Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

Esbjerg Kunstmuseum

Havnegade 20, 6700 Esbjerg

MAIL: info@eskum.dk

TLF: +45 7513 0211

FAX: +45 7512 6812 6812

WEB: eskum.dk

Hver dag 10-16


Sensual Logic

Skeel og Skriver

04.10.2014 - 11.01.2015


PRESSEMEDDELELSE

I 30 år har Christian Skeel og Morten Skriver udgjort et af dansk kunsts mest interessante makkerpar og arbejdet sammen om enestående projekter i krydsfeltet mellem kunst og videnskab. Det fejres med jubilæumsudstillingen Sensual Logic på Esbjerg Kunstmuseum. Der er tale om en omfattende udstilling, som ikke alene fylder alle museets særudstillingssale, men også breder sig over trapperum og gangarealer, ligesom den intervenerer i hands-on områder som museets åbne magasiner og æstetiske laboratorium.

Sensual Logic har gennem mange år fungeret som overskriften for Skeel & Skrivers fælles interessefelt, der fokuserer på undersøgelsen af kunstens væsen som en vej til erkendelse. Sensual Logic udgør derfor også en passende titel på den udstilling, som samler og udfolder hele deres virke. Forstår man verden ud fra en sanselig logik, anerkender man nemlig, at den videnskabelige og den æstetiske sans beror på de samme principper, og at erkendelse ikke alene er et anliggende for intellektet, men også for menneskets sanseapparat.

Således vil man på udstillingen fx kunne sanse selve universets tilblivelse i værket NBI Colliderscope, hvor aktuelle data fra verdens største fysikeksperiment i CERN bestandig omsættes til blinkende lysforløb. Man vil som besøgende også kunne udforske forbindelsen mellem ånd og stof i mødet med værket Esbjerg Eksperimentet, der rejser spørgsmål om, hvorvidt den menneskelige bevidsthed er i stand til at påvirke processer uden for sig selv. I udstillingen vil man imidlertid ikke alene få mulighed for at sanse kvantefysiske og makrokosmiske fænomener, men også sin egen tilstedeværelse. Enhver distance mellem værk og betragter er nemlig ophævet, idet udstillingen som sådan inddrager den besøgende på en meget direkte måde.

Dette er ikke mindst tilfældet i mødet med hovedværket Split Second, der præsenteres i en fuldstændig nyudviklet udgave, som fylder en udstillingssal på 250 kvm. Når man træder ind midt i salen, bliver man mødt af 12 projektioner af sig selv i fuld størrelse, nærmest som i et spejl. Men stik imod forventning er det ikke de bevægelser, som man foretager sig lige her og nu, man ser. Tværtimod er det alt det, man lige har gjort, der splittes ud som uafbrudte filmiske billedforløb, hvor billederne tilsammen viser én lang fortløbende bevægelsessekvens. Man oplever således hele tiden sig selv i datid! Ved på den måde at sanse tiden eller livets forløb som stivnede øjeblikke får man direkte gennem sanseapparatet også en oplevelse af de egentlige grundvilkår for vores eksistens: tid og rum.

På udstillingen kan man bl.a. også opleve den helt nye farve- og lysinstallation Dynamisk RGB Interferens, to versioner af det forunderlige interferens-værk, Dråber der falder i vand, det stærkt sansepåvirkende lyd- og lysværk Livstegn samt duftinstallationen Wittgensteins have. Flere af udstillingens værker er blevet til i samarbejde med fysikerne Clive Ellegaard og Anders Holm.

Fakta:
Det var den skelsættende udstilling Gud og Grammatik på Charlottenborg, der i 1984 præsenterede det første resultat af samarbejdet mellem Skeel & Skriver.
Esbjerg Kunstmuseum ejer en række værker af de to kunstnere og har gennem mange år arbejdet sammen med dem, bl.a. i forbindelse med deres store Interferens-udstilling i 2005 og projektet NBI Colliderscope i 2010, hvor Niels Bohr Institutets facade blev omdannet til en udstillingssatellit. Yderligere oplysninger kan findes i bogen Interferens, der beskriver Skeel & Skrivers virke bredt, udgivet af kunstnerne og Esbjerg Kunstmuseum i 2005 samt deres yderst informative hjemmeside:
www.skeel-skriver.dk

Skriv kommentar