Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Rønnebæksholm

Rønnebæksholm 1, 4700 Næstved

MAIL: info@roennebaeksholm.dk

TLF: +45 5578 5340

WEB: roennebaeksholm.dk

Torsdag til søndag samt helligdage kl. 12–17


When Time Stops and Time Is Never Ending

Benny Dröscher

16.06.2013 - 28.07.2013


PRESSEMEDDELELSE

Med sit konsekvente formsprog er Benny Dröscher en ener på den danske kunstscene. For første gang siden 2007 er Dröscher tilbage i Danmark med en stor soloudstilling. I mellemtiden er det blevet til to soloudstillinger i London, to i Napoli og en på Bergen Kunsthal i Norge. 

Udstillingen viser en række væsentlige værker fra de seneste syv år af hans arbejde – sammen med helt nye værker. Benny Dröschers værker er sammensatte. Skulpturer og malerier, såvel som værker på papir, har en særegen lethed over sig, og selv om de rummer mange lag af betydning, bliver de aldrig påtrængende symboltunge. 

Titlen på Benny Dröschers udstilling: When time stops and time is never ending er et citat fra T.S. Eliots digt The Dry Salvages, der kan læses i hans berømte Fire Kvartetter fra 1943. Disse digte betragtes som et hovedværk inden for modernismen og kan læses som et forsøg på at digte om og over skæringspunktet mellem tiden og evigheden. 

Benny Dröscher siger selv om valget af udstillingstitlen: “Jeg synes, at den beskriver et meget præcist sted i tid – en overgang, en udvidelse, en overgivelse, og det er denne psykologiske overgivelse, jeg ser som nøglen til oplevelsen af et kunstværk. Dette punkt oplever jeg som ethvert kunstværks port – en indgang til det tidløse, hvor der ligger berigelse, skønhed og betydning. En ekstatisk tilstand af ro, hvori der er en naturlig indstilling til at forstå. Når sindet er stille, roligt og ikke søger svar eller løsning – og hverken gør modstand eller flygter – kun da kan der ske en fornyelse (en tilegnelse).”

Tøm hovedet for tanker. Tag en dyb indånding – ånd helt ud – pause! 

I Benny Dröschers malerier er der et helt karakteristisk og usædvanligt perspektiv: Vi ser op i himlen. Forestil dig, at du ligger på ryggen en sommerdag og falder i staver, imens du kigger op i himlen og iagttager de drivende skyer. Du lader tankerne vandre – ser på, hvad som dukker op, og lader det passere uden at vurdere og dømme det.  Det er som at befinde sig i en tilstand af passiv årvågenhed. Trods dette første indtryk af lethed og tilsyneladende idyl er den trygge sommerdag ikke, som den plejer at være. For en birkestamme, en grankogle og en svamp svæver i luften sammen med fugle, sommerfugle og abstrakte maleriske tegn.

En af de formodede største elendigheder i vort århundrede er manglen på tid. Mangel på tid er blevet en folkesygdom. Når vi siger, at vi ikke har tid til noget, er det som regel en indikation af, at vi har valgt, at det ikke skal være en prioritet. Hvornår var sidste gang, du selv ryddede kalenderen for at ligge og kigge op i himlen uden at tænke på, hvad du skulle bagefter, og om det nu også kunne betale sig?

Et maleri er en abstraktion, som det ofte er muligt at drømme sig hen i. Hos Dröscher er der gode chancer for, at du genkender en del af de forskellige elementer i malerierne, men du har formodentlig aldrig set disse i lige netop denne bestemte sammenstilling. Naturelementerne skildres i hans malerier i en præcis og realistisk stil. Det minutiøse udtryk kombineres i samme værk med ekspressive strøg og hvirvlende streger, der er malet med en langt mere nonchalant og løs hånd. På den måde kommer Dröschers malerier til at bestå af tre lige væsentlige elementer: en række maleriske og abstrakte tegn, en række aflæselige symboler og ikke mindst rummet mellem disse to vidt forskellige udtryk. Det er et sted mellem disse elementer og i mødet mellem dem, at der opstår noget uventet i Benny Dröschers værker, noget, der rækker ud over det konkrete, vi ser inden for billedrammen.

Ved første øjekast er Dröschers arbejder af tidløs skønhed, ved nærmere eftersyn bliver de sværere at tolke. De er som sammensat af ubrydelige koder. De er et sammensurium af forskellige stilretninger, lidt Twombly, lidt pastorale parafraser, lidt symboler, der kunne klinge af zenpraksis, og så lige et skvat konstrueret patos. I sidste ende er det dog uden betydning, hvorvidt alt dette kan aflæses nøjagtigt, som det har været tiltænkt, fordi det bliver præsenteret i en tilstand af opløsning.

Det er måske vigtigt at påpege, at Dröscher selv siger, at han ikke fortæller historier, men forsøger at skabe tilstand. Rent formelt beskriver han ting og forbindelsen mellem ting, belyst på en sådan måde, at ingen af vore gængse forestillinger eller følelser får muligheden for at klæbe til dem. Der er ingen mening at finde, ingen handling at følge, ingen erkendelse at nå frem til. Han tilbyder en anden slags frihed til at være sammen med, til at falde i staver eller til at filosofere over. Hans værker afkodes ikke altid bedst med ord, men måske i højere grad med tid. Det tager tid at se. Det tager tid at få det fulde udbytte af kunst.

I forbindelsen med udstillingerne udgives en ny monografi om Benny Dröschers arbejde med tekster af professor i nordisk litteratur Anne-Marie Mai og Kunsthistoriker Eva Skibsted.

Udstillingen er lavet i samarbejde med Kunsthal Brænderigården i Viborg.

Skriv kommentar



Krabbesholm Højskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Glyptoteket
Københavns Kunstskole
Glyptoteket
Lilith Performance Studio
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net