undervejs er jeg i en slags slalom mellem bevidst og ubevidst - mellem at være helt vågen og at lade det sejle. Et sted langt inde i den process, 85 - 95% inde, opstår der et felt af komprimeret erfaring med det man er i gang med. Et sted hvor der udklækkes noget nyt. Det er et massiv man har slidt sig ind i, og lige der, hvor man er ved at give op, finder man nogle juveler, som man enten skær fingrene på eller tænker det er det hele værd. Det er tigerspringets sted kan man sige.

Når jeg er ude, er der virkelig langt mellem at jeg ser noget der virkelig rør mig. Når jeg ser på kunstverdenen nu, både nationalt og internationalt, så ser jeg en kunstverden der er hårdt ramt. Hvor mange af de magtfulde institutioner og etablerede gallerier som vi altid har orienteret os efter ligesom er nede i knæ. Der er mange cirkus telte der er kollapset. Alle de samlere der gik efter hype i høj-konjunkturen er skrabet væk.

Du har en situation hvor der er rigtig mange ting der er synlige, men hvor der er rigtig meget som har det svært. Det der er interesant i netop sådan en tid - hvor vi også har rigtig mange medier - er at det der er essensen, det der oprindeligt kickstartede én til at lave kunst  - det bliver synligt. Det er det denne udstilling hander om. Det at komme nær på sit værk - derinde hvor kullet er varmt."

Hvordan viser det sig i de enkelte repræsentationer her inde?
Pernille Egeskovs værker er lavet  råt ubehandlet lærred med stof, som er lagt på i nogle kompositioner der kræver et vist beat, for at kunne fastholde det lige der hvor det balancerer. Nu er jeg jo meget tæt på Pernille fordi det er min hustru og jeg ved at hun i mange år været kostume designer og har taget springet væk fra det og bruger nu hendes erfaring  med stoffets forskellige virkninger til at lave billeder.

Jeg har altid tænkt at hun taler som en poet. For mig er det en glæde at se, når hun bringer en erfaring fra en hel anden verden over i billedekunsten. Jeg kan se at der rammes kompositioner, strukturer og niveauforskelle som faktisk kan placeres i samtidskunsten. Jeg ser også andre bevægelser i samtidskunsten som har fat i nogle af de samme ting; Sergei Jensen eller Mette Vinkelman. Her har hun så sin egen klang.

Hvordan bliver det et “Nærværk”?
Alle kunstnere har fuld ret til at sige at de har lavet noget med deres specielle greb. Pernilles greb er at hun bruger hår til at sy tingende fast på fladen. Det er ultra skrøbeligt. Der er også et køligt overblik i, at skabe et værk med nogle farve-klangflader, som minder meget om George Braque's malerier fra starten af 1920'erne. Der er også nogle perspektiviske fald som får mig til at tænke på tidlig modernisme. Det her er bare en ny måde, som er spændende i forhold til det genvundne terræn som yngre kvindelige kunstnere har haft de sidste par år. Brugen af stof, som et medie, man ikke er flov over. At bruge nål og tråd.

Bjørn Poulsen er repræsenteret med tre akvarier, hvor den ene ligner futuriske metal-gopler der stiger op af et orange hav. Vi har også Margrethe skålen som han jo har brugt før. Jeg kan blive ved med at se på de her værker og jeg har endnu ikke aflæst dem – jeg kan ikke tæmme dem. Det er nærværende, fordi det beholder sin poesi. Kunsteren har erfaret hvad der gør, at et værk kan forblive i glideflugt.

Louise Hindsgavl er endnu et eksempel på en kvindelig kunstner som har sat af fra en anden genre - fra keramikken. Hun har insisteret på at springe der over, hvor billedekunsten fanger. Hun har noget på hjertet og kan sætte nogle faktorer i spil som generere tanker. Jeg så Louises værker på en kunstmesse for 10 år siden hvor hun lavede svungne figurative groteske scenarier. Der er ikke noget der kan stoppe hende. Og det er rigtig spændende at følge. 

Det er også spændende at tænke på f.eks Bank & Rau. Jeg jo set så mange formfuldendte ting af dem, som emmer af kritik, social- og kønspolitisk bevidsthed. Og så laver de et cementmonstrum som det her. Det bryder helt med den der designslebne fuldendthed de har haft. Og alligevel sker der en masse ting i værket.

Nærværk, det er at bugte sig hele vejen ind gennem processen, til et punkt hvor du kan slå på klokken og sige, at det her, det er jeg rigtig glad for kommer bag på mig.

Tak

NÆRVÆRK (installation view), POP-UP contemporary, 2014. Foto: Anders Sune Berg.

NÆRVÆRK (installation view), POP-UP contemporary, 2014. Foto: Anders Sune Berg.

NÆRVÆRK (installation view), POP-UP contemporary, 2014. Foto: Anders Sune Berg.

NÆRVÆRK (installation view), POP-UP Contemporary, 2014. Foto: Anders Sune Berg.

NÆRVÆRK (installation view), POP-UP contemporary, 2014. Foto: Anders Sune Berg.

NÆRVÆRK (installation view), POP-UP contemporary, 2014. Foto: Anders Sune Berg.

NÆRVÆRK (installation view), POP-UP contemporary, 2014. Foto: Anders Sune Berg.

Kasper Skovsbøl: Jeg Tog I Byen. Foto: Anders Sune Berg.

Kasper Skovsbøl: Jeg Tog I Byen. Foto: Anders Sune Berg.

Skriv kommentar



Boesner
Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø
Københavns Kunstskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net