Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

17.03.2015 LEGAT

Værk fra Banksy's seneste tur til Gaza

Banksy blandt modtagerne af Gernes Fondens hæderslegater

Det er med den største glæde og fornøjelse hermed at meddele, at Gernes Fonden (Klara Karolines Fond) den 19. marts i år, som ville have været billedkunstner, professor Poul Gernes' 90-års fødselsdag, uddeler fire hæderslegater til internationalt virksomme kunstnere og formidlere, som deler Poul Gernes' over-bevisning om at det æstetiske altid er nært forbundet med det etiske.

Fælles for årets fire legatmodtagere er, at de bruger kunsten til at vise solidaritet med de svage i samfundet gennem kreativ udfoldelse og socialt engagement. Ved at tage kunsten ud af kunstinstitutionen og placere den midt i livet — hvor den hører hjemme! — ønsker de at gøre en konkret forskel i verden. Dette var også Poul Gernes' ambition med sine mange udsmykninger, som den dag i dag beriger hospitaler, skoler, institutioner og fabrikker rundt om i Danmark.

De fire hæderslegater er på hver DKK 25.000,-

AF kopenhagen

AI WEIWEI
”Kunst er aldrig en afslutning eller et mål, men altid kun en begyndelse.”

Ai Weiwei, den internationalt anerkendte kinesiske kunstner, hvis kunstneriske praksis i sådan en grad har udfordret de kinesiske myndigheder, at han er blevet tvunget til at leve i husarrest, hans navn kan ikke nævnes i kinesiske medier og han kan ikke udstille sine værker i sit hjemland.
Hvad har ført til så drastiske konsekvenser? Ai Weiwei siger selv at ”enhver måde at arbejde på afspejler moralske, æstetiske og fiosofiske værdier ... det handler ikke kun om former, men snarere om social adfærd, om kultur som menneskelig adfærd.”
De 100 millioner individuelt håndmalede solsikkefrø af porcelæn, som Ai Weiwei viste i en soloudstilling på Tate Modern i London 2010, blev fremstillet i porcelænsbyen Jingdezheng i Kina. 1600 mennesker arbejdede i mere end to år med produktionen — en unik syntese af en lang historisk håndværkstradition og et grænseoverskridende samtidskunstværk.
Værket Remembering bestod af 9000 skoletasker, der tilsammen skabte en installation på 1000 m2 sat op på facaden på Haus der Kunst i München for at mindes de mange børn, der mistede livet i jordskælvet i Sichuan-provincen i 2008, og gøre opmærksom på det faktum at skolerne i området var så dårligt bygget.
Til værket Fairytale på Documenta 12, 2007 inviterede Ai Weiwei 1001 'almindelige' kinesere til en uges ophold i Kassel i Tyskland. Mange af deltagerne havde aldrig tidligere rejst udenfor Kina. I de forudgående forberedelser til dette 'værk' indgik bl.a. at skaffe pas til deltagerene. Denne generøse gestus får særlig vægt i betragtning af, at de kinesiske myndigheder et par år senere, uden forklaring, tilbageholdt Ai Weiwei's eget pas.
En udstilling med Ai Weiwei's værker åbner samme dag (d. 19. marts) hos Faurschou Foundation i Nordhavn.

BANKSY
Interviewer: ”Hvad synes du om at folk sælger den kunst du laver på gaden?
Banksy: ”Som barn drømte jeg om at når jeg blev voksen, ville jeg spille en rolle i Robin Hood. Det gik bare aldrig op for mig, at jeg ville ende med at spille en af guldmønterne.”

Banksy, den formodede britiske, anonyme, men verdensberømte grafittikunstner har med stor poesi, humor og æstetisk præcision fornyet graffittikunsten på globalt plan. Med æstetiken som våben formår Banksy at skildre uretfærdighed og sætte lys på magtmisbrug. Banksy har opnået en kontroversiel verdens-berømmelse, som giver de svage i samfundet en håndsrækning i form af offentlige modstandsbilleder, der giver magthaverne en ubehaglig smag i munden.
Banksy arbejder i ly af mørket og fuldkommen inkognito med simple, men effektive og hurtige metoder: skabeloner og spraymaling, men formår at placere sine værker med udsøgt præcision og stor intelligens i et altid overraskende og overrumplende samspil med omgivelserne.
På trods af at Banksys kunst er skabt til, og hører hjemme i gadebilledet har den opnået høje priser på kunstmarkedet. 

FAVELA PAINTING
”... fra et sted, man ser som negativt til et sted, der kommunikerer kreativitet, skønhed og opfindsomhed til omverdenen gennem kunst.”

Favela Painting består af de to hollandske kunstnere Jeroen Koolhaas og Dre Urhahn, bedre kendt som Haas & Hahn, som har skabt en række monumentaludsmykninger i hele kvarterer og bydele, som i slum-områder i Rio de Janeiro og i det nordlige Philadelphia, et af de fattigste områder i USA. I samarbejde med lokale beboere er det lykkedes de to kunstnere at forvandle slum til en visuel overdådighed og give identitet, selvfølelse og sammenhold til områder præget af fattigdom og vold. Haas & Hahn arbejder i Poul Gernes' ånd, underkastet de stedspecifikke behov og med den overbevisning at farvepragt har en grund-læggende positiv indflydelse på det menneskelige sind, og at kunsten har kraft til at forandre virkeligheden.

ANN ANDREASEN, BØRNEHJEMMET I UUMMANNAQ
”Kunsten og de kreative aktiviteter er en stor del af den behandling og dannelse, vi forsøger at opdrage vores børn og unge med.”

Ann Andreasen har med enestående hjertevarme og stor menneskelig forståelse formået at gøre Børne-hjemmet i Uummannaq i Grønland til det sted, som har gjort en positiv forskel i mange unge grønlænderes liv, ikke mindst fordi musik, kunst, film og kultur er en naturlig og integreret del af livet og dagligdagen i børnehjemmet således at ingen kan undgå at blive inddraget, berørt, styrket og inspireret af kunstens iboende kraft og nysgerrighed overfor verden — kunsten som et fristed og et helle, man kan bære med sig indeni.
Utallige udsatte børn og unge har her fået styrke og selvværd til at møde verden og voksenlivet, og Børne-hjemmet i Uummannaq er samtidig det sted, hvor det meste af egnens livlige kulturelle aktivitet udgår fra — og det befinder sig vel at mærke i Vestgrønland, ca: 500 km. nord for Polarcirklen!

Skriv kommentar



Boesner
Københavns Kunstskole
Tranen
Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø