Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Overgaden

Overgaden neden Vandet 17, 1414 København K

MAIL: info@overgaden.org

TLF: +45 3257 7273

WEB: overgaden.org

Tirsdag-søndag 13-17. Torsdag 13-20


Spinning and Weaving

Ann Lislegaard

12.11.2016 - 08.01.2017
FACEBOOKEVENT


PRESSEMEDDELELSE

Ann Lislegaard er kendt for sine eksperimenterende 3D-animationer, skulpturer og lyd- og lysværker. Hun anvender ofte science fiction som en indgang til at belyse forestillinger om sprog, kønsroller, identitet og de sociale og psykologiske strukturer, som vi forstår verden igennem. For Lislegaard er science fiction et laboratorium, hvor ideer kan iscenesættes og testes, og hvor nye alternative scenarier til vores kendte virkelighed kan opstå.

Udstillingen på Overgaden er bygget op af nye værker. Centralt står 3D-animationen Spinning and Weaving Ada, hvor en edderkop spinder et psykedelisk net af bogstaverne ADA LOVELACE. Ada Augusta Lovelace var en matematiker, der i første halvdel af 1800-tallet skrev de algoritmer, som blev grundlaget for verdens første software og computer. Hun bliver i dag ikke kun set som en pioner indenfor computerteknologi, men også som banebrydende for udviklingen af internettet. Animationen er en homage til Ada Lovelace og de feministiske kvaliteter, som associeres med at spinde og væve: At skabe mønstre og former ved hjælp af tråde, at forbinde, skabe net og netværker.

Lyd- og lysinstallationen Shadows of Tomorrow tager udgangspunkt i science fiction-filmen Contact, hvor en kvindelig forsker efter års søgen og lytten indfanger lyde fra det ydre rum. Disse frekvenser og forløb af lyde og tegnkoder opfattes som et sprog fra en ukendt bevidsthed, der ønsker kontakt. Med brug af science fiction-filmen har Lislegaard skabt et vokabular af manipulerede lydpassager, der er genindspillet med en "human beatboxer" til et nyt og abstrakt sprog. Lydsporet afspilles i installationen i flere sekvenser sammen med programmeret lys. Lyset er farvet, og en algoritme får det til at tænde og slukke. Performet gennem beatboxerens krop og med resonans i installationen Shadows of Tomorrow, antydes der både meninger og fremtidige hændelser. Med udgangspunkt i kroppen og et alternativt vokabular giver beatboxeren stemme til det ukendte.

Ann Lislegaard (f. 1962) arbejder og bor i København og New York. Hun har bl.a. haft soloudstillinger på Tel Aviv Museum, Israel 2015; Kyoto Art Center, Japan 2015; Murray Guy, New York 2014; Museum of Contemporary Art, Detroit 2009; Astrup Fearnly Museum of Modern Art, Oslo 2007; X-rummet, Statens Museum for Kunst 2007; Esbjerg Kunstmuseum 2006; Moderna Museet Project, Stockholm 1999. Udover en lang række udstillinger på velrenommerede internationale museer og kunstinstitutioner, har hun også deltaget på bl.a. Venedig Biennalen 1995/2005, San Paolo Biennalen 2006, Lyon Biennalen 2013, Sydney Biennalen 2014 og senest Gwangju Biennalen i Syd Korea 2016.

Skriv kommentar



Københavns Kunstskole
Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø
Boesner
Artefact1
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net