Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
03.10.2017 3PICKS
Kamilla Jørgensen, Vandrehallen

Kamilla Jørgensen: Kongens fald, 2017, Papir, toner. Foto: Kamilla Jørgensen.

3PICKS: Kamilla Jørgensen anbefaler udstillinger i uge 40

I denne uge skal vi på rundfart til Hamburg, Århus og København for at se på kunst. Ugens 3PICKS-guide Kamilla Jørgensen har en fortid i forlagsbranchen, en bachelor i litteraturvidenskab fra Københavns Universitet (1996), tog afgang fra skulpturlinjen på Århus Kunstakademi i år og er netop blevet en del af kunstnerfællesskabet og udstillingsstedet KH7 artspace. Hun er aktuel med udstillingen Verden findes ikke på kortet i Vandrehallen på Hillerød Bibliotek.

Hvad i alverden skal man kalde Kamilla Jørgensen: Billedkunstner eller forfatter? Måske bare ordkunstner. Hun befinder sig lige nu i den heftigste, finurligste raptus, dokumenteret på bloggen En sum af fakta (ensumaffakta.blogspot.dk), hvor hun bare ikke kan holde op med at tage litteraturen på ordet, i bogstavelige interventioner i – eller simpelthen overfald på – dens konkrete fremtræden som tekst eller bog. Det er en eminent avantgardistisk føljeton, der forhåbentlig ikke slutter foreløbig.
- Lars Bukdahl, Weekendavisen, 2017-01-13

Se mere her:
https//ensumaffakta.blogspot.dk//

3PICKS programmet er tilrettelagt af Meise Fabricius.

AF Kamilla Jørgensen

Hvorfor ikke begynde forfra og starte med alfabetet når lejligheden byder sig, og det gør den i kunsthallen i Hamburg med Art and Alphabet. Det er en udstilling, som er sin titel; hvad stiller billedkunsten op med alfabetets visuelle tegn? Og det er fedt at se billedkunsten tage bogstaverne på ordet. For øvrigt er Hamburger Kunsthalle ofte god for en klog udstilling på turen ned gennem Europa. 

Bagefter vil jeg have dig til at rette øjnene og indstille ørene på konkret- og lyddigteren Cia Rinne, der er aktuel med en udstilling i forlaget og udstillingsstedets Gestus’ lokaler og desuden netop udkommet med en bog på Gyldendal, der både kan læses og høres.

Og så vil jeg til sidst unddrage mig udstillingsgenren og henlede opmærksomheden på kunstnerbogen. Jeg ved ikke, om man kan kalde kunstnerbogen for genrelitteratur, men modsat en del anden genrelitteratur kan man i hvert fald aldrig vide, hvad der sker, når man åbner et eksemplar af slagsen. For at snævre søgefeltet ind skal vi besøget Forlaget * [asterisk], som har kontor i Århus (hvilket jo er dybt uinteressant), for først og fremmest finder bøgerne sted som små udstillinger i dine hænder, efter man har gjort en indsats for at anskaffe dem, og det kan godt virke lidt hemmeligt, hvordan man får fat i dem.


John Baldessari:
Teaching a Plant the Alphabet, 1972, Courtesy: Paul Kasmin Gallery

HAMBURGER KUNSTHALLE 
Art And Alphabet
John Baldessari, Marcel Broodthaers, Natalie Czech, Katie Holten, Bethan Huws, Karl Larsson, Paulina Olowska m.fl.
21.7.2017 – 29.10.2017

Et af de første værker på Art and Alphabet er John Baldessaris dragende film Teaching a Plant the Alphabet (1972), som også kan ses på UbuWeb. Det er et værk, der i sin enkle, men ret mystiske tilgang til alfabetet er i familie med Joseph Beuys’ How to Explain Pictures to a Dead Hare (1965) og Marcel Broodthaers Interview with a Cat (1970). Også Rivane Neuenschwanders film Alfabetico Erotico (2014) må jeg nævne; hænder der taler tegnsprog og betjener sig af et surrealistisk erotisk alfabet. Værket minder mig om en af mine yndlingskunstnere, grafikeren Bruno Munaris guide til de italienske håndtegn, en bog med den engelske titel Speak Italien. The Fine Art of the Gesture – A Supplement to the Italian Dictionary, men som desværre ikke har medtaget alle de vulgære tegn. Desuden kan Katie Holtens Tree Alphabet (2015) ses, et skriftsprog bestående af tegnede træer, Paulina Olowskas Alphabet (2005); et danset alfabet, og så kan vi passende slutte af med døden med svenske Karl Larssons The Perfect Abbreviation for Death (2014), et konkretistisk oliemaleri med bogstaverne ”th”. Larsson er en bemærkelsesværdig billedkunstner og digter, som jeg første gang stiftede bekendtskab med under den for mig og vist også andre betydningsfulde festival Verbale Pupiller i Århus.

Art and Alphabet præsenterer værker fra de sidste ti år af et dusin internationale kunstnere og perspektiverer med nogle ældre, mere klassiske værker som for eksempel planteskoleværket af Baldessari. Poul Pedersens Det stjålne alfabet mangler. Til gengæld fandt jeg Inger Christensens Alfabet i kunsthallens boghandel, som i anledning af udstillingen har indkøbt alfabetrelaterede tryksager. Og Inger har de altid været glade for i Tyskland.

 

Cia Rinne: Notes for soloists, Oei Editör, 2009. Foto fra bogen: Kamilla Jørgensen

FORLAGET GESTUS
Wasting My Grammar
Cia Rinne
29.09.2017-19.20.2017

Finsk-svenske Cia Rinne, der bor i Tyskland, men ofte huserer i Danmark, udstiller i Forlaget Gestus’ lokaler, en udstilling der åbnede i weekenden (endda med oplæsning af ovennævnte Karl Larsson), og som jeg, ak, ikke har set. Udstillingen består så vidt jeg ved af konkretpoesi i rammer og på borde. Desuden præsenterer Rinne i samarbejde med Sebastian Eskildsen et nyt lydværk, og også filmen Not Available af Toog aka Gilles Weinzaepflen indgår i udstillingen. Konkret- og lyddigteren er desuden bogaktuel med L’usage du mot, som udgives af Gyldendal. Bagerst i bogen findes et link til Rinnes egen indlæsning af digtsamlingen, som er et værk i sin egen ret. Hendes to ældre værker Zaroum fra 2001 (som sjovt nok ikke kan lånes på det danske folkebibliotek) og Notes for soloists fra 2009 kan læses her på UbuWeb. Zaroum kan også ses som interaktivt værk hos Afsnit P. Cia Rinne er for vild, og hun skal helst både læses og høres.

Using language comma as when writing and reading just this sentence comma you rely on pre-existing systems that require a sort of collective trust in order to function full stop Can you trust it however question mark Language is far from being logical full stop It is the result of arbitrary processes comma and as such comma full of incongruences full stop Some terms can appear to have hidden neighbours via sound and semantic shifts comma or even contain their own opposite full stop
-Cia Rinne fra facebookinvitationen for Wasting My Grammar

Nu hvor jeg har linket til UbuWeb flere gange, bliver jeg nødt til uden for nummer at slå et slag for dette kuraterede arkiv over lyd, film, konceptuel skrift, konkretpoesi, teori, m.m., et site med mottoet: All avant-garde. All the time. Næstefter alfabetet er UbuWeb og grundlæggeren Kenneth Goldsmiths teori og egne bogværker noget af det, der har haft størst betydning for mit eget virke (groft sagt), så derfor vil jeg så gerne have, at ALLE kender Ubu (som desværre har haft lidt problemer med hackere på det seneste). Arkivet er et virvar af underlige lyde og slørede film, og hvis ikke de ord sælger godt nok, så tror jeg på, at Goldsmiths ord i de sytten introducerende podcasts, der kan downloades frit her på iTunes, vil gøre det for dig.


Lasse Krog Møller:
Black Square (fig. 7 og 8: Kazimir Malevichs Black Square og Man Rays Photo Noire – À Robert Desnos, plein de chose qui absorbent la lumière), Forlaget *, 2015. Foto: Kamilla Jørgensen

Nå, så er vi nået til Forlaget *, et forlag der som så mange andre små forlag er synonymt med sin forlægger, i dette tilfælde billedkunstneren Lasse Krog Møller og i de første mange år også Anders Visti. Et gennemgående træk for de 50-60 titler på backlisten er den tørre, knirkende humor, særligt de titler hvor forlæggeren selv står på titelbladet. Nænsomheden i forbindelse med papir, typografi, ja i det hele taget tilrettelæggelse er forbilledlig, ikke prætentiøst, ikke dyrt, bare elementært smukt. En del af de titler, der er skrevet af Krog Møller, er en forlængelse af hans udstillinger, men bøgerne er altid værker i sig selv. 

Jeg vil fremhæve en stak titler fra backlisten, som efter min mening er blandt de bedste danske kunstnerbøger i nyere tid. Først to forfattet af Krog Møller, nemlig Black Square (2015). Sorte firkanter gennem historien fra Robert Fludd til Tanja Ostojić over Laurence Sterne og Kasimir Malevich, gengivet som linoleumstryk, der følger proportionerne i forlægget. Bogen er netop trykt i sjette nummer af Berlin Quartely og var også med på Det Kgl. Biblioteks kunstnerbogsudstilling Opslag Nedslag (2016). Og så bogen Jorn in Lisboa (2016). En historie om Asger Jorns maleri Varens Offer (The Rite of Spring), der i 1995 blev solgt af Bruun Rasmussens aktioner til Museo Berardo i Lissabon, og nu hænger i museets permanente samling (på hovedet). 

Også Anders Bonnesens oeuvre-katalog og kunstnerbog værkarrangeret efter alfabetet med titlen Adgang på eget ansvar – Åndsbolle, Uudvalgte værker 1996-2016 fra i år skal fremhæves. Den er sammen med to andre danske kunstnerbøger, henholdsvis Mette Winckelmanns og Nanna Debois Buhls nyeste udgivelser, der er udkommet på andre forlag, netop nomineret til den europæiske Prix Bob Calle (Sophie Calles far, sjovt nok), hvor autoriteten Anne Moeglin-Delcroix er en af jurymedlemmerne. Og nyklassikeren og nu aktuel i 3. oplag: Christian Yde Frostholm: Paris en brugsanvisning, som er en George Perec-inspireret rejseguide, førsteudgaven udkom i forlagets rejsebogsserie The Piccadilly Expedition Company, hvor vi også finder en anden titel, nemlig Jesper Fabricius’ Turen går til Mount Fuji fra 2013; en fotoserie af kvindebryster, der alle ligner det japanske forlæg, det bjerg som Johannes v. Jensen skrev så begejstret om i en af sine myter. Og der er Gitte Broengs kodebog Lima India Foxtrot Echo, Filip Granlies Børnebog Eske, Krog Møllers leporellobog Alle frisørsalonerne på Amagerbrogade og hele bogserien med samlinger af cigaretskodder, hårelastikker, vanter, indkøbssedler osv. og en omhyggelig registrering af disse. Der er flere, men nu stopper jeg.

Efter denne navne-, titel- og linkdropping vil jeg på falderebet lige snige et par informationer mere ind og pege på denne blog for folk med interesse for kunstnerbøger og multiples: artistsbooksandmultiples.blogspot.dk og desuden nævne, at redaktør, billedkunstner og grafiker Åse Eg har flashet det nye nummer af Pist Protta (nummer 79) på instagram, så det kan vi nok snart stå med i hænderne. Og det er da fedt. God fornøjelse med det hele.

Skriv kommentar



Boesner
Artefact1
Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø
Københavns Kunstskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net