Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net
30.04.2012 INTERVIEW

Rundtenom, 2012. Installation view. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Skulpturbegrebets mangfoldighed

Skulpturbegrebet og vores forventninger dertil udfordres og udvides på Den Frie Udstillingsbygnings aktuelle udstilling Rundtenom. Bag udstillingen står det danske kunstnerfællesskab Skulpturi, der arbejder med samtidsskulpturen og dens mangfoldighed i grænsefelterne mellem bl.a. arkitektur, installation, design og performance. Selvom gruppen, der består af ni uafhængige billedhuggere, blev dannet i 2007, så er det første gang, at de udstiller sammen. Det gav endnu en gang gruppen anledning til en lang samtale om skulpturen som begreb, udtryksform, dens fysik og materialitet. En samtale, hvis flertydighed og kompleksitet kan ses i udstillingens ni skulpturer, der hver især har et stærkt individuelt udtryk, men også har tydelige dialoger med hinanden.

AF Camilla Bøjesen Schmit-Andersen

Skulpturbegrebets mangfoldighed
Det er især materialitet og form som Skulpturi udfordrer med Rundtenom. Stål, glas, træ, krystal, papir, gummi og aluminium - er blot nogle af de materialer, der befinder sig på Skulpturis palette.

"I mit værk arbejder jeg med gennemhullet papir, mens min kollega Tina Maria Nielsen arbejder med akryl. Akryl kan opfattes som er et færdigt og næsten lukket materiale, mens papir er sensibelt og påvirkeligt overfor næsten hvad som helst. Alligevel er der en meget tæt dialog mellem værkerne, for begge er meget lette og gennemsigtige,"

fortæller Rikke Ravn Sørensen, der er én af de ni kunsterne som udgør Skulpturi. Og ligeså divergerende som kunsternes materialevalg er, ligeså er deres respektive skulpturers form.

"Skulpturi er en fortsættelse af det udvidede skulpturbegreb - nogle nærmer sig installationen, nogle nærmer sig design, mens andre nærmer sig det arkitektoniske," 

fremhæver Veo Friis Jespersen, der også er del af kunstnerfællesskabet. Skulpturernes fysiske mangfoldighed udfolder sig f.eks. som et rosin-laboratorium, en labyrint, en akryl væg, et træhus eller som kæmpemæssige papir-kuber, der svajer over beskuerens hoved. Værkerne pirrer både tanke og krop og deraf synes udstillingens titel Rundtenom også at være selvsagt.

Skulpturens styrker
Skulpturi er resultat af fascinationen af skulpturen - dens mangeartede facetter og styrker. Fascinationen er også at mærke, da Tina Maria Nielsen fremhæver skulpturens muligheder:

"Med skulpturen som medie, beskæftiger man sig med nogle eksistentielle, arkitektoniske og materielle elementer på mange forskellige niveauer. Anders Bonnesen arbejder f.eks. med sproglige betydninger og på denne udstilling med offentlige adfærdsregulerende skilte, hvor Rikke Ravn Sørensen, hvis værk er lavet af papir alene, har fokus på materialets karakter og beskaffenhed. Indenfor skulpturkategorien er der mange forskellige grader af sproglighed og materiel bevidsthed at arbejde med".

En særlig facet er ifølge gruppen, at beskuerens egen tilstedeværelse i rummet får særlig fokus i mødet med skulpturen. Og selvom samtidsskulpturen som begreb er mangfoldigt, så er Skulpturi enige om præmissen om, at skulptur handler om kroppen i rummet. Det handler om at føle og tænke med kroppen og derigennem sanse skulpturen i rummet. Sansningen kan være voldsom og direkte, for skulpturens fysik skærper dens repræsentativitet, samtidighed og tilknytning til virkeligheden.

"Det interessante ved skulpturen er, at den går ind og tager plads i rummet på samme måde som en stol eller en bil. På den måde er den jo integreret i virkeligheden. På mange måder synes relationen til virkeligheden at træde stærkere frem, fordi beskueren træder direkte ind i illusionen - gennem sin vej i labyrinten eller i mødet med den transparente akryl væg. I Mikael Thejll's værk 'Rosinlaboratorium' går du direkte ind illusionen og kan blive forskeren i laboratoriet,"

fremhæver Rikke Ravn Sørensen. Veo Friis Jespersen uddyber:

"Noget af det skulptur kan og gør er, at skulpturen minder os om oplevelser vi tidligere har gennemlevet. Jeg arbejder f.eks. meget med balancepunkter i mit værk - både i værkets fysik og i mit materialevalg, der omfatter tunge aluminiumsstænger og lette akrylplader. Oplevelsen af tyngdekraften eller følelsen af, at være euforisk let, er tilstande mange mennesker har været i. Forhåbentligt kan man bl.a. mærke de følelser, når skulpturen artikulerer dette rum. Det er følelser og tanker som er skulpturens råstof, fordi de bliver meget konkrete og repræsentative gennem skulpturen."

Skulpturis samtale om skulpturen er en kontinuerlig dialog, der rummer ligeså mange spørgsmål som svar. Men ét er sikkert. Skulpturbegrebet og skulpturen skal opleves. Og Skulpturis Rundtenom kan opleves frem til den 03. juni 2012.

Onsdag den 09. maj kl. 18.30 afholdes et seminar med performance af Heine Kjærgaard Klausen og derefter en paneldebat omkring billedkunstnerisk autonomi i forhold til stat, marked og formidling.

Rundtenom, 2012. Installation view. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Rundtenom, 2012. Installation view. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Eva Steen Christensen: Forbidden landscapes, Rustfrit stål og glas. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Eva Steen Christensen: Forbidden landscapes, Rustfrit stål og glas. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Eva Steen Christensen: Forbidden landscapes, Rustfrit stål og glas. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Rundtenom, 2012. Installation view. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Rundtenom, 2012. Installation view. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Rundtenom, 2012. Installation view. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Rundtenom, 2012. Installation view. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Rundtenom, 2012. Installation view.

Rundtenom, 2012. Installation view. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Jørgen Carlo Larsen: S 9,9. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Jørgen Carlo Larsen: S 9,9. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Karin Lorentzen: Parterre, sous terre, bemalet træ. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Mikael Thejll: Rosiner findes (250g rosiner) , Rosiner, fotos, acryl, træ, velcro og maling. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Mikael Thejll: Rosiner findes (250g rosiner), Rosiner, fotos, acryl, træ, velcro og maling. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Mikael Thejll: Rosiner findes (250g rosiner), Rosiner, fotos, acryl, træ, velcro og maling. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Rikke Ravn Sørensen: Sound of Shapes, Papir og træ. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Rikke Ravn Sørensen: Sound of Shapes, Papir og træ. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Rikke Ravn Sørensen: Sound of Shapes, Papir og træ. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Tina Maria Nielsen: Front Matter, 6 mm klar akryl, lim. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Tina Maria Nielsen: Front Matter, 6 mm klar akryl, lim. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Tina Maria Nielsen: Front Matter, 6 mm klar akryl, lim. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Veo Friis Jespersen: En fugl flyver væk lidt støv hvirvles op en vanddråbe falder..., gummi, snor, akrylplast, mdf, jern, stålwire, aluminium, glas, krystal, birketræsfinér, kirsebærtræ, uld/akrylgarn, fyrretræ. . Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Veo Friis Jespersen: En fugl flyver væk lidt støv hvirvles op en vanddråbe falder..., gummi, snor, akrylplast, mdf, jern, stålwire, aluminium, glas, krystal, birketræsfinér, kirsebærtræ, uld/akrylgarn, fyrretræ.. Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Veo Friis Jespersen: En fugl flyver væk lidt støv hvirvles op en vanddråbe falder..., gummi, snor, akrylplast, mdf, jern, stålwire, aluminium, glas, krystal, birketræsfinér, kirsebærtræ, uld/akrylgarn, fyrretræ. . Foto: Erling Lykke Jeppesen.

Skriv kommentar



Dockens Julemarked
Københavns Kunstskole
Artefact1
Kunstskolen Spektrum
Boesner
Spring Exhibition open call
Kunsthøjskolen på Ærø
Skovsnogen 2017
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net