Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Statens Museum for Kunst

Sølvgade 48-50, 1307 København K

MAIL: smk@smk.dk

TLF: +45 3374 8494

FAX: +45 3374 8404

WEB: smk.dk

Tirsdag - søndag 11-17, onsdag 11-20


What's Happening?

John Davidsen, Stig Brøgger, Lene Adler Petersen, Kirsten Justesen, Jytte Rex, Poul Gernes, Arthur Köpcke, Hein Heinesen, Mogens Møller, Andy Warhol, Robert Morris, Valie Export, Jørgen Leth, Ursula Reuter Christiansen, Kirsten Dufour, Marina Abramović, Martha Rosler, Per Kirkeby, Bjørn Nørgaard, m.fl.

26.03.2015 - 02.08.2015


Kirsten Justesen: Lunch, 1975, C-Print. Foto: © Statens Museum for Kunst.

Marina Abramović: Art Must Be Beautiful, Artist Must Be Beautiful (stillfoto), 1975. Foto: Statens Museum for Kunst. © Marina Abramovic.

Kirsten Justesen: Skulptur II, 1968.

Valie Export: Tapp und tast-kino (stillfoto), 1968. Courtesy Electronic Arts Intermix (EAI), New York..

Kanonklubben, 1970. Foto: © Polfoto.

Ursula Reuter Christiansen: Kvinder frem!, 1971.

John Davidsen: Twister, 1964, Olie og blyant på masonit. Foto: Statens Museum for Kunst.

Bjørn Nørgaard og Lene Adler Petersen: Uddrivelsen fra templet / Den kvindelige Kristus på Børsen (foto), København, 29. maj, 1969. Foto: John Davidsen.

Per Kirkeby: Brigitte Bardot, 1967, 122 x 122. , Akryl på masonit. Privatejer.

Stig Brøgger: Pamela, 1968, Serigrafi og akryl på masonit. Foto: Statens Museum for Kunst.

Poul Gernes: Bagsider, 1969.

Poul Gernes: Bagsider, 1969. Foto: S/h fotografi.

Lene Adler Petersen: Udklip på papir med kvindetegnet, 1974, 226 x 159 mm. Den Kongelige Kobberstiksamling, Statens Museum for Kunst., Collage .

Poul Gernes: Tårnet, 1967, Skulptur. Bemalet pap. Foto: © Statens Museum for Kunst.

PRESSEMEDDELELSE

Kunsten blev rykket ud af rammerne og ned fra soklerne. Den blandede sig i populærkulturen, dagligdagen, moden, seksualitetens frigørelse og i den nye kvindebevægelse. Til foråret stiller SMK skarpt på den eksperimenterende kunst mellem 1965 og 1975.

Den 29. maj 1969 klokken 15.30 gik en nøgen kvinde med et kors i hånden gennem salen på Børsen. Kvinden var Lene Adler Pedersen, og hun og Bjørn Nørgaard stod bag aktionen, hvor Kristus i kvindelig figur konfronterede kapitalismens mandsdominerede hellige haller. Aktionen varede kun få minutter, hvorefter kunstnerparret hoppede i en taxi og skyndte sig væk. Men aktionen blev et vigtigt vidnesbyrd om kunstens nye rolle som samfundskritiker.

Det er netop kunstens bevægelse væk fra de traditionelle institutioner, og dens engagement i et samfund i rivende udvikling, der er emnet for forårets udstilling på SMK. Udstillingen What’s Happening? er den første store præsentation i Danmark af den eksperimenterende kunst mellem 1965 og 1975. Den viser, hvordan kunsten spiller sammen med både det hastigt forandrende dagligliv, seksualitetens frigørelse, den nye kvindebevægelse og med tidens radikale strømninger inden for ungdoms- og populærkultur, teknologi, mode og medier.

Nye fællesskaber og en kunstnerrolle i forandring
En ny generation af kunstnere, forfattere og kritikere spurgte ikke længere til, hvad kunsten er, men hvad kunsten gør. Også kunstnerrollen forandrede sig, og nye fælles arbejdsprocesser og kollektive manifestationer så dagens lys.

Opgøret med autoriteter og normer fik desuden helt afgørende betydning for de eksperimenterende kvindelige kunstnere, som satte en lang række nye kritiske vinkler på dagordenen.

1960’erne og 70’ernes banebrydende kunst udfordrede sin samtid med sine flygtige, levende og bevægelige billeder, der ikke så let lader sig indfange. ”Something  is happening here, but you don’t know what it is, do you, Mr. Jones?”, sang Bob Dylan i 1965 om småborgeren, der stod måbende over for en ny og fremmed verden.

Værker i udstillingen
Udstillingen kommer til at bestå af blandt andet collager, objekter, plakater, happeningpartiturer, eksperimentalfilm og installationer. Nogle af værkerne tilhører SMK, men vises sjældent på grund af materialernes skrøbelige karakter og en ofte krævende installering; andre værker lånes fra offentlige og private samlinger i Danmark og udlandet. Nogle værker kan udelukkende vises som dokumentation, mens andre værker vil blive rekonstrueret til udstillingen i dialog og tæt samarbejde med kunstnerne og vises for første gang, siden de i sin tid blev udført.

Skriv kommentar



Københavns Kunstskole
Boesner
Kunsthøjskolen på Ærø
Artefact1
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net