Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Louisiana

Gl. Strandvej 13, 3050 Humlebæk

MAIL: mail@louisiana.dk

TLF: +45 4919 0719

FAX: +45 4919 3505

WEB: louisiana.dk

Tirsdag-fredag 11-22, Lørdag, samt søn- og helligdage 11-18. Mandag lukket


The earth is all I know of wonder

Marsden Hartley

Kurator: Mathias Ussing Seeberg

19.09.2019 - 19.01.2020


PRESSEMEDDELELSE

Louisiana præsenterer til efteråret den hidtil største udstilling i Europa med den amerikanske maler Marsden Hartley, der er en hovedfigur i amerikansk kunsthistorie. Det er første gang i 60 år, at man på europæisk grund kan se en retrospektiv udstilling med kunstneren. Værkerne i udstillingen er indlånt fra de største amerikanske museer og private samlinger. Udstillingen er således en omfattende og ambitiøs satsning fra Louisianas side.

Marsden Hartley (1877-1943) hører til blandt de første store moderne kunstnere i det 20. århundredes Amerika, og han var en del af den kunstneriske elite, hvor han færdedes både i Europa og hjemlandet. Alligevel er han en uopdaget plet på det kunsthistoriske verdenskort set fra et nutidigt europæisk perspektiv. Måske på grund af værkets mangesidige karakter, der har gjort det svært at placere ham i kunsthistorien, men nok også fordi der ikke siden begyndelsen af 1960’erne har været vist en retrospektiv præsentation af Hartleys værker i Europa.

I sit voksne liv boede Hartley aldrig mere end ti måneder ad gangen det samme sted. I stedet rejste han i USA og mellem USA og Europa. Han var et rastløst menneske og en rastløs kunstner. Rastløsheden var ubetinget en måde at beskytte sig selv mod ensomheden, som han dog ikke kunne slippe væk fra. Hartley var homoseksuel, hvilket besværliggjorde mulighederne for at indgå i længerevarende intime relationer med andre mennesker.

Hartleys værker forblev aldrig uforandrede af de mennesker, han mødte, de forfattere han læste, og den kunst han så. Han skiftede ofte spor og vægtede det kunstneriske eksperiment højest. I 1920’erne klandrerede han sine store idoler Henri Matisse og Pablo Picasso for at være blevet for magelige og repetitive i deres maleri. Hartley selv fandt sig aldrig til rette hverken i kunsten eller i livet. Hans uophørlige transatlantiske rejser gør ham til et vigtig brik i forståelsen af forholdet mellem kunstscenen i Europa og USA, som hans oeuvre danner bro imellem.

Både i USA og Europa befandt Hartley sig i centrum af kunstverdenen og dens strømninger. I New York var han i stald hos fotografen Alfred Stieglitz i det berømte galleri 291, hvor andre af de store samtidige amerikanere, som Arthur Dove, John Marin og Georgia O’Keeffe også udstillede. Da han kom til Paris omgikkes han Gertrude Stein, deltog i hendes saloner og mødte kunstnere som Robert Delaunay og Pablo Picasso. I Tyskland lærte han hurtigt avantgardekunstnerne omkring tidsskriftet Der Blaue Reiter at kende og fik mulighed for at diskutere sin kunst med navne som Wassily Kandinsky, Gabriele Münter og Franz Marc. Sidstnævnte inviterede Hartley til at deltage i den skelsættende Erster Deutscher Herbstsalon i Berlin i 1913.

Som modvægt til de intense oplevelser i Berlin, Paris og New York, søgte Hartley livet igennem eremittilværelsen ude i naturen i Sydfrankrig, New Mexico og ikke mindst i barndomslandet i Maine. I årene inden slutningen af sit liv vendte han endelig hjem til Maine og malede nogle af sine bedste billeder der.

Hartleys maleri var på den ene side dybt påvirket af den europæiske avantgarde, særligt den tyske ekspressionisme, og på den anden side de store amerikanske filosoffer og forfattere fra hans hjemegn New England: R.W. Emerson, Henry David Thoreau og ikke mindst Walt Whitman. Gennem Emerson og Thoreau fik Hartley et forehavende som kunstner, nemlig at beskrive ånden i verden og i Whitman fandt han en sjælefrænde, der viste ham, hvordan han kunne udtrykke sin kærlighed og sit begær til mænd i sin kunst.

En kunstners værk foldet helt ud
Udstillingen Marsden Harley – The earth is all I know of wonder tager de besøgende med på hele Hartleys rejse fra 1905 til hans død i 1943. Den viser flere end 110 malerier og over 20 tegninger. Ydermere vil udstillingen lægge vægt på Hartleys store produktion af digte og essays. Endelig vil en film bestående af interviews med syv nulevende kunstnere understrege oeuvrets betydning også i dag.

Udstillingen er inddelt i seks kapitler, der kronologisk beskriver Hartleys kunstneriske proces koblet med både biografisk og kontekstualiserende materiale. Kapitel 1 beskriver Hartleys begyndelse som kunstner, den store indflydelse den europæiske modernisme havde på ham, og er fokuseret på årene 1905-1912, hvor Hartley fortrinsvist malede i Maine og New York. Kapitel 2 omhandler Hartleys ophold i Paris og Berlin i årene 1912-1915, hans møde med Getrude Stein og gruppen af kunstnere omkring tidsskriftet Der Blaue Reiter. Kapitel 3 fortæller om Hartleys hjemvenden til USA efter 1. Verdenskrigs udbrud og hans forsøg på at nærme sig forestillingen om en autonom amerikansk kunst i årene 1916-1921. Kapitel 4 beretter årene 1921-1931 hvor Hartley opholdt sig i Europa igen; i Berlin, Paris og særligt Provence, hvor han gik i fodsporene på sin store helt, Paul Cézanne. Kapitel 5 drejer om Hartleys tre sidste udenlandsrejser i årene 1932-1935, om mødet med den mexicanske kunst og det sidste ophold i Tyskland. Kapitel 6 følger Hartley i hans sidste leveår, 1935-1943, først i Nova Scotia, hvor en tragedie ændrer hans liv og kunst og siden i barndommens Maine, som han vendte hjem til efter at have undgået det i 25 år.

Udstillingen er støttet af Augustinus Fonden og Terra Foundation for American Art.

Kurator: Udstillingen er kurateret af museumsinspektør Mathias Ussing Seeberg.

Louisiana Revy: I forbindelse med udstillingen publiceres et katalog på dansk og engelsk. Kataloget indeholder en introduktion til Hartleys liv og værk ved udstillingens kurator, Mathias Ussing Seeberg; Randall R. Griffey har skrevet om Hartleys livslange forhold til Cézannes kunst; Jonathan D. Katz forholder sig til Hartleys sene værker af afklædte mænd; Edyta Frelik skriver om Hartleys forfatterskab og Elizabeth Finch forholder sig til Hartleys kunsthistoriske eftermæle. Yderligere har otte nulevende malere skrevet om deres personlige forhold til Marsden Hartley. Det drejer sig om Alex Katz, Shara Hughes, David Hockney, Karin Mamma Andersson, Sam McKinniss, Tal R, Dana Schutz og David Salle.

Louisiana Channel: Som en del af udstillingen bidrager nulevende kunstnere til en film, hvor de sætter ord på deres tanker om Hartleys værk. Kunstnerne er: David Hockney, Dana Schutz, Sam McKinniss, Tal R, Shara Hughes, David Salle og Karin Mamma Andersson. Alle interviews er producerede af Louisiana Channel og bliver tilgængelige på https://channel.louisiana.dk/.

Louisiana Magasin, publiceret i maj 2019, bringer en længere artikel om Marsden Hartley og det omfattende researcharbejde bag udstillingen. Artiklen er skrevet af Mathias Ussing Seeberg.

Arrangementer i forbindelse med udstillingen: 30. oktober: En usædvanlig maler. Et usædvanligt projekt. Bag om arbejdet med udstillingen om Marsden Hartley. Ved kurator Mathias Ussing Seeberg. 23. november: Marsden Hartley. Amerikas første store maler i det 20. århundrede. De to amerikanske kunstkritikere Roberta Smith (The New York Times) og Jerry Saltz (New York Magazine et al.) har en særlig kærlighed til Marsden Hartleys maleri, som de beskriver i samtale med udstillingens kurator, Mathias Ussing Seeberg. 6. december: Veje til Hartley. Internationalt symposium om Marsden Hartleys værk. En række fremragende internationale forskere vil beskrive Hartleys oeuvre fra forskellige vinkler: Rachael DeLue, Jonathan D. Katz, Jacob Wamberg, Edyta Frelik og Pascal Rousseau.

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Krabbesholm Højskole
Lilith Performance Studio
Kunstskolen Spektrum
Københavns Kunstskole
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net