Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

RØM

Grønttorvet 24, 2500 Valby


Sart

Anders Bülow, Adam Jeppesen, Henrik Menné, Jon Erik Nyholm, Mikkel Rundin Ørsted

25.03.2017 - 29.04.2017
FACEBOOKEVENT


SART, RØM

SART (installation view). Foto: RØM.

SART, RØM

SART (installation view). Foto: RØM.

SART, RØM

SART (installation view). Foto: RØM.

SART, RØM

Adam Jeppesen: SART (installation view). Foto: RØM.

SART, RØM

Mikkel Rundin Ørsted: SART (installation view). Foto: RØM.

SART, RØM

Jon Erik Nyholm: SART (installation view). Foto: RØM.

SART, RØM

Henrik Menné & Mikkel Rundin Ørsted: SART (installation view). Foto: RØM.

SART, RØM

Jon Erik Nyholm: SART (installation view). Foto: RØM.

SART, RØM

Jon Erik Nyholm: SART (installation view). Foto: RØM.

SART, RØM

Mikkel Rundin Ørsted: SART (installation view). Foto: RØM.

SART, RØM

Anders Bülow: SART (installation view). Foto: RØM.

SART, RØM

Anders Bülow: SART (detail). Foto: RØM.

SART, RØM

Anders Bülow: SART (detail). Foto: RØM.

SART, RØM

Anders Bülow: SART (detail). Foto: RØM.

SART, RØM

Anders Bülow: SART (detail). Foto: RØM.

SART, RØM

Mikkel Rundin Ørsted: SART (detail). Foto: RØM.

SART, RØM

Henrik Menné: SART (detail). Foto: RØM.

SART, RØM

Henrik Menné: SART (detail). Foto: RØM.

SART, RØM

Henrik Menné: SART (detail). Foto: RØM.

SART, RØM

Henrik Menné: SART (detail). Foto: RØM.

SART, RØM

Henrik Menné: SART (detail). Foto: RØM.

SART, RØM

Henrik Menné: SART (detail). Foto: RØM.

SART, RØM

Adam Jeppesen: SART (detail). Foto: RØM.

SART, RØM

Mikkel Rundin Ørsted: SART (detail). Foto: RØM.

SART, RØM

Jon Erik Nyholm: SART (detail). Foto: RØM.

PRESSEMEDDELELSE

SART

ANDERS BÜLOW
ADAM JEPPESEN
HENRIK MENNÉ
JON ERIK NYHOLM
MIKKEL RUNDIN ØRSTED

25. marts - 29. april 2017

FERNISERING
24. marts 17.00 – 20.00

Grønttorvet 24
2500 Valby

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond.

*

RØM er stolte over at præsentere gruppeudstillingen SART.

Udstillingen indeholder fem mandlige kunstnere, som alle taler i et dæmpet, men tydeligt formsprog. Tilsammen skaber de et rum, hvor man aner stærke kræfter bag de detaljerige og præcist udførte værker. Med sine forskelligartede sarte og taktile udtryk, fordrer udstillingen en skærpet opmærksomhed fra den besøgende, som vil blive belønnet for sit fokuserede blik.

Adam Jeppesens værker fremstår som personlige observationer, der er kendetegnet ved det detaljerede, registrerende udtryk iblandet en gådefuld, melankolsk stemning. Billederne bærer aftryk af personlige erfaringer, indtryk og oplevelser, men er ikke blot private fotografiske optegnelser. De er tidsløse, almengyldige og befinder sig i grænselandet mellem drøm og virkelighed. Jeppesen anvender kompositionen, kontraster, lys og mørke til at skabe en fornemmelse af isolation.

I Anders Bülows værker bliver enkle og klassiske materialer bearbejdet med en langsommelig omhyggelighed, der på én gang bliver historien om skabelse og forfald. Gennem bearbejdelsen forstås materialet og processen opleves som aflejringer i materialet. Processen har sit eget poetiske forløb, som åbner op for en række eksistentielle spørgsmål om kunstværkets funktion og tilblivelse. Bülows fokus er således rettet mod processen i maleriet. Både metodisk og tematisk arbejder han med materialitet og opløsningen af denne.

Henrik Menné arbejder ud fra forsøg, hvor en enkel handling gentages og med tiden producerer et objekt i ophobet materiale eller danner spor i et materiale. Ud fra denne ramme bygger Menné konstruktioner, der kan udføre denne handling gentagne gange. Processerne er næsten altid ret low-tec og principperne, forsøget er organiseret ud fra, er synlige. Derved udforskes forholdet mellem system og tilfældighed, hvordan maskinen kan udfoldes som mental figur og maskinens indbyggede paradoks mellem kontrol og kontroltab. 

Ved at kombinere den grafiske teknikmonotypi med tryk på lærred, afsøger Jon Erik Nyholm de spændingsfelter, der opstår i processen, for på den måde at lade det poetiske og det optiske virke sammen. Nyholms fokus tager således afsæt i undersøgelsen af den underliggende poesi, der opstår imellem værkets udtryksmæssige forhold og den historie, der bliver fortalt, når værkerne sættes i relation til hinanden. Ved at kombinere grafiske teknikker med maleriske virkemidler vil det enkelte værk også rumme forskellige hukommelser, der underspillet vil lede tilbage til værkets ‘oprindelige’ natur - fx diskrete aftegninger fra trykpladens/emnets afsæt etc.

Mikkel Rundin Ørsted arbejder med forståelse og fortolkning af de impulser, vi modtager fra vores sansninger. Da vi konstant bliver bombarderet med nye sanse-impulser, tvinges hjernen til at modulere strømmen af information og udvælge, hvilke impulser, der skal bearbejdes. Gennem en række fortolkninger af landskaber har Rundin Ørsted arbejdet med, hvordan vi forstår landskabet og naturen både fysisk, filosofisk og matematisk. Værkerne skal ikke ses som endelige landskaber, men mere som fragmenter af landskabers sammenhæng. 

*

ÅBNINGSTIDER
Torsdag - fredag 13-17 / Lørdag 11-15 / Eller efter aftale
Lukket ml den 13. - 15. marts.

RØM
Grønttorvet 24, 2500 Valby
www.roem.dk

Skriv kommentar



Københavns Kunstskole
Kunstskolen Spektrum
Boesner
Kunsthøjskolen på Ærø