Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

NU galleri

Maglemølle 83,1.sal. 4700 Næstved, Danmark

Torsdag til lørdag kl. 14 – 18 samt efter aftale.


The International Museum

Lada

09.06.2019 - 22.06.2019
FACEBOOKEVENT


Lada, NU galleri, The International Museum

Lada: The International Museum (installation view), 2019.

Lada, NU galleri, The International Museum

Lada: The International Museum (installation view), 2019.

Lada, NU galleri, The International Museum

Lada: The International Museum (installation view), 2019.

Lada, NU galleri, The International Museum

Lada: The International Museum (installation view), 2019.

Lada, NU galleri, The International Museum

Lada: The International Museum (installation view), 2019.

PRESSEMEDDELELSE

Hvis man kom kørende på den støvede landevej mellem Ouidah og Cotonou i det Vestafrikanske land Benin i juni 2014, kunne man svagt skimte The International Museum. Valget af museets beliggenhed var mildest talt dårlig. Det lå ved et vejanlæg, der var ved at blive bygget og man kunne kun se det, hvis man strakte hals, når man kom kørende på førnævnte landevej. Der var dog et håndmalet skilt, som viste i hvilken retning museet lå.

LADA kom tilfældigt forbi, fattede straks interesse for stedet og arrangerede et besøg. Det var et fantastisk sted! Og besøget på The International Museum gav en varig genklang i Ladas egen måde at opleve verden på.

Museet eksisterer vist ikke mere. Men det indeholdt en fantastisk samling af ting og sager fra hele verden. Der var souvenirs, nips og andre småting, som var organiseret og præsenteret efter land. Høj- og lavkultur, pop- og forbrugskultur iblandt hinanden. Det var uvist, hvordan effekterne var kommet til huse, og i kroner og øre var artefakterne vist nok ikke noget værd. Museumsbygningen var lavet af gasbeton og indendørs malet med billig lyserød plastikmaling. Interiøret var nogle ret umage møbler, som plastik-havestole og andet skrabsammen.

Selve samlingen var fint præsenteret i det lyserøde rum på en stor mængde af ens reoler: De vakkelvorne saml-selv- reoler af metal, man tilsyneladende kan få i byggemarkeder verden over.

Lada har nu skabt sin egen satellit af The International Museum på NU galleri på Maglemølle i Næstved. På dette museum præsenterer hun sin samling.

Samlingen består af en mængde forskelligt materiale som er indsamlet både rundt om i verden og lokalt i nærområdet. Objekterne spænder fra souvenirs, som kommer fra de fjerneste egne, til gammeldags dansk håndværk i forarbejdet kobber. Som en hilsen til Benin er den klassiske afrikanske maske blevet tildelt særlig opmærksomhed, og masken kan i denne sammenhæng også ses som et symbolsk dække for kunstnerpseudonymet Ladas virkelige identitet.

Der er både mange nye ting, og mange ting som har været i Ladas eje i mange år. Opbygningen af udstillingen sker efter kunstnerens særegne visuelle og stoflige logik, og er derfor ikke opdelt efter lande. Denne udstilling af internationale effekter har fået et mere skulpturelt og installatorisk præg som kunstudstilling. Men det er stadig som i det originale græske Museion, et “tempel der er åben for offentligheden og som forsker i, indsamler, bevarer, formidler og udstiller materielle vidnesbyrd om mennesket og dets omgivelser i studie-, udddannelses- og adspredelsesøjemed”(1).

Ideen om at begribe verden med de objekter, den frembyder, er central i museet, og i enhver samling. Men især at udsige noget om det “Internationale” og “de andre lande” , er en udfordret idé nu i en verden der er under opbrud, og hvor nationalstaternes kulturelle særpræg bliver eroderet i global krise på krise. I en postnational verden antager artefakterne let en rolle som deres eget parodiske alter/ego, frarevet deres oprindelige funktion og betydning: Er et dekoreret engelsk ølkrus andet end reference til England, nationalisme og Brexit, en historie om Europa i opløsning; Kan en udstillet afrikansk maske andet end at være en anakronisme, et racistisk objekt i en postkolonial tid?

Lada bryder ideen om den etnografiske samling op og skaber i stedet sin helt egen samling ud fra symbolsk orden, kunstnerisk logik, humor og poetisk følsomhed. Kunstneren giver objekterne deres magiske magt tilbage.

Om LADA:

Lada ved ikke, hvem hun er. Men hun er en god kunstner. Hun laver kunst af nogle ting hun finder. Lada kører det hele selv. Hun er ikke interesseret i at være en person, hun er kun kunstner. Kunsten løber i hende som en elektrisk strøm. Det er ikke rigtig til at styre, men det er der altid.

Nogen gange fosser det afsted og nogen gange pibler der kun nogle få dråber. Strømmen er umiskendelig og giver hende en følelse af dyb mening, sorg og glæde. Hendes kunst er et sammensurium af overjordiske historier, stoflighed og fornemmelser som hun finder materialiseret i nogle ting på sin vej. Disse ting redigerer, ændrer og arrangerer Lada til involverende og intense installationer. På et tidspunkt kommer der en passende spænding.

Må man få mere at vide om Lada, fordi man er nysgerrig? Nej. Med Lada er det som at holde en sprællende, nyfanget fisk i hånden.

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Pierre Bonnard - Glyptoteket
Københavns Kunstskole
Krabbesholm Højskole
Kunstskolen Spektrum
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net