Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
03.07.2017 3PICKS
Vivian Suter Nisyros, Documenta 14

Vivian Suter Nisyros: Vivian's bed, Documenta14, 2016-2017, installation view. Foto: Johanne Rude Lindegaard.

3PICKS: Johanne Rude Lindegaard anbefaler udstillinger i uge 27

Vi tager i denne uge et smut til Documenta 14 i Kassel sammen med Johanne Rude Lindegaard , som peger på fire værker, der inspirerer hende på udstillingen.

Johanne Rude Lindegaard arbejder primært med maleri. Hun blander traditionelle og moderne teknikker og arbejder rumligt med sine værker.

-”Mine malerier har et formelt fokus hvor koncepter som perception og virkelighedsopfattelse/erfaring som grundvilkår har en stor plads. Her optræder det nære (materialers beskaffenhed og fysikalitet) overfor det store ukendte (den abstrakte form), der skal ses i en sammenhæng og komplementere hinanden. I mine malerier vil jeg gerne stille skarpt på det oversete, skjulte og umiddelbart utilgængelige i materialernes egenskaber, men samtidigt sløre en direkte tematik, for at muliggøre en anden virkelighedsopfattelse. I forlængelse af denne logik opbygges illusoriske elementer i malerierne, der igen afmonteres ved en tenderet dekonstruktion af selvsamme illusion”

Johanne Rude Lindegaard er aktuel på afgangsudstillingen Past Present fra Det Fynske Kunstakademi, der løber indtil 30. juli 2017 på Brandts i Odense.

Se mere her: www.johannerude.com

3PICKS programmet er tilrettelagt af Meise Fabricius.

AF Johanne Rude Lindegaard

I denne 3PICKS anbefaler jeg 3 værker fra Documenta14, derudover anbefaler jeg også en lille bonuslemur fra Naturkundemuseum.

Som maler ved jeg godt at Documenta14 nok ikke bliver stedet, hvor jeg bliver blæst bagover af værker med et hovedfokus på mit eget fag. Alligevel glædede jeg mig til at se en så omfattende kurateret udstilling. Der er dog mere maleri end forventet, og jeg går fra Documenta med en særlig kunstmaler, som jeg helt sikkert skal holde øje med i fremtiden. Vivian Suter. 


Rosalind Nashashibi: Vivian's Garden, installation view (video), Documenta 14, 2017. Foto Johanne Rude Lindegaard

DOCUMENTA 14
Naturkundemuseum im Ottoneum, Steinweg 2, 34117 Kassel
Vivian's Garden 
Rosalind Nashashibi
Digital Video transferred from 16mm film, color, sound 30 min. (2017). 
10.06.17 – 17.09.17

Jeg ser denne film først, uden at have set hvad Suter selv udstiller på Documenta. Efter en hektisk dag med en følelse af at have set 1000 mere eller mindre fængende værker, er denne film et åndehul og en forbindelse til hvad kunsten har af helende og skabende kraft. En forfriskende påmindelse for en maler og selvfølgelig nok også for mange andre. Jeg bliver inviteret helt ind i Vivians Suters praksis og liv via denne film. Den giver en dimension til de underspillede abstrakte former, landskaber og gestikker, der findes i hendes værker. 

Filmen Vivian's Garden er en række rolige billeder af et hus i klare farver og dybe teksturer inde i en have med palmetræer og vildtgroende planter. Hunde og mennesker bevæger sig roligt ind og ud af billedet. Lydsiden er enkel og der er anvendt reallyd med undtagelse af en sekvens, hvor en fransk melankolsk sang spilles. På mit begrænsede franske kan jeg forstå, at den henvender sig til en anden om liv og kærlighed. Jeg ser forberedelser på arbejdet i atelieret, interiører, hunde der sover i sofaen. Jeg ser en ældre kvinde og en gammel kvinde tale på tysk om hvilket tøj den yngste skal have med på sin rejse til Athen. Lidt efter lidt stykkes en fortælling sammen. I filmen fornemmer jeg historier lige under overfladen og nogle gange lige udenfor billedskæringen om relationer mellem mor og datter, rejsen bort fra sine nære, uhyggelige fortider, om hverdagen med at reparere sit tag i en vild natur og at bo i en afsidesliggende egn med narkobander. Intet bliver direkte fortalt og alting står og sitrer med en følsomhed, der er meget bevægende og vækker min nysgerrighed. Jeg skal dog være ærlig og sige, at min kompagnon faldt i søvn under filmen, så det er altså ikke alle, der bider på. 


Elisabeth Wild: Fantasias (2016 - 17), Neue Galerie, Kassel, Documenta14, 2017. Foto: Coutesy of frieze.com https://frieze.com/article/documenta-14-kassel-neue-galerie.

DOCUMENTA 14
Neue Galerie, Schöne Aussicht 1, 34117 Kassel
Fantasias (2016 - 17)
Elisabeth Wild
Forty Collages Approx. 34 x 23 cm each
10.06.17 – 17.09.17

På et tidspunkt sidder den gamle kvinde i filmen og laver collager. Dem så jeg da hænge i en af de andre udstillingsbygninger? Det viser sig at være Suters mor Elisabeth Wild, der viser sine friske, skarpt optrukne og nærmest futuristiske collager med fokus på rum, form og farve på Neue Gallerie. I kataloget fortælles historien om Wilds flugt fra nazisterne og at ankomme til et nyt land (Argentina), og at se frem til at skabe sig et nyt liv der. På denne måde trækkes der mange tråde rundt i de forskellige udstillingsvenues på Documenta i år. Disse tråde bidrager til en dybere og en mere biografisk og historisk læsning af de enkelte værker.


Kunstner ubekendt, Toiletlemur på Naturkundemuseum im Ottoneum, Kassel 2017. Foto Johanne Rude Lindegaard

Efter denne følsomme film, der har åbnet dine sanser op, skal du ikke snyde dig selv for toiletterne i kælderen på Naturkundemuseum im Ottoneum. Falske plastiklianer og palmetræer samt en veludført 90'er svampedupning og skabelonteknik skaber en surrealistisk sceneografi for toiletbesøgende. Prikket over i-et er den lemur, der er malet med sikker hånd ved kvindetoilettets håndvaske. Den stirrer spooked på dig med sine megaøjne og sørger for, at du lige vasker dine hænder lidt grundigere. 


Vivian Suter Nisyros (Vivian's Bed), (2016 -17) installation view, Documenta14, 2017. Foto Johanne Rude Lindegaard

DOCUMENTA 14
Glass Pavilions on Kurt-Schumacher-Strasse 23 – 31, 34117 Kassel
Nisyros (Vivian's Bed) 
Vivian Suter  
Oil, pigment and fish glue on canvas and paper, and volcanics, earth, botanical matter, microorganisms, and wood. Paintings: 170 x 230 cm each.(2016 -17)
10.06.17 – 17.09.17

Vivian Suter er måske delvist kommet med på Documenta 14, fordi hun har en interessant historie. Hendes mor er jøde og flygtede under 2. verdenskrig. Hun bosatte sig som helt ung på ny i Argentina (flygtninge og flygtningekrise er ikke overraskende, ét af de helt store temaer på Documenta 14). Men Suter er nok også med på udstillingen, fordi hun maler følsomme malerier, som installeres med præcision og nonchalance på en gang. Hun bibeholder materialiteten fra sit atelier på de løsthængende og liggende lærreder i sine installationer. Atelieret er i og omkring et fantastisk hus, som ser ud til at befinde sig midt i en jungle. Jeg ved det, fordi værket Vivian's Garden, en film af Rosalind Nashashibi om Vivian Suter, blev vist på Naturkunde Museum im Ottoneum på Documenta 14.

Vivian Suters malerier er installeret i en tom gammel glasbutik, et eks. på butiksdøden, der ses i mange provinsbyer. Det betyder, at man både ser værkerne som facade og som et indre rum. Suters malerier hænger løst uden blindrammer, nærmest som beskyttende gardiner ud til det offentlige liv. Installationen hedder Nisyros (Vivian's Bed) og ligesom i filmen Vivian's Garden inviteres man ind i hendes univers, når man bevæger sig ind i glasrummet. En seng med bearbejdede lærreder som lagner i lag er i centrum for omgivende kompositioner af store lærreder. Overflade og dybde i ét. Eftersom jeg selv beskæftiger mig med maleriets muligheder i mødet med kroppen og ophævelsen af centralperspektivet ved at installere malerier i lag eller i vha. skæve vinkler, er dette lige op af min boldgade. Hele tiden ændres komposition, perspektiv og fokus, og jeg føler, at jeg som krop og beskuer er medskaber af værket i forhold til mit perspektiv og placering i rummet. I det hele taget fremstår installering, teknik og metode meget generøs og intim. 

Nisyros er en lille vulkanø i Grækenland. Myten fortæller at Poseidon skabte øen ved at skære et stykke af Kos og kaste det efter en kæmpe for at forhindre denne i at flygte. Man kan sikkert trække nogle linjer til denne myte og hendes egen baggrund eller til den aktuelle situation ved middelhavet. Det er dog ikke noget, der formidles direkte via katalog eller ledsagende tekst. 

Skriv kommentar



artefact
Københavns Kunstskole
Boesner
Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net