Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
21.03.2017 3PICKS
Synthetic Reveries, D7, Theis Wendt

Theis Wendt: Synthetic Reveries (installation view), 2017. Foto: David Stjernholm.

3PICKS: Theis Wendt anbefaler udstillinger i uge 12

Theis Wendts arbejde undersøger, hvordan de kommunikationsteknologiske innovationer fra det tidlige 21. århundrede har ændret menneskets blik på Jorden.
Når man i dag via internettet kan se overalt på kloden, opløses ideen om verden som forbundet af horisonter. Samtidig har bevidstheden om de menneskeskabte økologiske kriser forpurret ideen om “borte” - da nedgravning eller afbrænding af affald jo ikke får affaldet til at forsvinde; det er her stadigvæk, i biosfæren, i økosystemer, i mennesket. Disse to fænomener; den teknologiske opløsning af horisonterne og bevidstheden om det menneskelige aftryk i en antropocæn tidsalder, forbindes tematisk i Wendts praksis. Både billedet og landskabet opfattes som opløst.
De forskellige tematikker kommer til udtryk i Wendts praksis i form rummelige installationer. Installationer som udfordrer perception igennem tid- og rumforskydninger, Fx. ved hjælp af storformat-printteknikker og diverse afstøbningsmetoder. Wendt inviterer os ind i en billeddannelse, som forsøger at forstå en verden, der altid er repræsenteret, indfanget og optaget inden den er oplevet.
Theis Wendt er udstillingsaktuel med udstillingen Synthetic Reveries i Projektrum D7.

Se mere her:
projektrumd7.wixsite.com/projektrumd7.
.theiswendt.com.

3PICKS programmet er kurateret af Meise Fabricius.

AF Theis Wendt


Pierre Huyghe: Untitled (Human Mask), 19 min, film, color, sound, 2014. Courtesy: Pierre Huyghe

COPENHAGEN CONTEMPORARY
Trangravsvej 10–12, 1436 København Wcphco.org
Untitled (Human Mask)
Pierre Huyghe
10.02.2017 - 21.05.2017

Jeg hiver min 2-årige datter med til åbningen af Pierre Huyghes videoværk Untitled (Human Mask) på Copenhagen Contemporary. I værket ses en abe iklædt en maske af en pige som bevæger sig rundt i en forladt restaurant. Fanget i en repræsentation af et menneske udfører aben meningsløse repetitioner og variationer af en indøvet menneskelig adfærd. 

-"Hvor er aben?" spørger min datter. 

-"Jamen, det er aben vi kigger på. Den har bare taget en pige-maske på" siger jeg.

-"Hvor er pigen?" spørger hun så.

-"Pigen og aben er den samme" svarer jeg.

Efter lidt betænkningstid:

-"Hvor er aben?"
Sådan bliver vi ved frem og tilbage i 10 minutters tid, indtil værket pludselig fremstår lidt for uhyggeligt, hvorefter vi siver ud af det mørke rum.

Det er nemlig svært at definere grænsen mellem dyret/mennesket, naturen/det syntetiske og biologien/teknologien i en tid hvor menneskets syntetiske destruktive adfærd har taget geofysisk omfang. 

De menneskeskabte økologiske kriser har givet anledning til en spekulativ realisme - en bevægelse af filosofier som spekulerer i en verdensanskuelse, som tager udgangspunkt i en posthuman tid og et ikke-menneskecentret perspektiv. Filmværket Untitled (Human Mask), knytter sig til disse filosofier med udgangspunkt i en dystopisk scenografi i en ødelagt og forladt japansk kystby. Byen er ramt af den naturlige og teknologiske katastrofe kort efter atomkraftværks ulykken ved Fukushima i 2014. 

Hvis man er interesseret i de nyere øko-filosofier, som er udsprunget i kølvandet på ideen om det antropocæne, er Untitled (Human Mask) et must see. Hvis man er ligeglad med tematikkerne og bare gerne vil se på nogle smukke og uhyggelige stilleben billeder, kan man ligeledes få dækket det behov her.


Parker Ito: 
Western Exterminator’(detalje) 2017 og Ceux de chez nous, 1915, instrueret af Sacha Guitry (Baggrund), Foto: Anders Sune Berg (beskåret)

KUNSTHAL CHARLOTTENBORG
Nyhavn 2, 1051 København K Wkunsthalcharlottenborg.dk
Welcome too late
Iain Ball, Marguerite Humeau, Katja Novitskova, Parker Ito, Anne de Vries, Tue Greenfort, Eduardo Terrazas
Kurator: Toke Lykkeberg
18.03.2017 - 28.05.2017

Den danske kurator Toke Lykkeberg kuraterer udstillingen Welcome Too Late på Charlottenborg. Lykkeberg har kurateret en lang række interessante udstillinger og jeg er derfor spændt på, hvad han nu har fundet på. 

Med udgangspunkt i en samtid i accelererende og forandrende fart, både inde for klima og teknologi forsøger udstillingen at zoome ud på andre tidsligheder, da kunstnere og dokumentarister oplever, at de kommer for sent til den samtid de vil indfange. 

I det første rum jeg entreer mødes jeg af Parker Ito’s installation som akkompagneres med en fladskærm der viser klip med den franske maler Claude Monet i sin have i Giverny (fra filmen Ceux de chez nous, 1915, instrueret af Sacha Guitry). Kontrasten imellem Monet og Ito er åbenlys, men hvis man skal pege på en samtidens Monet - altså en kunstner som forsøger at gentage det flygtige øjeblik (nu’et), er Parker Ito et godt eksempel på en slags virtualitetens impressionist. 

Udstillingen er velkomponeret og starter med et forsøg på at indfange nu’et i Monet referencen til Ito. Herfra bevæger det sig ud i mere spekulative tidsligheder i form af fx. Ian Ball som forestiller sig sine egne værker som fossiler i fremtiden, eller Marguerite Humeau, som interesserer sig for ideen om genoplivninger af uddøde dyrearter. 


Stig Brøgger
: Exchanging Money for Working Space or Money Equals Working Space, 1971. Dias projektion. Courtesy: Sixty Eight Art Institute

SIXTYEIGHT
Gothersgade 167, 1151 København K Wsixtyeight.dk
Exchanging Money for Working Space or Money Equals Working Space
Valentina Karga & Pieterjan Grandry, Stig Brøgger, Goldin+Senneby, Am Nuden Da
Kurator: Charlotte Præstegaard Schwartz, Iben Bach Elmstrøm
11.03.2017 - 22.04.2017

Fra to meget visuelt stimulerende udstillinger ligger min tredje anbefaling i den lidt tørrere ende, men det er en udstilling som er spændende på anden vis.

Udstillingens titel Exchanging Money for Working Space or Money Equals Working Space er lånt af den danske konceptkunstner Stig Brøgger, som viser værket af samme navn. I 1971 konceptualiserede Brøgger kunstneren, som en aktør fri for normer og konventionelle rammer vedrørende arbejde og økonomi. Baseret på Brøggers koncept og værk undersøger udstillingen ideen om værdiskabelse, inde for kunsten og generelt.

Situationisterne konfronterede markedet, institutionerne og kapitalismen i form af situationer, happenings og immaterielle kunstoplevelser - i et oprør overfor kunstmarkedet og det generelle markeds basering på handel med materielle produkter. I 1999 blev "oplevelsesøkonomien" konceptualiseret af James Gilmore og Joseph Pine. Oplevelsesøkonomien er på en måde en slags omvendt situationisme - kapitalakkumulerende immaterielle oplevelser - og er således et eksempel på den kompleksitet som den kritiske/politiske kunst står overfor.

Kritikken har i flere tilfælde vist sig at være kapitalismens benzin. Dette paradoks er interessant at fremhæve i dag, hvor alle er immaterielle arbejdere i én stor opløst fabrik -hvori kapitalakkumulation fx. opstår i noget så flygtigt som et like på et socialt medie.

Hvordan skaber man en kritik som samtidig undgår at ekspandere det felt man kritiserer? Måske er der svar at hente i udstillingen Exchanging Money for Working Space or Money Equals Working Space.

Skriv kommentar



Boesner
Københavns Kunstskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net