Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
27.08.2018 INTERVIEW
Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Den bedste kunst er lavet til at overleve fremtiden

I 2018 er det 150-året for maleren Peter Hansens fødsel. Faaborg Museum fejrer denne centrale skikkelse for kunstnergruppen Fynboerne ved at lade en af vores mest markante samtidskunstnere, Martin Bigum, vise det ved Peter Hansens kunst, der gør ham til en vigtig og aktuel skikkelse i dansk kunst også i dag. Udstillingen er kurateret af Martin Bigum. Den sammenstiller værker af de to kunstnere, og udstillingen skaber et usædvanligt møde mellem værker af en Fynbomaler og en samtidskunstner.

AF Christian Kortegaard

FAABORG MUSEUM
Det maleriske nu
Peter Hansen, Martin Bigum
11.05.2018 - 21.10.2018

Hvilken betydning har "øjeblikket" for din kunst?
Jeg havde i mange år af min ungdom svært ved at være i nuét. Eller også var jeg så meget i det, at jeg var ved at eksplodere! Det har taget mig mange år at komme i øjenhøjde og balance med Øjeblikket, som for mig er “indsigten” i den verden vi lever i. Et konstant foranderligt sætstykke, hvis poetiske matematik, man i få sekunder hvert år, kan få et lille indblik i, hvis man er heldig. Som billedkunstner kan man skildre det indblik. Hvis man er heldig.

Hvilken betydning har kunsthistorien for din kunst?
Fortiden er aldrig passé, selvom den er historie, og menneskene døde og borte. I kunsthistorien efterlades tilmed disse syn, i form af konkrete kunstværker. De kan potentielt overleve tidens tand, og vi kan blive ved at forundres over, og opleve, dem. Den bedste kunst er lavet til at overleve fremtiden. Og fremtiden er jeg en aktiv del af, lige nu. Derudover er kunsthistorien, for mig, et levende spejlkabinet af kunstnerskæbner, som efterladte åbne bøger. Ved at læse om dem, kan man kun blive klogere på livets, tidens og kunstscenens gang. I kunsthistorien bliver et kunstnerisk menneskes valg, og mangel på samme, meget tydelige, fordi værkerne, cvét, katalogerne, biografierne og museernes samlinger står tilbage. Det er noget af det mest interessante for mig: Alle gode kunstnere har deres egen stil. Men dels: Kan den overleve, når samtiden pludselig vil noget helt andet? Og dels: Viser det sig, at netop den egen særegne stil lige pludselig har en masse at give samtidskunsten? Begge de to ting er, for mig, en del af den største kunst.

Udstillingen viser en ny side af Martin Bigum. Nemlig som friluftsmaler. Vil du fortælle lidt mere om det?
Ja, det er skørt, men sandt, og jeg elsker det. Jeg har sideløbende med de malerier man måske mest forbinder med mig, malet ude i naturen i 18 år nu. Det er mit inddyk i nuét, når jeg tager staffeli, lærred, mine tuber og bedste pensler, og sætter mig i klitterne ved Svinkløv Badehotel, på Bornholm, eller i Hornbæk, hvor vi har sommerhus. Det at sætte sig, og SE motivet folde sig ud foran en, og så være i stand til faktisk at male det. Gengive det, en til en. Mestre det. Og se, at sekundet efter, har naturen forvandlet alt igen. Det er dels en solid reminder om maleriets potentiale, for at kunne være et spejl af verden. Og dels en solid reminder om, hvordan kunst også er en utrolig illusion. For det jeg malede, er kun en efterligning, af et øjeblik forlængst forpasset. Med noget så rørende som oliemaling, linolie, pensler og lærred. Det øjeblik jeg valgte at skildre, er et valg ud af milliarder mulige valg . Jeg ser, med andre ord, alle disse små naturmalerier, som en form for bremseklodser. Som kæppe i hjulet, der gør at tiden standser et øjeblik, og skaber indsigt. De er inspirations-komponenter til mine store malerier, hvor jeg mere direkte går i clinch med samtidskunsten. Det gør jeg også i de små, men det vil tiden vise.

Er dine friluftsmalerier mere i slægt med ”Det Maleriske Nu” end dine mere kendte arbejder, hvis indhold i højere grad er løsrevet fra den visuelt oplevede virkelighed?
Nej, begge “greb” har, for mig, meget stærke maleriske øjeblikke i sig. De har begge et tigerspring af forandring indbygget i deres respektive processer. Det punkt, hvor maleriet paradoksalt synes at løsrives fra mig, og jeg alligevel, via min tekniske kunnen, kan få manøvreret udtrykket på plads. Det er sådan en gennemskylning af jeg og ikke-jeg. For de små naturmaleriers vedkommende er det ganske rigtigt et nu, der males frem ved at SE på noget. Og af og til forskyde det ind i en moderne sammenhæng ved at injicere futile prismer, gennemsigtige mosaik-agtige planer m.m. De store “vilde” malerier er bygget på mange slags egne erfaringer og erkendelser, der sluses sammen i eet visuelt punkt, som så ser sådan ud. Begge dele kræver stor koncentration og løssluppenhed at nå frem til.

Du ønskede fra første færd at bogen helt slavisk skulle følge udstillingen og omvendt, og selvom det var en udfordring lykkedes det faktisk ret godt. At bladre gennem bogen er altså i høj grad som at bevæge sig gennem udstillingen både hvad angår billeder og tekster. Hvorfor var det greb så vigtigt for dig?
Når man får sådan en invitation til at hylde en forlængst afdød kunstner, og man kender museet ret godt, og f.eks altid har undret sig over at de 7 små fortløbende køjer ikke bliver brugt til samtidskunst, ja, så skar jeg hurtigt igennem. Titlen Det Maleriske Nu faldt med det samme. Udstillingen er et fortællemæssigt pulsslag, rum for rum. Hvert lille rum er et  kapitel i fortællingen om, hvad det maleriske nu er for mig, og skulle jeg mene, Peter Hansen. Jeg vidste med det samme, at det er det, Peter Hansen og jeg har tilfælles. Så det er det puslslag jeg har fanget ind. Indsigten i, hvornår et maleri er helt klart i dets tale, men at man som maleren bag det, vil mere end bare at skildre. Og at man er dén, der kan forskyde det ind i endnu mere interessant område, hvor der ikke bare er tale om efterligning af naturen. Der, hvor det bliver kunst. Man, som ambition, kan blive ved og ved at se på, og aldrig helt afkode.

Faaborg Museum er opført fra 1910-15 og er dermed et af landets første provinsmuseer, som udelukkende er opført for at huse en kunstsamling. Hvad betyder det for dig at udstille i de historiske rammer, og hvad betyder det for dine værkers udtryk og fortælling?
Når jeg har siddet og malet i det frie, har jeg vidst, at jeg gjorde det af et rent hjerte. Og jeg har nok tænkt, at det var en skæv, klassisk sidevogn på min øvrige kunst, men også, at jeg i den, havde maler-fingrene langt nede i et dybt tidsløst hav, som ingen samtidskunstnere stort set besejler længere. Faaborg Museum og dets samling er en del af dette tidløse hav. Nærmest en havn i det. Jeg så  første gang Peter Hansens Legende børn på Enghave Plads i en terminsprøve i 7. klasse, and it blew my mind. Sådan er det med kunstværker. De kan rejse gennem tiden og forandre dit liv. På denne udstilling er opstået den unikke mulighed, at jeg har kunnet blande mine kort med en anden kunstners- en jeg altid har respekteret. Vi spiller visuelt kortspil på tværs af tid og sted.

Hvad betyder det for dine værker, at de placeres sammen med værker fra en anden tid?
Men det er jo netop det; det er smuk tidløs dialog. Og selvom jeg jo umiddelbart har en helt anden kunst-stil, så vidste jeg jo, at jeg har en stor kunstnerisk sideproduktion, af små malerier og skitser, der så let som ingenting kunne valse omkring med Peter Hansens værker. Så vi kunne få sat spot noget så enormt underbelyst, som det maleriske nu. Han kendte det. Jeg kender det. Ingen taler om det. Nu har vi gjort det; sat ord og billede på det.

Din udstilling markerer et historisk øjeblik, for du er den første som ikke er Fynbomaler (og ej heller fynbo), der udstiller i museets historiske bygning. Hvordan har du imødekommet den mulighed både personligt, som kunstner, forfatter såvel som kuratorisk?
Der er fortællinger om kunst, kunstnere og kunsthistorien, der slet, slet ikke er  fortalt endnu. Jeg har prøvet at formidle det i Kunstquiz på DRK, når der har været de der små muligheder for at droppe noget bonusinfo om dette eller hint. Det virker næsten om at folk nogen gange får et chok, over at man personliggør nogen af kunstnerne, deres vilkår m.m. Museets forespørgsel aktiverede mig: om jeg kunne fejre 150-året for Peter Hansens fødselsdag. Direktøren har på en eller anden måde tænkt: Hvad er det der gør, at jeg tænker at Martin vil kunne forstå at kippe med flaget for Peter Hansen? Jeg vidste med det samme, at jeg kunne ny-syne ham. Vi skal huske på dette; at der er, på trods af alt hvad vi oplever i vores samtid, stadig, og til hver en tid, en stor tid, der overgår alt. I den tid, er Faaborg Museum her også om 200 år, ja, om 433 år. Peter Hansen ligeledes. I både samtiden og den store tid er det nødvendigt at invitere nutidskunsten indenfor, og tage en danse macabre med de gamle glorværdige samlinger.

Oplever du, at denne udstilling revitaliserer Peter Hansens kunst og på hvilken måde? Jada. Og det var tiltrængt. Han sættes ind i samtidskunstens konstant fremad-gående krop. Fordi han formåede at male sin malerier, så de stadig er til at holde ud at se på. Fordi han netop kendte til det maleriske nu. Det er både friskt, og dybsindigt. Og helt enormt flabet malet. 

I en god dialog flytter man sig altid. Hvad har du lært af din dialog med Peter Hansen, og vil du bruge det i din egen kunst?
Ved lige at se en ekstra gang på hans malerier, er det røget lige ind i min egen malemåde. Han har lært mig i mine nye malerier at være mere loose. Han malede simpelthen så præcist og samtidig loose, og han var ofte lykkelig og i balance, når han malede. Man er som man maler. Stort overskud, og alligevel i øjenhøjde. Desværre, og det skal ikke være noget tabu, mistede han sidenhen, en betragtelig del af sin impulsivitet og maleglæde, på grund af livets force majeure, men det har jeg så også lært noget af. At lige meget hvad livet måtte byde på, af det ene eller det andet, så husk at maleriet fanger, som bordet fanger. Husk at hvert og et af dem skal holde kunstnerisk.

Hvis du frit kunne vælge, hvilken anden kunstner vil du så gerne lave en tilsvarende udstilling med i fremtiden og hvorfor?
Ork, der er mange. Hvor skal jeg begynde? Nu har jeg afholdt mit foredrag, bygget på min kunstbog Min personlige kunsthistorie, 142 gange, landet rundt, siden bogen udkom november 2014. Og der er rigtig mange derude, der forbinder mig med Willumsen. Det er folks reaktion. En ting jeg ved, er at HVIS man tog mit værk og satte op mod hans, så ville det tematisk set, være rigtig mange ligheder. Men det er ikke fordi jeg overhovedet har haft ham i tankerne, når jeg har lavet mine ting. Men mere fordi vi begge stikker hovedet op i Den Store Stil, og dér er der erkendelsesmæssige hvirvelvinde, der producerer visse tidløse motiver. Med stænk af det uventede. Noget jeg dog altid husker i forhold til Willumsen, er Edvard Munchs ord om ham:” Han forekommer mig lidt opstyltet”. Se, det er også en læresætning, at undgå den slags faldgruber. Iøvrigt ville jeg da kunne lave samme slags udstillinger om Lorenz Frölich, Christen Købke og Thorvaldsen, og fra udlandet Neo Rauch, Christoph Ruckhäberle, Michael Borremans og George Condo. Men de er jo alle nulevende, så det er noget andet.

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum & Peter Hansen: Det maleriske nu (installation view).

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Peter Hansen: Peter Hansen, Drengen og viben, u.å..

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Peter Hansen: To veninder, 1910.

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum: Martin Bigum: Nuét er altid konkret (Miranda og Pernille på Enghave Plads- frit efter Peter Hansen), 2017.

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Peter Hansen: Fra Enghave Plads, 1910.

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum: Martin Bigum, To veninder (Miranda og Pernille – frit efter Peter Hansen), 2017.

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum: SynchroniCity, 2017.

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum: Københavnerprisme, 2018.

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum: Sommerdag ved Hornbæk Strand, 14. juli, 2017, 2017.

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum: Lyden af en vision (selvportræt), 2018, 60 x 70 cm..

Martin Bigum, Faaborg Museum, Det maleriske nu

Martin Bigum: Veninder, 2018, 170 x 170 cm..

Skriv kommentar



Københavns Kunstskole
Boesner kunstnerartikler
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net