Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net

Martin Asbæk Gallery

Bredgade 23, 1260 København K

MAIL: gallery@martinasbaek.com

TLF: +45 3315 4045

FAX: +45 3313 1610

WEB: martinasbaek.com

Mandag-fredag 11-18 Lørdag 11-16


Saddle the Mountain

Thorsten Brinkmann

25.10.2019 - 23.11.2019
FACEBOOKEVENT


Thorsten Brinkmann, Martin Asbæk Gallery, Saddle the Mountain

Thorsten Brinkmann: Van Broka(Assemblage), 2019, 15 x 140 x 20 cm, C-Print + found objects + used clothes.

Thorsten Brinkmann, Martin Asbæk Gallery, Saddle the Mountain

Thorsten Brinkmann: De Beul, 2019, 127 x 95 cm, C-Print.

Thorsten Brinkmann, Martin Asbæk Gallery, Saddle the Mountain

Thorsten Brinkmann: Jean D’Esk, 2018-19, 190 x 142,5 cm, Archival Inkjet Print+ found objects + carpet.

Thorsten Brinkmann, Martin Asbæk Gallery, Saddle the Mountain

Thorsten Brinkmann: Udsnit af Jean D’Esk.

Thorsten Brinkmann, Martin Asbæk Gallery, Saddle the Mountain

Thorsten Brinkmann: Misstallika(Assemblage), 2019, 310 x 220 x 8 cm, C-Print + found objects + carpet.

Thorsten Brinkmann, Martin Asbæk Gallery, Saddle the Mountain

Thorsten Brinkmann: Pakongolon, 2019, 40 x 13 x 23 cm, found fleamarket Object + used Flacon.

Thorsten Brinkmann, Martin Asbæk Gallery, Saddle the Mountain

Thorsten Brinkmann: Peak, 2016, 147 x 110 cm, C-Print.

PRESSEMEDDELELSE

Den tyske kunstner Thorsten Brinkmann (født 1971) inkorporerer i sit værk et hav af finurlige brugte ting og fundne objekter på en ny, fantasifuld måde. I sin første soloudstilling i Danmark arbejder han i et krydsfelt mellem skulptur, fotografi, ready-made og performance, hvor han undersøger, hvordan vi forholder os til de ting, vi omgiver os med – og hvordan vi kan forholde os til dem.

Thorsten Brinkmann er en selverklæret ”Serialsammler”; han samler altså ikke på noget bestemt, men på alt, som han finder interessant; fra diverse nipsting og små gadgets til møbler, lamper, tæpper, spande og andre ukurante varer. Han er i stand til at fremhæve den uventede ekspressivitet, som findes i stort set alle objekter. Kunstneren udforsker konnotationerne i de forskellige stofligheder og isolerer derved hver genstands udtryk. Men også de relationer, som findes mellem objekterne, betones, idet han sammenstiller de mest trivielle ting med de mest ekstraordinære.

Tingene har normalt et formålsmæssigt aspekt, men i denne sammenhæng får de udelukkende en udklædningsmæssig, æstetisk effekt. Det er en dimension ved objektet, der let kan overses ved dagligdags brug, men som måske kan være nemmere at lægge mærke til, når først tingene fratages deres anvendelighed, deres oprindelige brugsværdi og sædvanlige hensigt. Brinkmann kombinerer ting på en måde, som umiddelbart, nyttemæssigt er rent nonsens – hvilket er et træk, der kan afsløre en arv fra surrealisternes praksis: Denne overflod af forskellige genstande er nemlig også en symbolsk ophobning, der konstituerer en form for rebus af kitsch.

I udstillingen Saddle the Mountain trækker Brinkmann ofte på kunsthistorien med sin brug af traditionelle motiver som stilleben og portrætmaleri, og han refererer ofte enten direkte eller indirekte til kanoniserede værker. Men selvom de højtidelige kropsholdninger i portrætterne måske antyder det, så er det altså ikke riddere og monarker, der poserer i værkerne – det er faktisk kunstneren selv. Dette er dog ikke til at vide ved første øjekast, eftersom ansigtet og kroppen er dækket og gemt –ikke bag dyrebare, royale klæder, men i stedet bag bulede skraldespande, flossede tæpper eller gamle skihandsker.

”Jeg har altid set et problem i, når kunstnerens ansigt bliver en så central del af et værk, at det er svært at adskille værket fra personen. Så for mig var det et dilemma: Hvordan kunne jeg arbejde med min krop og samtidig arbejde med tingene? Efter et stykke tid blev det klart, at løsningen var at tage noget over hovedet.”

Hvert af kunstværkerne i Saddle the Mountain står som en eklektisk, ustabil verden, der indeholder fragmenter fra vidt forskellige tider, steder, samfundsklasser og skæbner. I sine absurde kompositioner inddrager Brinkmann et væld af ting, som man ellers ville kunne finde på et loppemarked – alle sammen med hver deres historie. Det er ting, som har været brugt før, af andre mennesker. De har en slags metafysisk patina: en aura af at have haft en plads i andre menneskers liv.
I Brinkmanns legesyge univers kan man finde spor efter liv, forbrug og overforbrug. Så når han approprierer disse objekter, er det også en gestus, som understreger, hvordan alverdens ting og sager bliver formet af deres brug, tilskrevet betydning af deres ejer og derved ladet med en særlig sentimental værdi – også selvom de skifter hænder.

Thorsten Brinkmann er født i 1971 i Herne, Tyskland.  Han bor og arbejder i Hamborg. Brinkmann er repræsenteret i flere prominente samlinger, herunder Sammlung des Museum der Moderne, Salzburg, Kunsthalle zu Kiel, Gemeentemuseum Den Haag, Sammlung des Fotomuseum Winterthur, Collection Falkenberg, Collection Hamburger Kunsthalle, og har derudover haft adskillige udstillinger i Europa, Amerika og Asien.

Skriv kommentar



Krabbesholm Højskole
Glyptoteket
Københavns Kunstskole
Lilith Performance Studio
Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø
Glyptoteket
extremecomicbookmaturevideopornjapanesepornonlinegreengay.netfree-video-fuckinglivecam sexchathardcore-sex-videos.net