Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Statens Museum for Kunst

Sølvgade 48-50, 1307 København K

MAIL: smk@smk.dk

TLF: +45 3374 8494

FAX: +45 3374 8404

WEB: smk.dk

Tirsdag - søndag 11-17, onsdag 11-20


Tæt på – Intimiteter i kunsten

Berthe Morisot, Edvard Munch, Pierre Bonnard, Vilhelm Hammershøi, Nicolai Abildgaard, m.fl.

Kurator: Mikkel Bogh

11.02.2016 - 08.05.2016
FACEBOOKEVENT


Wilhelm Bendz, Tæt på, 1829, Statens Museum for Kunst

Wilhelm Bendz: Interiør fra Amaliegade, 1829. Courtesy: Den Hirschsprungske Samling.

Anna Ancher, Tæt på, 1909, Statens Museum for Kunst

Anna Ancher: Kunstnerens mor Ane Hedvig Brøndum i den blå stue, 1909.

Carl Bloch, Tæt på, 1878, Statens Museum for Kunst

Carl Bloch: Et køkkenbord, 1878.

Adolph Menzel, Tæt på, 1828, Statens Museum for Kunst

Adolph Menzel: Søsteren Emilie sovende, 1848.

Edvard Munch, Tæt på, 1902, Statens Museum for Kunst

Edvard Munch: Kysset IV, 1902.

Jean-Siméon Chardin, Tæt på, 1733-34, Statens Museum for Kunst

Jean-Siméon Chardin: Sæbebobler, 1733-34. Courtesy: Metropolitan Museum of Art, New York.

Félix Vallotton, Tæt på, 1897-98, Statens Museum for Kunst

Félix Vallotton: Klokken fem (Cinq heures), 1897-98. Courtesy: Van Gogh Museum, Amsterdam.

Félix Vallotton, Tæt på, 1897-98, Statens Museum for Kunst

Félix Vallotton: Den smukke broche (La belle épingle) , 1897-98. Courtesy: Van Gogh Museum, Amsterdam.

Félix Vallotton, Tæt på, 1897-98, Statens Museum for Kunst

Félix Vallotton: Triumfen (Le triomphe) , 1897-98. Courtesy: Van Gogh Museum, Amsterdam.

Félix Vallotton, Tæt på, 1897-98, Statens Museum for Kunst

Félix Vallotton: Den andens skål (La santé de l'autre), 1897-98. Courtesy: Van Gogh Museum, Amsterdam.

George Hendrik Breitner, Tæt på, 1889-1915, Statens Museum for Kunst

George Hendrik Breitner: Nøgenstudie med to kvinder, 1889-1915, moderne kopi. Courtesy: Collection RKD-Netherlands Institute for Art.

Vilhelm Hammershøi, Tæt på, 1909-10, Statens Museum for Kunst

Vilhelm Hammershøi: Stående nøgen kvinde, 1909-10.

Carl Bloch, Tæt på, 1884, Statens Museum for Kunst

Carl Bloch: I badetimen. En ung pige banker på vinduet i et fiskerhus, 1884.

Emil Bærentzen, Tæt på, 1828, Statens Museum for Kunst

Emil Bærentzen: Familiebillede, 1828.

Pierre Bonnard, Tæt på, 1920, Statens Museum for Kunst

Pierre Bonnard: Interiør med kvinde i kurvestol, 1920.

PRESSEMEDDELELSE

Tæt på – Intimiteter i kunsten handler om det intime rum, og om hvordan billedkunstnere i perioden 1730-1930 forsøger at skildre det private og intime gennem nære iagttagelser af mennesker, naturen og dagligstuen. Udstillingen er kurateret af SMK’s direktør Mikkel Bogh og præsenterer spektakulære værker og usete perler af blandt andre Chardin, Abildgaard, Munch, Bonnard og Hammershøi.

Fra 1700-tallet sker der noget særligt. Kunstnere, som tidligere har malet historiske, mytologiske eller repræsentative emner, begynder at interessere sig for den private og intime verden. En verden, som almindeligvis blev holdt skjult for andre, og som kun de nærmeste blev indviet i: en sovende søster på en sofa, en omfavnelse af et barn eller et kig ind i dagligstuen eller sovekammeret. 

Men hvordan ser følelser og stemninger ud, når de udtrykkes i kunsten? Og hvordan skildres det intime og det private mellem mennesker? Mikkel Bogh, direktør på SMK, giver sit bud i udstillingen Tæt på – Intimiteter i kunsten (11. februar – 8. maj 2016). 

Tæt på – intimiteter som motiv og form
Udstillingen viser malerier, skulpturer, tegninger, grafiske arbejder og fotografier, som fortæller om intimitet gennem både form og indhold. 

En række værker på udstillingen handler om intimitet som motiv – nærhed, erotik, private øjeblikke, tilnærmelser, sanselighed og berøring, som det fx ses hos den franske maler Jean-Siméon Chardin, der i Sæbebobler skildrer et øjeblik i en legende drengs liv. Han står fordybet i gang med at blæse en sæbeboble, som om kort tid vil briste. 

Hos Martinus Rørbye får vi et kig ind i hans families stue, hvor morens sirlige kniplingsgardiner pynter i vinduet i det hjem, hvor den unge maler stadig bor. I den mere erotiske afdeling finder vi elskovsscener, der ikke overlader meget til fantasien, og måske netop derfor er skjult bag traditionelle landskabs-malerier. De såkaldte ’nuditeter’ har været i Jens Juels eje og er ikke tidligere blevet vist offentligt. 

Andre af udstillingens værker arbejder med intimitet på det mere formelle plan. Fx bruger Jens Juel i Portræt af Anna Barbara Damkier, trekvart profil mod venstre pastelfarvernes næsten gennemsigtige karakter til at trække betragteren helt tæt på og på den måde skabe kontakt til den, der kigger på. 

Også Franciska Clausens værk Cercle et Carré trækker beskueren helt tæt på sig. Hendes abstrakte univers skulle være upersonligt, men hendes interesse for maleriet, for nuancerne og formernes spil på overfladen, rummer samtidig en stoftlighed, der kræver en næsten nærsynet betragtning af hendes lærreder.

Om udstillingen
Udstillingen dækker en periode på knap 200 år og viser, hvordan det intime er blevet formet og udviklet gennem forskellige kunstneriske bearbejdninger. Især hvordan billedkunsten fremstillede det intime i en periode, hvor kunsten blev sat fri i forhold til tidligere tiders officielle og repræsentative funktioner. 

Over 100 kunsthistoriske hovedværker præsenteres inden for fem temaer: Interiøret: at vise og at skjule, Fordybelsens tid, Tæt på tingene, Fra syn til berøring, Mennesker mødes og Billedets ansigt.

Udstillingen viser enestående indlånte hovedværker af blandt andre Jean-Siméon Chardin, Adolf Menzel, Felix Vallotton, Edward Hopper, Edvard Munch, Pierre Bonnard og Edgar Degas. Derudover præsenteres udvalgte værker fra SMK’s samling af blandt andre Jens Juel, Nicolai Abildgaard, Wilhelm Bendz, Carl Bloch, Vilhelm Hammershøi og Anna Ancher.

En bog om intimiteter
I forbindelse med udstillingen har Mikkel Bogh, direktør på SMK, skrevet en bog i essay- og dialogform. Bogen udfolder perspektiverne om det intime i kunsten og giver spørgsmålet om nærhed en afgørende rolle for, hvordan moderne kunst har udviklet sig. Bogen kan læses uafhængigt af udstillingen og er illustreret med en række af billederne fra udstillingen m.m.. 

Skriv kommentar



Boesner
Københavns Kunstskole
Kunstskolen Spektrum
Artefact1
Kunsthøjskolen på Ærø
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net