Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Faurschou Foundation

Klubiensvej 11, 2150 Nordhavn

MAIL: copenhagen@faurschou.com

TLF: +45 3146 3003

WEB: faurschou.com

Tirsdag - fredag 11-17


The Copenhagen Declaration

Jens Haaning, Santiago Sierra, Marie Thams

31.10.2014 -


Dagen efter åbningen vil begge kunstnere deltage i en diskussion med Marie Thams som moderator. Lad os venligst vide, hvis du planlægger at deltage ved at sende en mail til foundation@faurschou.com 

Faurschou Foundation er glade for at kunne præsentere The Copenhagen Declaration af kunstnerne Jens Haaning og Santiago Sierra. Udstillingen er lavet specifikt til Faurschou Foundations udstillingslokaler i Københavns Nordhavn. Det er de to danske kuratorer Kim Kilde og Marie Thams, der har initieret samarbejdet mellem de to internationalt anerkendte kunstnere og Faurschou Foundation. Udstillingen udspringer af ønsket om at koble to stærke kunstneriske praksisser, der begge har lavet markant samfundskritisk samtidskunst. Det er første gang de to kunstnere samarbejder om et fælles værk og tilmed første gang, at Santiago Sierra bliver udstillet i Danmark.

The Copenhagen Declaration er én stor installation, der fylder hele Faurschou Foundations udstillingsrum. Som med Haanings og Sierras øvrige værker er det et værk, der tager afsæt i socio-økonomiske og politiske forhold. Værket opererer i spændingen mellem den højtidelige og formelle deklaration og denne erklærings åbne udsagn, der er afhængig af kontekst og beskuerens kulturelle bagage. Kunstnerne har ikke ønsket en direkte formidling eller fortolkning af dette værk, og det angives ikke hvem der er afsender eller hvem der er modtager. Både Jens Haanings og Santiago Sierras værker italesætter problemstillinger om national herkomst, landegrænser og kulturelle forskelle, og deres værker opfordrer til refleksion over tingenes tilstand.

Jens Haaning (f. 1965) har tidligt markeret sig politisk på kunstscenen. Tilbage i 1990'erne var han med til at sætte fokus på outsidere i det danske samfund. Mange af hans værker tager udgangspunkt i marginaliserede grupper, og gennem dem undersøger han intolerance, det at være fremmed eller anderledes. Haaning arbejder med de betydninger, der ligger i vores sprog og den måde, vi kommunikerer på visuelt, og han benytter ofte et enkelt, men præcist, greb til at behandle komplekse situationer. Hans værker spænder fra de synligt politiske som i Våbenproduktion (1995) til de mere minimalistiske stedsspecifikke ombytninger af elpærer mellem en gade i Kassel og Hanoi, Kassel-Hanoi (Light bulb exhange) (2002). Danmark, Denmark (2005) består af teksten "Danmark" skrevet i store sorte kapitæler på væggen i galleriet. Første gang værket var udstillet i Danmark i 2005, vakte det stor opsigt, fordi den samtidige danske politiske debat var præget af en stor modstand mod at lade indvandrere og flygtninge få opholdstilladelse i Danmark. Haanings værk går i clinch med denne debat, og med sort på hvidt sættes der fokus på begreber som nationalisme og angsten for det fremmede.

Santiago Sierra (f. 1966) er i sin praksis bl.a. optaget af at problematisere værdien af arbejdskraft, hvilket ses i de mange værker, hvor han betaler ekskluderede samfundsgrupper for at deltage i ofte helt formålsløst fysisk udmattende og til tider ligefremt ydmygende arbejde. Dette ses i værket 10 People Paid to Masturbate (2000), hvor ti mænd fra Havana, Cuba, blev betalt 20$ for at onanere alene foran et videokamera. I 133 Persons Paid to Have Their Hair Dyed Blond (2001) blev 133 illegale immigranter fra 3. verdenslande i Asien og Afrika betalt for at få deres hår affarvet i forbindelse med Venedig-biennalen samme år. En mindre gruppe af immigranterne, der levede primært af at sælge kopitasker, blev efterfølgende inviteret til at sælge tasker som en del af selve kunstudstillingen. Værket NO (2009) består af det enkle udsagn "Nej" udformet i store sortmalede bogstaver. Udtrykket får først mening, når det sættes ind i en sammenhæng, og betydningen skifter alt efter, hvilken specifik kontekst det indgår i. Sierra leverer altså et værk, der på den ene side er meningsløst, men som på den anden side kan sættes ind i et utal af sammenhænge og fungere som en slags protest eller opposition til det fungerende.

Faurschou Foundation er en privatejet kunstinstitution med en samling af samtidskunst i international topklasse og med udstillingssted i Københavns Nordhavn samt i Beijings attraktive kunstkvarter 798. Faurschou Foundation præsenterer de besøgende for nogle af verdens mest anerkendte kunstnere. Der indkøbes løbende kunst, således at Faurschou Foundations samling hele tiden udvikles og udvides.Faurschou Foundation har på meget kort tid, siden oprettelsen i 2011, markeret sig som en signifikant kunstinstitution, der viser kunst på højeste internationale niveau med soloudstillinger af bl.a. Cai Guo-Qiang, Louise Bourgeois, Ai Weiwei, Shirin Neshat, Gabriel Orozco og Danh Vo.

Skriv kommentar



Københavns Kunstskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Artefact1
Kunstskolen Spektrum
Boesner
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net