Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

SAK Kunstbygning

Vestergade 27, 5700 Svendborg

MAIL: sak@sak.dk

TLF: +45 6222 4470

WEB: sak.dk

Tirsdag - søndag 11-16


The Exception and The Rule

Frans Jacobi, Yvette Brackman, Maria Finn

Kurator: Tijana Mišković

19.08.2012 - 16.09.2012

En udstilling inspireret af Bertolt Brechts virke

PRESSEMEDDELELSE

I udstillingen The Exception and The Rule i SAK Kunstbygning i Svendborg har de tre billedkunstnere Yvette Brackman, Maria Finn og Frans Jacobi ladet sig inspirere af Bertolt Brecht og historien om den verdensberømte dramatikers ophold i det lille stråtækte hus ved Svendborg Sund. I 1933-39 boede den tyske dramatiker i Svendborg - på flugt fra det nazistiske styre i sit hjemland Tyskland. I Danmark skrev han to af sine vigtigste skuespil Mutter Courage og hendes børn og Galileis Liv. I dag fungerer Brechts hus som kunstnerbolig for skiftende kunstnere og forfattere.

Yvette Brackman, Maria Finn og Frans Jacobi udstiller værker, som på forskellig vis demonstrerer arven og inspirationen fra Brecht - hans måde at fortælle historier på, hans radikale ideer om kunstværkets forhold til publikum og kunstens måde at formidle politisk indhold på.

Videoinstallationen Rundhoveder & Spidshoveder (2007) er Frans Jacobis nyfortolkning af Brechts teaterstykke med samme titel fra 1935, som handler om det fiktive land Yahoo, hvor en diktator overtager magten og deler folket i to racer. Det er en direkte kommentar til Hitler og nazisternes magtovertagelse i Tyskland i 1933, der tvang Brecht i eksil i Svendborg. Jacobi viser også sit nyeste værk JEG SIGER NEJ! Jeg siger ja! (2012). Med inspiration i Brechts idéer om det politiske teater har Jacobi bygget en ny fortælling, som foregår i nutidens Svendborg. En del af værket er en performance på ferniseringen. Performance og installation har musik af Jomi Massage.

Brechts tanker om kunsten som samfundets talerør går igen i Yvette Brackmans (US/DK) videoinstallation og skulptur The Catalyst og The Cast, som fortæller en historie om et russisk urfolk af kunsthåndværkeres møde med en global sko-virksomhed. Det andet værk fortæller igennem objekter som møbler til socialt samvær, porcelæn te-sæt og video, om stiftelsen af LUJA Collective - en social arbejdsklub, med det formål at berøe spørgsmålet om fællesansvar og solidaritet i de sociale relationer.

Det sociale skel er også handlingsrammen i L.P. Hartleys roman The Go-Between (1953) som Maria Finn bruger som udgangspunkt i sit videoværk, der fortæller om fortrængte traumer fra fortiden. Bogen om drengen, som går med beskeder mellem en velhavendes pige og en bonde indtil affæren bliver afsløret og han får et traumatisk sammenbrud, der ændrer hans liv, blev i 70'erne filmatiseret af Joseph Losey, der tidligere havde arbejdet med Brecht i Hollywood. I det andet video-værk Walter Benjamins Dream tager Maria Finn udgangspunkt i nogle notater om en urolig drøm om Europa, som den tyske filosof drømte i 1938 under et besøg hos vennen Brecht i Svendborg.

Med titlen The Exception and The Rule inviterer de tre kunstnere os til at tænke på undtagelsen i reglen og reglen i undtagelsen. Som Brecht undersøger de, hvordan modsigende argumenter og synspunkter kan eksistere på én gang.

"Brecht siger at emigration er den bedste skole for dialektik og at flygtninge er de bedste dialektiske tænkere. Det mener jeg, man også kan siger om kunstnerne, for kunst kan træne os til at tale bedre sammen. Den kan skærpe vores opmærksomhed på modsætninger og få os til at se modsætninger i en større sammenhæng", udtaler Tijana Mišković, kurator på udstillingen.

Om Brecht, som i en vanskelig periode fandt sikkert ophold Svendborg og her skrev digtsamlingen Svendborg Digte, siger Tijana Mišković: "At være i eksil er en undtagelse, men det er min overbevisning, at vi ved at sætte fokus på eksil er i stand til at sige noget om samfundet generelt. Kunstneren er, ligesom den fremmede, ofte marginaliseret og derfor trænet i at tænke anderledes og vant til at navigere i en undtagelsestilstand. I en tid, hvor angsten for det fremmede spirer, er det vigtigt at bringe eksempler frem på mennesker, der - som Brecht - generøst har bidraget så meget til deres værtsland og til kunstverden generelt."

Brechts relevans for moderne kunst, og hvordan Brechts arbejde relaterer sig til eksil-begrebet vil blive uddybet på et seminar d. 7. - 8.september med deltagelse af danske og internationale Brecht-kendere. Her har publikum også mulighed for at høre artist-talks med de udstillende kunstnere samt se to film af Brecht Kuhle Wampe og Galileo.

Skriv kommentar



Sian kristoffersen at Traneudstillingen