Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

Kunsthal Charlottenborg

Nyhavn 2, 1051 København K

MAIL: info@kunsthalcharlottenborg.dk

TLF: +45 3313 4022

FAX: +45 4533 1425

WEB: kunsthalcharlottenborg.dk

Friday 29 August: 16 - 20, Saturday 30 August: 12 - 18, Sunday 31 August: 12 - 17


Ruth Ewan

25.08.2012 - 30.12.2012


PRESSEMEDDELELSE

Til efteråret præsenterer Charlottenborg en udstilling med den skotske kunstner Ruth Ewan, som viser et projekt, der undersøger musikkens utopiske kraft. Et af projektets vigtigste elementer er et enestående arkiv af vor tids musikinstrumenter, hvilket kunstneren har indsamlet ved at invitere publikum til at bidrage. Udstillingen ledsages desuden af en række exceptionelle performances, som inddrager nogle af disse instrumenter, og som iscenesættes af et alternativt orkester forskellige steder i byen, blandt andet på Christiania. Ewans projekt sætter fokus på, hvordan musik kan være en progressiv, social drivkraft, men også på, hvordan alternative historier om musik og samfund kan bevares for fremtiden - ved at hente inspiration fra fortiden.

Det centrale element i udstillingen - som er en del af Copenhagen Art Festival - er arkivet med samtidige musikinstrumenter. Frem til midten af august inviterer kunstneren publikum til at donere deres slidte eller uønskede instrumenter og således lade dem indgå i denne spektakulære samling, som udstilles i en af Charlottenborgs største sale. Instrumenter kan afleveres på Charlottenborg eller afhentes af kunsthallen på privatadresser i Storkøbenhavn (for yderligere information kontakt marialarsen@kunsthalcharlottenborg.dk).

Ewan har ofte udforsket musikkens rolle i alternative kulturer, og denne interesse afspejles i det utopiske orkester, der bliver sammensat specielt til dette projekt, og som vil spille koncerter på instrumenter fra arkivet. Dette band - som har titlen The Peat Bog Boorach Band (dvs. tørvemose blandingsbandet, idet 'boorach' betyder 'en blandet mængde eller samling' på gammelt skotsk) -består af en række unge amatør- og professionelle musikere; og orkestret vil opføre sine uregerlige og sammenstykkede koncerter flere forskellige steder rundt i København i løbet af festivalens åbningsdage.

Efter disse performances vil Ewan og orkestret nedlægge et udvalg af instrumenterne i en sø ved en ceremoni, som leder tankerne mod fortidige begravelsesritualer. Det forudsættes, at stedet for nedsænkningen vil blive til en tørvemose ('peat bog'), og handlingen tjener således til at bevare instrumenterne for fremtiden. Udstillingen trækker på den svenske musikarkæolog Cajsa Lunds forskning. Lund er ekspert i skandinaviske oldtidsinstrumenter såsom fløjter lavet af ben og træ, som man har fundet velbevarede eksemplarer af i tørvemoser. Selve begravelsen af instrumenterne vil blive dokumenteret i en film, der vil blive vist i udstillingssalen.

Ewans forarbejde til projektet er til dels foregået på Christiania, og udstillingen vil også omfatte plakater, som hun har skabt sammen med børn fra fristaden. Christiania danner ligeledes rammen om en af The Peat Bog Boorach Bands performances, en event der vil være optakten til en særlig koncert på instrumenter hentet fra musikhistorien. Denne koncert vil finde sted på Loppen, et af Christianias legendariske spillesteder, og Loppen lægger endvidere scene til endnu et af Ewans projekter, nemlig en interaktiv jukebox, der indeholder mere end 2000 protestsange indsamlet af kunstneren (vises i hele festivalperioden).

Ewan er født i Aberdeen i 1980; hun er uddannet fra Edinburgh College of Art og er nu bosiddende i London. Blandt kunstnerens seneste soloprojekter er: Liberties of The Savoy, Frieze Projects London (2012);Music Without Masters, Badischer Kunstverein, Karlsruhe (2012); Brank & Heckle, Dundee Contemporary Arts (2011). Kunstneren har senest deltaget i følgende gruppeudstillinger: The Human Pattern, Kunsthall Oslo (2011), Life, Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk (2011);Younger Than Jesus, New Museum, New York (2009); Altermodern: Tate Triennial, Tate Britain, London (2009).

Skriv kommentar