Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
26.06.2017 3PICKS
Jesper Carlsen Martin Asbæk Gallery

Jesper Carlsen: Procedural nr. 7, 2017. Foto: Jesper Carlsen.

3PICKS: Jacob Borges anbefaler udstillinger i uge 26

Denne uges guide hedder Jacob Borges. Borges tog afgang fra Det Fynske Kunstakademi i 2004 og har udstillet en masse siden.

Jacob Borges er en af de kunstnere, der har blikket stift rettet på jinx, uheld og det at fejle som kunstner. Men fejlen er også interessant og produktiv for Borges, der med den undersøger et register af flove følelser, afmagt og angst. Følelser, der også er viklet ind i selve det at være kunstner. Som i den klassiske konceptkunst fra 1960’erne og 70’erne er det ofte i hverdagens små betragtninger og udtryk kunstneren finder sit materiale. Værkerne er minimale, underspillede og fyldt af en lidt melankolsk humor. Tekster dominerer som medie – og former en slags galgenpoesi, der breder sig ud over de store hvide vægge.
- citat af Charlotte Sprogøe

Se mere her: jacob-borges.dk

3PICKS programmet er tilrettelagt af Meise Fabricius.

AF Jacob Borges

Før jeg starter vil jeg lige komme med en generel anbefaling: Besøg de kunstnerdrevne udstillingsteder. Disse steder kan så meget, som kommercielle og institutionelle ikke kan. Jeg har selv været engageret i udstillingsstederne Koh-i-noor, New Shelter Plan og nu i Koldinggade 12 - så jeg ved hvad jeg snakker om og er fuldstændig upartisk. 


Jesper Carlsen
: Balls on Stairs, 2016, Martin Asbæk Gallery, foto: Jesper Carlsen

MARTIN ASBÆK GALLERY
Bredgade 23, 1260 København K Wmartinasbaek.com
Procedural
Jesper Carlsen 
10.06.2017 - 29.07.2017

Jesper er en god ven gennem mange år og vi har været hinanden faste sparringspartnere siden akademiet. 
Jeg ankommer tidligt til Jespers fernisering af flere grunde: det giver forhåbentlig en chance for at få snakket lidt med ham, inden han skal igang med forklare sit forehavende til en hattedame eller to og så er det en fredag aften, hvor der er meget/mange jeg gerne vil se. Det vil vise sig at jeg kun når en fernisering mere, man er jo ikke helt ung længere. I det første rum hos Martin Asbæk Gallery, som er det største af galleriets rum hænger 23 kvadratiske computergenererede foto på rad og række, samme motiv gentaget med ny overflade påført fra gang til gang. Objekterne i billedet, en cylinder, et indrammet billede, en kugle, en lille kube og et stykke klæde draperet over en større hvid kube udlignes visuelt, overfladerne giver nogle steder mening, andre steder overhovet ikke. Det er en opremsning af muligheder, tæppet bliver tildels revet væk under illusionen. Et “se hvad jeg kan i samarbejde med min computer” og så ikke mere, det er ikke et forsøg på at give det større mening, end det har. Det er minimalisme af idag. Der er skruet noget mere op for underholdningen i det næste rum, tre skærme med små loopede animationer. Jeg vil her nøjes af tale om den ene, for mig udstillings måske bedste værk, som viser bolde i forkellige stadier af oppustethed eller det modsatte, der bevæger sig ned af en trappe med det tempo deres luftindhold nu tillader. Boldene er iklædt samme overfladet som bliver opremset i udstillingens første rum. Værket har samme, ind-til-benet-logik som billederne, men her finder jeg en mulighed til at indlæse indhold, hvilket giver et fint lille glimt af, at dette ikke bare er en formøvelse. Jeg bevæger mig derefter ind i det bagerste rum hvor søsygen venter, den lader jeg jer selv opleve.


Pia Rönicke:
The Cloud Document, 2017, Overgaden, foto: Anders Sune Berg

OVERGADEN
Overgaden neden Vandet 17, 1414 København K Wovergaden.org
The Cloud Document 
Pia Rönicke
17.06.2017 - 06.08.2017

Jeg har altid godt kunne lide udstillinger, der har arkivet som sit udgangspunkt og Pia Rönickes udstilling på er et godt eksempel på en sådan. 
Jeg går ind i stueetagen på Overgaden, otte montrer med indsamlede planter og andet arkivmateriale møder mig. Jeg går i selskab med en god kollega på opdagelse. Kigger på den fine måde de afskårne/med rode opgravede planter er fæstnet på papiret, papiret er stemplet og en lille botanisk beskrivelse vedhæftet, visse steder sammen med små papirpakker, der måske indeholder frø. Næsten ens opsatte næsten ens planter, gentagelsen igen. På nogle af arkene er der også små sedler med mere personlige noter og observationer, som placerer dette arkiv i en fortælling, der ikke bare er videnskabelig. Dette understøttes af video/film-delene af installationen. Disse kommer fra kunstens verden i undersøgelsen af det indsamlede, hvor det i arkivet kommer fra det museale. Udstillingen pirrer både min trang til det poetiske og interessen for anekdoten, den gode historie. Samtidigt ligger der fornemmelsen af et utal af fortolkningsmuligheder, som gør at udstillingen stadig ligger om rumler i baghovedet.


Michel Sittow,
1514/1515: Christian II af Danmark (udsnit) foto: SMK presse

STATENS MUSEUM FOR KUNST
Sølvgade 48-50, 1307 København K Wsmk.dk
Magt og afmagt. Christian II’s billedpolitik
15.06.2017– 10.09.2017

Til sidst runder jeg lige SMK, som jeg en dag om ugen kan kalde min arbejdsplads.
Her er der lige åbnet en udstilling, der nok ikke kommer til at få den store omtale. Jeg går derind i en pause, bare lige for at orientere mig. Det viser sig selvfølgelig at være al for lidt tid til gå dybden i en ellers fysisk lille udstilling. Så derfor er jeg er i skrivende stund på vej tilbage for at kigge noget mere på en lidet prangende, men absolut se-værdig udstilling. Udstillingen undersøger hvordan Christian II brugte billeder som strategisk magtmiddel. Udgangpunktet er Michiel Sittows portræt fra 1514/1515, som bliver forlæg for de fleste efterfølgende billeder af Christian II. Det var sådan, kongen gerne ville ses, selvom han formentlig ikke så sådan ud. En stor omgang selviscenesættelse og propaganda fulstændig som idag. Det siger sig selv at udstillingen indeholder en masse gentagelser, i form af variationer over et tema, hvilket ubevist er blevet den røde tråd i denne omgang 3PICKS.
(Og når du nu er der, på SMK, så husk at se Ufortalte historier, en vigtig udstilling, og Mark Leckey i x-rummet.)

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
Københavns Kunstskole
Boesner
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net