Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
28.11.2016 3PICKS
Rúrí, Future Cartography, Nordatlantens Brygge.

Ruri: Future Cartography (installation view), 2016. Foto: Martin Hilker.

3PICKS: Maj Horn anbefaler udstillinger i uge 48

Maj Horn er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 2014.
Vidensdeling, fællesskaber, det offentlige rum og byens- og steders identitet præger hendes kunst. Ofte bliver hendes værker til i samarbejder, blandt andet med folk fra andre felter som design, filosofi og landskabsarkitektur.
I Maj Horns praksis er selve processen, i form af undersøgelser og dialoger, lige så vigtig som det færdige værk.

Maj Horn har bl.a. arbejdet sammen med brugere af Trampolinhuset, et kulturhus for asylansøgere i København, og kulturformidler Signe Rom i projektet Maps for Copenhagen om at skabe en alternativ guide til København. Guiden er udgivet på dansk, engelsk og arabisk. Igennem kortlægninger bliver man bl.a. ledt på sporet af en masse steder i byen man kan bruge gratis, pladser der byder på mest solskin og bud på steder hvor man kan møde nye venner
Projektet er en undersøgelse af hvem byen er til for og hvordan den kan tages i brug, på tværs af sproglige, kulturelle og økonomiske barrierer.
Se mere her:
www.majhorn.dk
www.mapsforcopenhagen.com

3PICKS programmet er kurateret af Meise Fabricius

AF Maj Horn

Lige nu er jeg med i en studiegruppe om migration, faciliteret af Museet for Samtidskunst. Gruppen består af kunstnere, akademikere, aktivister som mødes for at læse, lytte, se på kunst, deler erfaringer og diskutere problemstillinger og forhold relateret til migration. Jeg har derfor sat mig for at anbefale en række udstillinger som behandler emnerne migration og globalisering. 

 


Daniela Ortiz
: Sketch for Jus Sanguinis performance (2016) Courtesy the artist

CAMP
Deportationsregimet 
Ghazel, Daniela Ortiz, Studio Revolt
09.09.16 – 16.12.16

Den første udstilling jeg vil anbefale er Deportationsregimet på Udstillingsstedet CAMP / Center for Art on Migration Politics.

CAMP har hjem i Trampolinhuset, og udstiller internationale samtidskunstprojekter som omhandler migration og asylpolitik. De fleste af de udstillende kunstnere har selv førstehåndserfaring med migration. Deportation Regime er en gruppeudstilling med kunstnere Ghazel (f. 1966, Iran/Frankrig) og Daniela Ortiz (f. 1985, Peru/Spanien) samt det kunstnerdrevne medielaboratorium Studio Revolt (Cambodja, USA, Japan).

På udstillingen kan man opleve videoværker af Daniela Ortiz og Studio Revolt og det personlige og humoristiske værk WANTED (Urgent) af Ghazel, et plakatprojekt, som hun har arbejdet med siden 1997. Der er også et performance-program til udstillingen.

Under mit besøg blev jeg fortalt om en performance af Daniela Ortiz, jeg desværre gik glip af. Daniela Ortiz performance og hendes øvrige værkbidrag til udstillingen, ønsker at diskutere regler for migrationskontrol. Men denne performance virker særligt stærk på mig, så jeg vil forsøge at genfortælle: Højgravide Ortiz sidder på en stol midt i lokalet, forbundet til hende er en mand som sidder ved siden af, de to er forbundne med en blodtransplantationsslange. Under hele den halve time lange performance modtager Ortiz blod fra manden. Hun sidder der og læser samtidigt lovteksten Jus Sanguinis op, teksten beskriver loven for at et statsborgerskab bliver givet til dig efter dit blod( dine forældres herkomst), i stedet for hvor du geografisk er født. Loven betyder at Ortiz´s barn vil blive født helt uden statsborgerskab, da Ortiz ikke selv har statsborgerskab i DK.

Et besøg i CAMP er også et besøg i Trampolinhuset. Et sted hvor kunstens sprog og realiteternes virkelighed på mange måder overlapper hinanden. Entré: Gratis.

 


Rúrí: Balance Unbalance (Installation view), Nordatlantens Brygge, 2016 Foto: Martin Hilker

NORDATLANTENS BRYGGE
Fragile Systems
Rúrí
29.10.2016 - 05.02.2017

Den anden udstilling jeg vil anbefale, er soloudstillingen Fragile Systems af den Islandske billedkunster Rúrí (f. 1951, Reykjavik) på Nordatlantens Brygge. Efter at have fulgt hendes praksis online og i bøger de sidste år er det første gang jeg ser Rúrís værker i virkeligheden.

At se udstillingen var en virkelig god og inspirerende oplevelse! 

Rúrís arbejde beskæftiger sig med personlige, sociale og økologiske systemer. Systemer som fletter lokale og globale perspektiver sammen.
Hun er optaget af miljøspørgsmål og arbejder som en slags kunstaktivist på en meget poetisk måde. Man kan blandt andet også opleve værkerne i serien: Future Cartography, som er fremtids-kortlægninger i stor skala, kortlægninger baseret på videnskabelige beregninger om global opvarmning. Jeg er særligt betaget af lydsporet i installationen Balance – Unbalanced , som føltes som en slags inddragende puls. Værket Balance – Unbalanced har været ti år undervejs og består af en indsamling af objekter; ure, vand, penge og bøger, som metaforisk og legende danner nye logikker og systemer i mødet med hinanden. Entré: 40/20 kr.

 

 .           
Sulafa Hijazi: Pressebillede Animated Images (2016) Courtesy the artist.

PVC
Animated Images
Sulafa Hijazi
FERNISERING 01.12.2016 kl. 17
02.12.2016 – 11.12.2016.

Den tredje udstilling jeg vil anbefale, er Animated Images  -der har fernisering på torsdag d. 1 december. Det er et kunstprojekt af billedkunstner, instruktør og producer Sulafa Hijazi.

Projektet er udarbejdet til Shubbak 2017, som er Londons største biennale for Arabisk Samtidskunst, så det er ret sejt at Hijazi´s værker også bliver vist på det kunstnerdrevet udstillingssted PVC i København.

Jeg har mailet lidt frem og tilbage med Hijazi, for at få et nærmere indblik. Hun fortæller i sine mails, at udstillingen vil bestå af en serie animeret 3D billeder, som bevæger sig alt efter hvilke vinkler man beskuer dem fra. Billederne er hendes refleksion over vores forhold til nyhedsstrømmene på de digitale medier, særligt med fokus på hvad der aktuelt sker i Syrien. Her følger et udsnit af den beskrivelse som hun har sendt mig. Det gjorde mig endnu mere nysgerrig og spændt på at se udstillingen:

” … Browsing through my Facebook homepage, I can see images such as: a wedding, a corpse lying under the debris, traditional Syrian food made in Germany, friends celebrating, a destroyed building, a murdered child, body parts, a friend who committed suicide, a cat, an infographic describing the unjust laws for women in the Arab region, and an advertisement for a face makeup product. 

What can we keep in our memory from the immense quantity of images? Can we shift our emotions in the same speed that we shift between these contrasting and varied images? How can this flow of digital images contributing in stereotyping a personal and a collective identity? And what is the fine line between using or abusing an image? ...” Entré: Gratis. facebookevent

+

Som en ekstra lille anbefaling, vil jeg opfordre til at man besøger The Bridge Radio.

The Bridge Radio er et online radioprojekt med liveradio og podcasts, startet i protest mod EU´s migrationspolitik  i 2015. Flere af udsendelserne bliver sendt fra danske asylcentre, og giver stemme til folk som normalt måske ikke bliver hørt. Udsendelserne mikser politiske diskussioner og eftertænksomme dialoger med M.I.A rap og andet musik, som er ønsket af de medvirkende. Udsendelserne er groft klippet og samtidigt er det ikke fløjlsbløde radiostemmer, til gengæld er det lang tid siden jeg har lyttet til noget med så meget styrke og ildsjælekraft. 

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Pierre Bonnard - Glyptoteket
Københavns Kunstskole
Krabbesholm Højskole
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net