Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
04.01.2016 INTERVIEW

David Stjernholm Foto: Amalie Smith.

At finde vej i nedbrudte hierarkier - Interview med David Stjernholm

David Stjernholms udstilling Pathfinder finder vej til de steder, hvor dikotomien mellem det digitale og analoge falder sammen og hierarkierne kollapser.

AF Sara Thetmark

TRANEN
Gentofte Hovedbibliotek, Ahlmanns Allé 6, 2900 Hellerup W: tranen.nu
Pathfinder
David Stjernholm
19.12-2015- 7.2.2016

De mørke, kromfarvede vægge af rør er bundet tæt sammen af kulørte internetkabler, der er koblet op på Gentofte Hovedbiblioteks informationssystem. 

Går man helt tæt på væggene, kan man se fingeraftryk fra de besøgende, der bare ikke kunne lade være med at røre de blanke overflader. Nu er de anarkistiske fingre farvet mørke af den strålehæmmende kulstofmaling. Og lige dér på fingerspidserne er de beskyttet for de massive digitale strømme, der er overalt, uden vi kan se dem.

David Stjernholm synliggør informationsstrømmene i sin nye installation Pathfinder, der vrider sig, skaber kroge, blinde vinkler og fornyr rumoplevelsen, når man bevæger sig rundt i den. En oplevelse, der spejler den måde, vi i stigende grad bevæger os rundt på internettet på.

”Jeg tænker mere og mere internettet som et rumligt forhold, som et sted, jeg kan entrere og navigere rundt i, men også som et rum, vi kan hente minder fra. Det er noget af det, jeg gerne vil tage med i min udstilling.”

Men i Stjernholms arbejde er internettets mulighed for udvidelse af rum og inciterende adgang til vild viden sat op over for overvejelser om, hvordan vi værner os mod stråling og overvågning, og ikke mindst, hvad der sker med kroppen i mødet med det digitale.

”Jeg er meget optaget af, hvad der sker med vores krop, når vi bliver præsenteret for alle de her digitale medier. Kroppen tilpasser sig langsomt medierne, der begynder at kunne tricke ens alarmberedskab. I studier om spejlneuroner i forhold til empati har man målt hvilke centrer, der lyser op, når man henholdsvis ser en handling, og når man udfører en handling. I mange tilfælde er det de samme centrer, der bliver aktiveret.”

Den kropumulige isolation
”Mit forhold til internettet er ret dysfunktionelt. Jeg har et relativt stort misbrug af internet og informationsstrømme og den måde, jeg navigerer på nettet på, er ikke særlig sund. Det kan føles som en fysisk vildfarelse og har en direkte fysisk virkning på min krop.”

Kampen mellem at overgive sig til de mentale belønningsmekanismer, som den konstante strøm af digitale fiks giver, og drømmen om at gøre sig fri af dem, synes som en umulig glat oliebrydning uden time out. Voldsom og ikke til at få hånd om eller fat i.

”Med den her strålingshæmmende maling kan man lave totalisolation, ligesom et Faraday-bur, et metalbur, som er fuldstændigt omgivet af en elektrisk ledende overflade og som skærmer mod ydre elektriske felter. Jeg har altid været drevet mod at kunne isolere mig fra de datastrømme og informationer, som jeg er dybt afhængig af. Jeg bliver stresset og får åndedrætsbesvær, fordi jeg simpelthen ikke kan lukke alle mine faneblade. Så jeg er meget fascineret af at have et rum, hvor man kan være totalt isoleret, og hvad der opstår, når vi skærer de her informationer fra - hvad vi så står tilbage med,” forklarer David Stjernholm.

”Samtidig kan jeg virkelig ikke lide det. Jeg har et program på min computer, som lukker muligheden for at gå på internettet. Men første gang jeg brugte det, skete det paradoksale og desperate, at jeg i løbet af cirka et kvarter fandt en bagvej ud. Så nu kan jeg ikke bruge det mere. Det er et dilemma for mig.”

Digital, vestlig voodoo
Vores møde med internettet er i høj grad kendetegnet ved repræsentationer. Men ikke desto mindre repræsentationer, som vi reagerer på, som var de konkrete og fysiske præsentationer. Det gælder både oplevelsen af rum, bevægelse, tid eller relationer. Og netop der, hvor dikotomierne kollapser, hvor relationen mellem præsentation og repræsentation, det analoge og digitale, natur og kultur falder sammen, er det sted, som Stjernholm bevæger sig i.

”Internettet tænkes meget som repræsentation, men hvornår bliver det noget andet? Jeg synes, det er interessant, hvordan billedet er blevet en form for digital, vestlig voodoo, hvor man kan have en form for fjernkontrol og påvirke et fysisk materiale. For eksempel at få tilsendt fysiske ting med posten ud fra en repræsentation af billeder på internettet.”

Et konkret eksempel på voodooen er udstillingsplakatens motiv: Et fotografi af en kasse, som David Stjernholm har bestilt på eBay, der indeholder en aluminiumsafstøbning af et myrebo. Ligesom Pathfinder materialiserer billedet af kassen med myreboet de usynlige strukturer vores liv er fyldt med. Men også sammenfaldet mellem det digitale og naturlige.

”Myregangene og sporene er noget, der har interesseret mig i lang tid. Også i forsøget på at undersøge forholdet mellem naturens verden og den digitale verden. Jeg har store udfordringer med at lave en sondring mellem de to enheder. Det er spændende, når man finder eksempler på sammenfald mellem kultur og natur. Myrerne er et godt eksempel på et sted, hvor påvirkningen tænkes at ske begge veje. Myrenes organisationsstruktur har dannet grobund for meget infrastruktur på internettet. Men man har også lavet ting på internettet og efterfølgende fundet de samme strukturer hos myrerne.”

Nedbrydning af hierarkier
Med i overvejelserne om forholdet mellem det digitale og det naturlige er også den klassiske dikotomi kultur-natur. En dikotomi, som er kollapset i menneskets æra, det antropocæne, hvor alt er så påvirket af mennesket, at det kan kaldes kultur. Det antropocæne er ifølge David Stjernholm langt fra uproblematisk, og rejser nogle eksistentielle overvejelser om mennesket. Men samtidig åbner det også op for en gentænkning af det relationelle hierarki mellem det digitale og analoge.

”Tanken om den destruerede eller påvirkede jord, at vi ikke kan komme tilbage til ren natur, provokerer mig enormt meget! Jeg ser mennesket som natur. På mange måder også som en naturkatastrofe. Men samtidig kan jeg sagtens se en form for møde mellem det digitale og det analoge, hvor alt eksisterer på lige fod, og det er også nogle af disse nedbrydninger, jeg synes er spændende at få introduceret i min udstilling.”

Kroppen kan rive stikket ud
Mødet mellem det analoge og digitale er et højaktuelt emne på samtidens kunstscene. Det er i stigende grad det digitales krav om en fotografisk optik og vurdering af værkets evne til at posere på digitale platforme, der bliver afgørende for dets eksistensberettigelse. Og dermed også hvilken type kunst, der bliver lavet, og hvordan den konsumeres. Et forhold, som David Stjernholm også selv arbejder med, når han laver renderinger og visualiseringer af sine udstillinger, vender og drejer det hele, indtil det finder sin endelige form.

”Størstedelen af de udstillinger, jeg ser i dag, ser jeg på nettet gennem repræsentationer. Det er også blevet en disciplin i sig selv at konsumere kunst gennem repræsentationer. Men også at arbejde med white cuben som fotostudie. I et af Honza Hoecks værker [50 Years In The Life of TOVES red.] havde han forestillet sig udstillingsstedet TOVES og fremtidens kunstscene. I 2047 ville TOVES være nedlagt som udstillingssted og i stedet være et fotostudie for kunst, der skal vises igennem andre platforme. Repræsentationen betyder vildt meget!”

Men midt i den stigende digitale pleasing handler det også for Stjernholm om at skabe plads til kropslig handling. At gøre opmærksom på, at sammenfaldet mellem det digitale og analoge ikke er fuldstændigt. At der er forskel på det digitale og det kropslige møde med værket.

”Det har været en af mine tanker, at jeg ikke ville lave en udstilling, der blev en ren white cube og dermed afskar konteksten. For mig er det et vigtigt element, at udstillingen finder sted på et bibliotek, med hvad hertil hører, blandt andet også et publikum som tæller mange andre end udstillingsgæster. Det er et langt mere sårbart, men også mere dynamisk rum end gallerirummet. Min installation vil sikkert også i en del tilfælde blive læst som ikke-kunst, hvilket vil få folk til at interagere mere med den og røre ved den, så den smitter af. Jeg kan godt lide at vise tillid til de besøgende. At de har mulighed for at tage nogle valg. Stikkene i installationen kan bare rives ud, og så er internetforbindelsen cuttet i dele af underetagen. Tillid og valgfrihed aktiverer kroppen på samme måde, som når man står på kanten af en afgrund, men vælger at lade være med at springe.”

David Stjernholm (DK) f. 1986. Uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole 2010 og studerer ved Det Kongelige Danske Kunstakademi. I Danmark har David Stjernholm udstillet på bl.a. Last Resort, 68 Square Meters Art Space, Charlottenborg, Galleri Image, Fotografisk Center og i udlandet på Fotomuseum Winterthur, Winterthur, Hinterconti, Hamburg, CCA Andratx, Mallorca, Neter Mexico City, &Model, Leeds. 

Pathfinder er sidste udstilling i Tranens udstillingsrække Domain, der forløber i efteråret og vinter 2015-2016. Den første udstilling Window viste værker af Louise Rosendal (DK) & Franco Turchi (IT), den anden udstilling, Sur Pollen, var skabt af Rolf Nowotny (DK).

Imellem hver udstilling vises et internationalt videoprogram, i øjeblikket vises den belgisk-amerikanske kunstner Cécilie B. Evans videoværk Hyperlinks or It didn’t Happen (2014). 

Søndag d. 24. januar inviterer Tranen til Symposium DOMAIN, hvor sæsonens kunstnere og inviterede teoretikere sammen drøfter sæsonens udstillinger. Symposiet vil finde sted i Øregaardssalen ved Tranen kl. 14-17. Gratis adgang. Booking: www.genbib.dk 

Kopenhagen har bragt en interviewserie over efteråret og vinteren 2015/2015 med de deltagende kunstnere på Domain og kurator Charlotte Born Sprogøe.

David Stjernholm: Pathfinder, 2015. Installation view. Foto: David Stjernholm.

David Stjernholm: Pathfinder, 2015. Installation view. Foto: David Stjernholm.

David Stjernholm: Pathfinder, 2015. Installation view. Foto: David Stjernholm.

David Stjernholm: Pathfinder, 2015. Installation view. Foto: David Stjernholm.

David Stjernholm: Pathfinder, 2015. Installation view. Foto: David Stjernholm.

David Stjernholm: Pathfinder, 2015. Installation view. Foto: David Stjernholm.

David Stjernholm: Pathfinder, 2015. Installation view. Foto: David Stjernholm.

David Stjernholm: Pathfinder, 2015. Installation view. Foto: David Stjernholm.

David Stjernholm: Pathfinder, 2015. Installation view. Foto: David Stjernholm.

David Stjernholm: Pathfinder, 2015. Installation view. Foto: David Stjernholm.

David Stjernholm: Pathfinder, 2015. Installation view. Foto: David Stjernholm.

David Stjernholm: Pathfinder, 2015. Installation view. Foto: David Stjernholm.

David Stjernholm: Pathfinder, 2015. Installation view. Foto: David Stjernholm.

David Stjernholm: Pathfinder, 2015. Installation view. Foto: David Stjernholm.

Skriv kommentar



Artefact1
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
Spring Exhibition open call
Skovsnogen 2017
Boesner
Københavns Kunstskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net