Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

Martin Asbæk Gallery

Bredgade 23, 1260 København K

MAIL: gallery@martinasbaek.com

TLF: +45 3315 4045

FAX: +45 3313 1610

WEB: martinasbaek.com

Mandag-fredag 11-18 Lørdag 11-16


Two faced vase

Ebbe Stub Wittrup

18.05.2013 - 29.06.2013


Ebbe Stub Wittrup: Necker cubes, 2013, Variable dimensions, Iron. Foto: Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup: Two faced vase, 2013. Installation view. Foto: Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup: House of cards, 2013, 142 x 112 cm, C-print. Foto: Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup: Two faced vase, 2013. Installation view. Foto: Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup: Synesthesia, 2013, 41 x 31 cm, Photogram. Foto: Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup: Two faced vase, 2013. Installation view. Foto: Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup: House of cards, 2013, 3 min. 11 sec., 16 mm silent colored film. Foto: Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup: House of cards, 2013, 3 min. 11 sec., 16 mm silent colored film. Foto: Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup: Colored ceiling (André Bréton’s room, automatique writing 1919), 2011-2013, 8 x 10 in contact sheet, 64 x 54 cm. Foto: Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup: Panthéon (Foucault’s pendul), 2013, 77 x 63 cm, Solarized, gelantin silver print. Foto: Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup: Cave, (Basalt columns), 2013, 95 x 77 cm, Gelantin silver print. Foto: Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup: Synesthesia, 2013, 41 x 31 cm, Photogram. Foto: Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup: Synesthesia, 2013, 41 x 31 cm, Photogram. Foto: Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup: Synesthesia, 2013, 41 x 31 cm, Photogram. Foto: Martin Asbæk Gallery.

Ebbe Stub Wittrup: Synesthesia, 2013, 41 x 31 cm, Photogram. Foto: Martin Asbæk Gallery.

PRESSEMEDDELELSE

Optiske illusioner gennem Necker cubes, solariseret foto med referencer til den franske surrealistiske forfatter André Breton og et korthus med farvede kort, der skildrer forskellige psykologiske aspekter fra en personlighedstest, er bare nogle af de elementer Ebbe Stub Wittrup sætter i spil på udstillingen Two faced vase.

Titlen referere til den danske psykolog Edgar Rubin's illusionistiske fremstilling af en vase med to ansigter, der blev udviklet i 1915. Ved første syn fremstår den tegnede sorte vase skarp i konturen, men flytter man fokus til vasens silhuet fremkommer to synsoplevede ansigter, med front mod hinanden. Illusionen bliver forvandlet fra et konkret objekt til en synsforstyrring.

Ebbe Stub Wittrup har visualiseret den optiske illusion som tre-dimentionelle objekter. De spinkle metal kuberne går under betegnelsen NECKER CUBES , der er opkaldt efter den schweiziske krystallograf Louis Albert Necker. Trods de udstillede kuber mangler enkelte sider, for at gøre dem rumlige, opleves de som rumlige, når de betragtes. Det skyldes igen en synsforstyrring. Hjernen oplever ofte et objekt oppe fra og ned samt fra venstre mod højre, og skaber i dette tilfælde selv den rumlige virkning. Undersøgelser viser, at ved at fokusere på forskellige dele af kuben, kan vi frembringe en anden dimension og perspektiv.

En INSTALLATION midt i galleriet med en tykt draperet gardin danner en membran mellem det bevidste og ubevidste, perciperede og synsforstyrrede. På gardinet hænger et foto af loftet i ANDRE BRÉTONS værelse på Hotel des Grands Hommes i Paris. På dette værelse blev Brétons værk The Magnetic Fields, 1924, om automatskriften skrevet. Inspirationen findes ved siden af hotellet i Panthéon, hvor den franske fysiker Léon Foucaults pendul hænger under kuplen. Pendulets svingninger er styret af jordens rotation, der igen styres af universet. Det kan betragtes som en metafor for automatskriften, der udføres ubevidst ofte i trance og styret af noget større. For at visualisere pendulets bevægelser har Ebbe Stub Wittrup skabt en film, der vises på en sort kube, hvor et pendul tegner abstrakte mønstre med sand. Ved siden af installationen hænger et solariseret foto af Panthéon taget fra vinduet på André Brétons værelse.

I galleriets andet rum opleves syv analog fotografier af Fingal's cave i Scotland. Grottens genkendelige skulpturelle ydre og krystalformede indgang er blevet fotograferet både udefra og indefra. Mens der i det sidste rum vises en film, hvor et væltet KORTHUS med 16 farvede kort langsomt samler sig. Kortene stammer fra psykoanalytikeren Max Lüscher's farve test i 1969, hvor hver farve reflekterer en sindstilstand. Fordelingen mellem en autentisk virkelighed og dens oversættelse eller repræsentationer i form af fiktioner, myter eller dokumentarisme er et tilbagevendende tema i Ebbe Stub Wittrup visuelle kunst praksis.

Skriv kommentar



Lilith Performancestudio
Københavns Kunstskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
TAl R - Glyptoteket
Krabbesholm Højskole