Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Royal Copenhagen

Amagertorv 6, 1160 København K


TOTEM

Cathrine Raben Davidsen

Kurator: Aukje Lepoutre Ravn

08.02.2019 - 29.03.2019
FACEBOOKEVENT


Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: TOTEM (installation view), 2019.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: TOTEM (installation view), 2019.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: TOTEM (installation view), 2019.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: TOTEM (installation view), 2019.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: Anima Mundi, 2019, 47,5 x 59 cm, line etching printed on Kozo paper.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: TOTEM (installation view), 2019.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: TOTEM (installation view), 2019.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: Totem Clan, 2017-2019.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: Totem Face Urn, 2017-2019, 31 x 28,5 cm, salt fired stoneware, oxides and 24 carat gold unpolished interior.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: Totem Face, 2017-2019, 50 x 41 x 4,5 cm, Stoneware plate, Celadon and Starlit Sky glaze.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: Totem Face, 2017-2019, 37 x 32 x 5 cm, porcelain plate, Starlit Sky glaze and oxides.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: Totem Head, 2017-2019, 95 x 66 cm, stoneware lidded jar and Oxblood glaze in two parts.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: Totem Head, 2017-2019, 67 x 31 cm, glazed stoneware lidded vessels (in two parts) and oxides.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: Totem Gold Face Urn, 2017-2019, 31 x 28,5 cm, stoneware with 24 carat gold interior and exterior.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: Totem Vessel Head, 2017-2019, 21 x 23 cm, stoneware, Oxblood glaze, oxides and 24 carat gold decoration.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: Nightshade, 2018, 90 x 70 cm, oil, acrylic, pigment, ink on canvas.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: Totem Jug, 2017-2019, 22 x 13,5 cm, salt fired porcelain lidded jug and oxides.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: Totem Head, 2017-2019, 27,5 x 15 cm, stoneware vessel, Starlit Sky glaze and oxides.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: Totem Gold Jug, 2017-2019, 31 x 21 cm, stoneware lidded jug with 24 carat gold.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: TOTEM (installation view), 2019.

Cathrine Raben Davidsen, Totem, Royal Copenhagen

Cathrine Raben Davidsen: TOTEM (installation view), 2019.

PRESSEMEDDELELSE

Royal Copenhagen er stolte af at kunne præsentere udstillingen Totem af den danske billedkunstner Cathrine Raben Davidsen. Hermed introducerer Royal Copenhagen et nyt kapitel i en gammel tradition for virksomheden, nemlig at invitere anerkendte og talentfulde kunstnere til at udvikle nye unika-værker. Totem er resultatet af Cathrine Raben Davidsens to år lange kunstneriske virke på Royal Copenhagens fabrik i Glostrup. I tæt samarbejde med fabrikkens eksperter har hun eksperimenteret med nye formgivninger, glaseringer og brændinger. Samarbejdet har resulteret i mere end 150 keramiske unika-værker, bestående af både vaser, krukker, kander og fade. Et udvalg af disse præsenteres på udstillingen. 

Keramikken er særligt inspireret af forhistorisk mexicansk terrakotta, dansk bronzealder-stentøj og tysk Bartmann-keramik fra det 16. og 17. århundrede. Fælles for disse perioders krukker var deres karakteristiske påførte ansigtstræk, som også gav dem navnet “ansigtsurner”. I visse regioner blev krukker som disse lejlighedsvis anvendt i okkulte ritualer, da man mente, de kunne indeholde åndelige og magiske kræfter. Ved at anvende og tilpasse stilistiske udtryk fra disse traditioner til sine egne vaser forbinder Raben Davidsen associationen til det spøgelsesagtige og åndelige med en moderne mystik.

I arbejdet med glasurerne har Raben Davidsen blandet forskellige glasurer og på enkelte krukker anvendt 24 karat guld. Hun har behandlet nogle af glasurerne med oxider, mens andre har gennemgået en salt-glasering i ovnen. Blandt de anvendte historiske glasurer fra Royal Copenhagens arkiv er Patrick Nordströms berømte Okseblod, som ses anvendt i den røde serie Totem Clan.

Ud over keramikken udstiller Raben Davidsen også nye malerier, tegninger, grafik og en animationsfilm. Her er motivverdenen befolket af menneskelige skikkelser, dyr og planter. Ud fra de suggestive og jordfarvede billedflader skimtes menneskelige ansigter og kroppe. De vises side om side med afbildninger af ugler, rådyr, flagermus og gopler. Alle figurerne synes at være i en tilstand af opløsning eller proces - på vej mod en ny dimension. Ved at bevæge sig i dette flydende og opløste rum udforsker Raben Davidsen med sit billedsprog den organiske syntese mellem menneske, dyr og kosmos.

Spørgsmål omkring menneskets forhold til naturen og den åndelige verden danner udgangspunkt og inspiration for Raben Davidsens arbejde. En tilbagevendende grundtanke er idéen om transformation som et menneskeligt grundvilkår -  en kontinuerlig proces, der konstant forbinder os til vores omkringliggende miljø. Denne opfattelse har kulturhistoriske rødder i blandt andet animistiske religioner. Animisme er troen på, at alt i naturen og omkring os, både det organiske og det uorganiske, har en sjæl. Blandt de animistisk troende er totemmet et betydningsfuldt objekt for tilbedelse, der har til formål at samle og styrke en gruppes identitet og samhørighed. Et totem kan både være et træ eller et dyr lige så vel som en flod eller et bjerg. 

Med titlen Totem refererer Raben Davidsen til de spirituelle og mytologiske traditioner, der har eksisteret gennem årtusinder blandt urbefolkninger, som altid har opfattet forbindelsen mellem kultur, natur og kosmos som holistisk. Ved at undersøge disse ritualers kvaliteter på ny sætter Cathrine Raben Davidsen spørgsmålstegn ved, hvordan vi kan betragte deres værdi og betydning på ny.

I forbindelse med udstillingen udgives kataloget TOTEM med tekster af mag. art i kunsthistorie Lone Rahbek og mag. art og kurator Aukje Lepoutre Ravn. Kataloget kan købes i Royal Copenhagens butik i underetagen. 

Udstillingen er kurateret af kunsthistoriker og kurator Aukje Lepoutre Ravn.

Skriv kommentar



Kunstskolen Spektrum
Krabbesholm Højskole
Kbh Kunst
Pierre Bonnard - Glyptoteket
Kunsthøjskolen på Ærø
Københavns Kunstskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net