Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

Martin Asbæk Gallery

Bredgade 23, 1260 København K

MAIL: gallery@martinasbaek.com

TLF: +45 3315 4045

FAX: +45 3313 1610

WEB: martinasbaek.com

Mandag-fredag 11-18 Lørdag 11-16


Still

Trine Søndergaard

26.10.2012 - 24.11.2012


Trine Søndergaard: STILL, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm. Courtesy: Martin Asbæk Gallery.

Trine Søndergaard: STILL, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm. Courtesy: Martin Asbæk Gallery.

Trine Søndergaard: STILL, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm. Courtesy: Martin Asbæk Gallery.

Trine Søndergaard: STILL, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm. Courtesy: Martin Asbæk Gallery.

Trine Søndergaard: STILL, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm. Courtesy: Martin Asbæk Gallery.

Trine Søndergaard: STILL, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm. Courtesy: Martin Asbæk Gallery.

Trine Søndergaard: STILL, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm. Courtesy: Martin Asbæk Gallery.

Trine Søndergaard: STILL, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm. Courtesy: Martin Asbæk Gallery.

Trine Søndergaard: STILL, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm. Courtesy: Martin Asbæk Gallery.

Trine Søndergaard: STILL, 2012. Installation view. Foto: David Stjernholm. Courtesy: Martin Asbæk Gallery.

PRESSEMEDDELELSE

Still betyder både stilhed, stilstand og stadigvæk. Trine Søndergaards soloudstilling i Martin Asbæk Gallery er 'still' i alle tre betydninger. Og muligvis flere endnu. I værk efter værk undersøger Søndergaard, hvor lavmælt og indadvendt et billede kan blive uden at miste sin spænding. Søndergaard regnes for en af de mest betydningsfulde danske fotokunstnere i sin generation. I 2000 modtog hun den prestigefulde tyske bogpris, Albert Renger Patzsch Preis for serien Now That You Are Mine. Siden er fulgt en række hædersbevisninger, bl.a. Statens Kunstfonds 3- årige arbejdslegat i 2008. De første værkers direkthed, med afsæt i dokumentarismen, er gennem årene blevet afløst af større indadvendthed. Hendes arbejde karakteriseres i dag af en insisterende stilhed. Alligevel taler billederne til beskueren med sælsom styrke, hvilket serien Strude er et kendt eksempel på. Portrætterne af kvinder fra Fanø i historiske dragter viste Glyptoteket på en separatudstilling i 2010.

Fælles for motiverne på udstillingen i Martin Asbæk Gallery er, at de kredser om ting og steder uden nogen funktion i dag. De virker langtfra som ren fortid - eller fuldkommen nutid. Man får snarere fornemmelsen af at betragte motiver, hvor tiden ingen rolle spiller. Still adresserer et mentalt rum præget af uforstyrrethed. Samtidig ansporer værkerne til refleksion over, hvordan man aflæser billeder, når de visuelle tegn synes genkendelige, men betydningen er ukendt for en.

Udstillingen består af flere spor, der går i dialog med hinanden uden at være direkte forbundne. Søndergaard portrætterer fx unge piger i moderne tøj iført guldbroderede huer fra 1800-tallet, kaldet 'guldnakker'. Selvom guld er et metal, lader det sig trække til fine tråde. Huerne rummer både hårdhed og blødhed i sig. Mødet mellem pigenakkernes bløde hud og broderiernes metaltråde understreger denne forening af modsatrettede egenskaber. Forskellige tilstande, tider og materialer sameksisterer i billederne, der skaber en slags 3. rum, som hverken er fortid eller nutid - fakta eller fiktion.

I gennem flere år har Søndergaard beskæftiget sig med utilgængelige rum, dvs. interiører i ubeboede historiske bygninger, der står funktionsløse hen - som halvvejs glemte lommer i tiden, hvor der opstår en dialog mellem indenfor og udenfor, lys og mørke. I forlængelse af dette arbejde medvirkede hun i år på Louisianas udstilling NEW NORDIC, om rum i Norden. Og på̊ udstillingen i Martin Asbæk Gallery præsenteres nye værker fra serien Interiør.

Skriv kommentar



TAl R - Glyptoteket
Krabbesholm Højskole
Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
Lilith Performancestudio
Københavns Kunstskole