Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Galleri Lars Olsen

Uplandsgade 56, 2300 København S

MAIL: info@gallerilarsolsen.com

TLF: +45 3257 5024

WEB: gallerilarsolsen.com/

Onsdag - lørdag 12-17


Smoke on paper

Päivi Takala

04.05.2013 - 22.06.2013
FACEBOOKEVENT


Päivi Takala: Installationsview. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Installationsview. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Installationsview. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Installationsview. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Installationsview. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Installationsview. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Installationsview. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Installationsview. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Heart on canvas, 2013. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Tree on paper, 2013. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Grid on canvas I, 2012. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Grid on canvas III, 2013. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Skull on paper, 2013. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Tree on sky, 2012. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Grid on canvas IV, 2012. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Smoke on paper II, 2013. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Grid on canvas, 2012. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: XO, 2013. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Skull on shelf, 2013. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Smoke on paper I, 2013. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Hole in paper, 2013. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

Päivi Takala: Stripes on canvas I-II, 2013. Courtesy: Galleri Lars Olsen.

PRESSEMEDDELELSE

På udstillingen Smoke on paper viser Päivi Takala en serie oliemalerier på lærred, alle i størrelsen 75 x 65 cm. Malerierne former en lige linje på væggen, som en visuel tankerække.

Ophængningens umiddelbare orden forstyrrer Takala med en række maleriske greb, der optrevler vore fint vævede forestillinger om kunsten. Med afsæt i velkendte genrer og motiver fra kunstens traditionsrige historie, herunder landskabsmaleriet og vanitas-motivet, løfter Takala tæppet for den iscenesættelse der ligger bag billedernes formfuldendte konstruktioner og nøjagtige strukturer.

Kunstværkets konventionelle formål: billedet som imitation eller lighed, er i den tekniske reproduktions tidsalder blevet udfordret af andre medier, og maleriet har bevæget sig mod abstraktionen. Dette forhold påpeger Takala ved i flere værker at lade malertapen - kunstens moderne hjælpemiddel til formgivning og underbygning af illusionen - stå tilbage som det eneste element på lærredet og i øvrigt lade det 'skalle af' eller 'krølle'. Som gammelt tapet. Hermed amputerer Takala maleriet som repræsentation.

Takala piller, groft sagt, fernissen af maleriet og blotlægger de underliggende lag, helt ind til det blanke lærred. Som beskuere bliver vi opmærksomme på, hvordan værkets 'rum' er bygget op - og på samme tid bevidste om dette rums irreale kvalitet. Med sine naturmotiver 'udstiller' Takala endvidere den skrøbelighed, der karakteriserer vore naturlige systemer, og hvordan vi i forsøget på at fastholde et autentisk miljø, har en tendens til i stedet at indramme det; scenografere, dressere og 'frisere' det. Og dermed gøre naturen til en kliché.

Takalas værker bliver en slags kunstens memento mori - en påmindelse om, at intet varer ved, og at stil- og metodeskift er en del af dagsordenen. Eksempelvis betragtes tegningen, der tidligere fungerede som et kassérbart forlæg for det færdige maleri, i dag som et kunstværk i sin egen ret.

I udstillingens titel Smoke on paper ligger en direkte henvisning til et af de viste værker. Titlen er en leg med den velkendte beskrivelse 'Oil on canvas' (Olie på lærred). Kan røg betegnes som et fysisk materiale på linje med olie, og kan man overhovedet fastholde noget så luftigt? Takala stiller med sin titel spørgsmålstegn ved, hvad der er virkelighed og hvad der er konstruktion i maleriet. Er det hele ikke i virkeligheden 'fiktion', inklusive titlen? Hvad er maleri i det hele taget? En flygtig form for visual beskrivelse af det flygtige - eller måske den eneste konstante ting i kraft af sin afsløring af altings flygtighed?

Päivi Takala er født 1970 i Lehtimäki, Finland. Hun er uddannet fra University of Art and Design, Helsinki, og fra Hochschule der Künste, Berlin. Hun har haft adskillige udstillinger både i og udenfor Norden og har bl.a. modtaget Det Finske Kunstselskabs William Thuring-pris samt legater fra Den Finske Kulturfond, Finlands Kunstråd og Billedkunstforbundet i Finland. Hun er repræsenteret af Galleri Anhava i Helsinki.

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Glyptoteket
Kunstskolen Spektrum
Københavns Kunstskole
Krabbesholm Højskole
Lilith Performance Studio
Glyptoteket
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net