Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
10.01.2017 3PICKS
Thierry Geoffroy, Arbejdermuseet

Thierry Geoffroy: Don't Keep Calm, the World is Collapsing, 2016, neon sign. Foto: Lars Arnfred Fynboe.

3PICKS: Josefine Eckstrøm anbefaler udstillinger i uge 2

Ting, ”ready-mades”, objekter udstiller knuste hjerter, græske myter og fællesskabets forfald.

Fælles for de tre udstillinger Josefine Eckstrøm anbefaler i denne uge, er at de på hver deres måde inddrager det ikke-kunstnerskabte objekt. Et ikke-kunstnerskabt objekt eller en “readymade”, som den kan kaldes i kunstsammenhæng, skal vi se lidt nærmere på i denne uges 3PICKS.
Hvad sker der med helt “almindelige” objekter, når de tages ud af deres vanlige kontekst og placeres i en anden? Hvordan ændrer vi vores syn på og læsning af et specifikt objekt, når vi kalder det kunst, fremfor når vi ikke gør? Og hvad påvirker denne proces?

Som faderen for "readymaden", Marcel Duchamp, viste med sit pissoir "Fountain" fra 1917, kan selve værdien af et objekt ændre sig, når kunstneren tager det til sig og placerer det i en udstilling:

“An ordinary object could be elevated to the dignity of a work of art by the mere choice of an artist.” (Marcel Duchamp)

Josefine Eckstrøm er uddannet cand.mag. i Engelsk og Kunsthistorie fra Københavns Universitet (2015). Den amerikanske modernisme har været omdrejningspunktet i hendes studier og speciale, dog er den danske samtidskunst også en af Josefines store interesser. Til daglig arbejder Josefine Eckstrøm som tekstforfatter.

3PICKS programmet er kurateret af Meise Fabricius

AF Josefine Eckstrøm


Museum of Broken Relationships,
 installation view fra udstillingen da den var i Zagreb. Foto: Ana Opalić

RUNDETÅRN
Købmagergade 52A, 1150 København K. www.rundetaarn.dk
Museum of Broken Relationships 
Olinka Vištica og Dražen Grubisic
19.11.2016 - 22.01.2017

Det er de to kroatiske kunstnere Olinka Vištica og Dražen Grubisic, der står bag den omrejsende udstilling ”Museum of Broken Relationships”, som netop nu gæster København. Udstillingens projekt er at få os ganske  "almindelige mennesker" til at donere og udstille objekter, som har forbindelse til forliste forhold.

Jeg kan ikke lade være med at håbe en lille smule på, at jeg møder en genstand, som jeg genkender, da jeg træder ind i udstillingsrummet i Rundetaarn. Jeg kan heller ikke lade være at gå forbi hvert et objekt og læse hver eneste historie, før jeg må erkende, at det ikke er tilfældet.

“Museum of Broken Relationships” fortæller en flerstrenget historie om den lærdom, der følger med det at have hjertesorger, og formår samtidig at illustrere det ikke-kunstneriske objekts mulighed for transformation i det kunstneriske rum.

 


Lea Porsager, Særophænging: Z WAN (installation view) 2016. Foto: © SMK Foto

STATENS MUSEUM FOR KUNST
Sølvgade 48-50, 1307 København K. www.smk.dk
Særophængning: Z WAN
Lea Porsager, Henri Matisse, Sonja Ferlov Mancoba, Ursula Reuter Christiansen og Joakim Skovgaard
11.11.2016 - 01.04.2017

Lea Porsagers særophængning  Z WAN er en undersøgelse af den groteske, græske myte om Leda og Svanen, hvor kvinden Leda bliver gjort gravid af en svane. I fortællingen er svanen guden Zeus' tranformering.

Fra jeg træder ind ad døren til den lille sal, sætter Lea Porsager mig på arbejde. Jeg må bøje i knæene for at se nærmere på de værker, som hænger i knæhøjde på ene væg. Jeg må stå på tæer og strække (svane)hals for at få det fulde udbytte af striben af Matisse-tegninger, som hænger helt oppe under stukken på den anden. Ingenting bliver serveret for mig, så jeg er tvunget til selv at opsøge hvert et værk.

Lea Porsager har skabt et rum, hvor alting er ude af balance og samtidig emmer af feminin ro. De utallige materialer, kunstnere, værker, tidsaldre og ready-mades tvinges til at forholde sig til en historie, som de ikke nødvendigvis har relation til, men samtidig ikke kan modsætte sig.


Hesselholdt & Mejlvang
, Hope not Fear 2016. Foto: Lars Arnfred Fynboe

ARBEJDERMUSEET
Rømersgade 22, 1362 København K. www.arbejdermuseet.dk
En Blank og Vårfrisk Dag
Christian Falsnaes, Mads Westrup, Hesselholdt og Mejlvang, Thierry Geoffroy, Gitte Juul og Gavin Turk
04.09.2016 - 15.01.2017

En Blank og Vårfrisk Dag er en appetitlig, lille udstilling, som sætter spørgsmålstegn ved fanens og fællesskabet symbolske værdi i dag. 

Det er især det enorme, røde tekstilværk af Hesselholdt og Mejlvang, der fanger min opmærksomhed på udstillingen. Værket består af otte sammensyede faner, hvor alle symboler og tekster er klippet ud og erstattet med røde stoflapper. I midten af værket har kunstnerne dannet en ny tekst ud af de kasserede bogstaver fra de originale faner: “Hope Not Fear”

Det er ikke første gang, at kunstnerduoen beskæftiger sig med fællesskabets tvetydighed, og det er nogle interessante tanker, de sætter i gang. Er det overhovedet muligt at skabe og illustrere et fællesskab uden samtidig at ekskludere nogen fra det?

Skriv kommentar



Artefact1
Kunstskolen Spektrum
Københavns Kunstskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Boesner
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net