Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
18.12.2014 3PICKS

Bjørn Nørgaard: DER URSPRUNG DER ZUKUNFT. Er en organisk allegorisk modernisme mulig, 2014. Foto: Bjørn Nørgaard.

3 PICKS uge 51

Som supplement til julens materielle gaver, henviser Line Ebert til tre stykker af Københavns immaterielle goder. I denne uge er der tale om Years, Galleri Tom Christoffersen og Møstings Hus.

AF Line Ebert

Years
Tagensvej 58 st. th., 2200 København N. W: years.dk
Der Ursprung der Zukunft - Er en organisk allegorisk modernisme mulig
Bjørn Nørgaard
14.12.2014 - 27.01.2015

Jeg gik desværre glip af talen holdt af Nørgaard om lørdagen, men har fået fortalt nogle brudstykker af den røde tråd: vi kan begynde at genforhandle vores forståelse af begreberne 'tradition' og 'modernisme' ved at se på deres oversættelse til kinesisk. Ikke kun begreberne genforhandles, genåbnes, men også selve den kunsthistoriske tanke og metode i blikket på fremtid og det moderne. Kinesisk præsenterer billedligt det refererede i sproget, modsat det indoeuropæiske mere håndfaste tegnsystem af bogstaver. Følgeligt opstår to forskellige tilgange til verden mødt i sproget. Mange modsætninger, eksempelvis tradition og moderne, behøver i deres potentielle betydninger, åbnet af det kinesiske sprog, slet ikke at være modsætninger. Det kinesiske sprog peger på det arbitrære ved sprogets oprindelse i verden – når alt er fortolkning og igen bliver fortolket ved perception – og den derfra opståede vestlige forståelse af en 1-1 sammenhæng mellem sprog og ideer.

At se i Years lokale(r) er figurer lånt på gipsværkstedet, en samling fjernsyn, væg af billeder, en ikke tom amagerhylde, et spejl, væg brugt til ovenstående kunsthistorie/sprog/begreb/ord-forklaring med både de kinesiske tegn og deres mulige oversættelser til dansk. Men vigtig at bemærke er, at intet er skabt til lejligheden, intet er såkaldte værker, men genstandenes skabthed består af betydningssammenslutningen i rummet.

Samtalen, som Bjørn Nørgaard og Niko Anklam har haft på Years, går rundt omkring Aby Warburg og dennes forsøg på at omskrive kunsthistoriens diskursive sammenhængsforklaringer ved brug af sit billedatlas, Mnemosyme. På disse sortbeklædte tavler hæftede han billeder, som blev grupperet og omgrupperet efter særlige temaer, dog aldrig nødvendigvist i kronologier, materialer eller medier. Det er således en slags nonverbal kunsthistorie, som bliver forsøgt fortalt, og det er dette forsøg Bjørn Nørgaard, handlende som kunstner, taler i munden på. Istedet for at analysere, vil man her slippe igennem sprogets muligheder af metaforer og poesi ud imod et sprog udenfor sproget. Det lyder speget, måske overblæst, men det, som sker på Years, føles reelt og ikke kun forsøgt.


Malene LandgreenC'est trop facile, 2014, 240 x 140 cm, Akryl på lærred. Foto: Tom Christoffersen.

Galleri Tom Christoffersen 
Skindergade 5, 1159 København K. W: tomchristoffersen.net
Avantgarde Mécanique - Hommage á Franciska Clausen
Søren Andreasen, Thorbjørn Bechmann, Ellen Hyllemose, Jytte Høy, Malene Landgreen, Al Masson, Lars Bent Petersen, Kirstine Roepstorff
Kurator: Malene Landgreen
22.11.2014 - 20.12.2014

Jeg har ikke så meget lyst til at introducere Franciska Clausen, for det er netop det, Malene Landgren gør ved at vise gengivelser af Clausen kontekstualiseret. Landgren beskriver i presseteksten sit møde med Nágy & co.'s tanker og hvilken betydning, de har haft for hendes interesser. I teksten indskriver Landgren et citat fra det informative samleværk Buch Neuer Künstler (1922) af Laszlo Moholy-Nagy og Lajos L. Kassák, som laver et unødvendigt home-run om kunst, som kun dedikeret til sig selv og alligevel i et med universet, og dennes autonome tidslighed i et nu.

Der er meget at sige til emnet , men indrømmet var det glædeligt alene at se sproget mellem værk til værk. Især skulpturerne og Landgrens egne vægbilleder svinger frem og tilbage mellem sig selv. Hvis man netop ikke når denne udstillingen bør man ikke fortvivle: dele af udstillingen bliver i løbet af det kommende forår kurateret påny med Thorbjørn Bechmann i Berlin. Indtil da har man indtil lørdag til at slå vejen forbi Galleriet.  


Katja Løgstrup-Hansen & Malene BangFremtidskongressen (installation view), 2014. Foto: Møstings Hus

Møstings Hus
Andebakkesti 5, 2000 Frederiksberg. W: moestingshus.dk
Fremtidskongressen
Malene Bang, Katja Løgstrup-Hansen 
08.11.2014 - 21.12.2014

Siden bustens oprindelse har den været del af en erindringskultur – ofte havende en mindemærkekarakter, ofte udtrykkende private selvfølelser, ofte stående ved et betydningsfuldt menneskes bosted eller virke og ofte tjenende til en ideologisk identifikationspolitik. Busterne på Møstings Hus er opstået i et sammenarbejde mellem de to kvindelige kunstnere, Malene Bang og Katja Løgstrup-Hansen. De cirka 17 buster i forskellige materialer fordelt på fire røde borde er jo, hold fast, præsentationer af ideer om personligheder af forskellige kulturelle, historiske betydninger og afstamninger. På samme bord som 'profilbillede' og økonomen Milton Friedmann, smiler Oprah Winfrey fyldigt, hvortil bagsiden er udhulet og forfladiger busten trods ansigtets kødfuldhed. Sammensætning af busterne på de fire borde spekulerer i mulige møder af personernes ide-efterfølge. Man springer omkring ideer udtrykt, ikke artikuleret, i materialer, i blikke og fremstillinger. For eksempel mimer en større del af busterne Bertellis „Profilo continuo / Dux“ fra 1933, et officielt Mussoliniportræt, hvilken bustes sorte terrakotta forbandt futuristiske ideer af energi, bevægelse, simultanitet og hurtighed.

Fremtidskonferencen stolper rundt i personer og materialer, rummets røde tæppebeklædning især, og var sjove på samme måde som Fischli og Weiss' lerskulpturer var det på Venedig sidste år. Men glem referencen, for Bang og Løgstrup-Hansens udstillingen står ret selvstændigt. Der er et eller andet vigtigt over bustens materialer og metoder, især ler stenede jeg lidt over. Foranderlig i sin natur bliver det ofte overset som medie på grund af præcist dét, som også gør det så tiltrækkende. Endnu ubrændt er det uvornt, det registerer enhver berøring. Brændt, eller blot ladt til tørre, underlægges ler skæbnen udenom kunstnerens intention. Malene Bang (f. 1978) og Katja Løgstrup-Hansen (f. 1983) er begge uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2012.

 

Skriv kommentar



Kunstskolen Spektrum
Boesner
artefact
Kunsthøjskolen på Ærø
Københavns Kunstskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net