Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

ARoS

Aros Allé 2, 8000 Aarhus C

MAIL: info@aros.dk

TLF: +45 8730 6600

FAX: +45 8730 660

WEB: aros.dk

Tirsdag - fredag 10-21, lørdag - søndag 10-17. Mandag 10-21 i juni, juli og august. Ellers lukket


Robert Mapplethorpe - On The Edge

Robert Mapplethorpe

17.06.2016 - 30.10.2016


Robert Mapplethorpe: On the Edge, 2016. Installation view. Foto: Ole Hein Pedersen.

Robert Mapplethorpe: On the Edge, 2016. Installation view. Foto: Ole Hein Pedersen.

Robert Mapplethorpe: On the Edge, 2016. Installation view. Foto: Ole Hein Pedersen.

Robert Mapplethorpe: On the Edge, 2016. Installation view. Foto: Ole Hein Pedersen.

Robert Mapplethorpe: On the Edge, 2016. Installation view. Foto: Ole Hein Pedersen.

Robert Mapplethorpe: On the Edge, 2016. Installation view. Foto: Ole Hein Pedersen.

Robert Mapplethorpe: On the Edge, 2016. Installation view. Foto: Ole Hein Pedersen.

Robert Mapplethorpe: On the Edge, 2016. Installation view. Foto: Ole Hein Pedersen.

Robert Mapplethorpe: On the Edge, 2016. Installation view. Foto: Ole Hein Pedersen.

Robert Mapplethorpe: On the Edge, 2016. Installation view. Foto: Ole Hein Pedersen.

Robert Mapplethorpe: On the Edge, 2016. Installation view. Foto: Ole Hein Pedersen.

Robert Mapplethorpe: On the Edge, 2016. Installation view. Foto: Ole Hein Pedersen.

Robert Mapplethorpe: Patti Smith, 1978. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Ajitto, 1981. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Alice Neel, 1984. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: American Flag, 1977. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Apollo, 1988. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Arnold Schwarzenegger, 1976. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Brian Ridley and Lyle Heeter, 1979. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Calla Lily, 1986. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Cock and Gun, 1982. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Coral Sea, 1985. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Doris Saatchi, 1983. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Embrace, 1982. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Ken Moody and Robert Sherman, 1984. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Lisa Lyon, 1982. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Lisa Lyon, 1982. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Louise Bourgeois, 1982. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Orchid, 1989. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Poppy, 1988. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Self Portrait, 1980. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Self Portrait, 1988. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Thomas and Donna, 1986. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Untitled (Cock Whip). Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: X-Self Portrait NYC, 1978. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

Robert Mapplethorpe: Self Portrait, 1980. Courtesy: Robert Mapplethorpe Foundation.

PRESSEMEDDELELSE

I sommerhalvåret viser ARoS en hed og enestående udstilling med fotografier af den amerikanske fotograf Robert Mapplethorpe (1946-1989). Udstillingen viser portrætter af Mapplethorpe selv, af kendte fra miljøet i New York i 1970’erne og 1980’erne; heriblandt Arnold Schwarzenegger, Andy Warhol og Louise Bourgeois samt rockikonet Patti Smith, Mapplethorpes muse og sjæleven.

På udstillingen vises også en række stramt komponerede fotografier af sexede kvinder og mænd, af bodybuilderen Lisa Lyon samt af afklædte sorte mænd, hvis velproportionerede og atletiske kroppe fremtræder statiske og objektgjorte som antikke skulpturer. De vidner alle om Mapplethorpes fascination af kroppen og det erotiske. I Mapplethorpes ‘forbudte’ serie af fotografier fra S&M-miljøet i New York kommer vi helt tæt på seksualitetens væsen i yderste potens. Herudover vises fotografier af statuer i marmor og bronze, af græske guder og djævle og af blomster, orkideer, roser og liljer, med kraftige erotiske undertoner.

EN FALDEN ENGEL

Robert Mapplethorpe voksede op i et strengt katolsk middelklassehjem i Queens. Faderen var patriarkalsk og bestemmende, med Mapplethorpes egne ord ”et fanatisk ordensmenneske, der arrangerede alt i fryseren efter størrelse og form”. Under hele sin opvækst følte Mapplethorpe sig forkert, en følelse som blev forstærket, da det gik op for ham, at han var homoseksuel. I løbet af 1960’erne blev mange homoseksuelle arresteret alene på grund af deres seksualitet, og mange opfattede på Mapplethorpes tid homoseksuelle som psykisk syge eller kuriøse freaks. ”I knew homosexuality was wrong and that it wasn’t something you were supposed to be.” Det var først i slutningen af 1960’erne, efter bruddet med sin første partner Patti Smith, at Mapplethorpe ‘sprang ud’.

A WALK ON THE WILD SIDE

Som kunstner omdannede Mapplethorpe det forbudte og freaky til noget smukt. Han begyndte at dokumentere New Yorks homoseksuelle S&M-miljøer og subkultur. Stærkt inspireret af pornografiske magasiner, men også af billedkonventioner fra antikken og af fitnessmagasiner som Physique Pictorial og Grecian Guild Pictorial, der kom frem allerede i 1940’erne, tog han erotiske billeder af veltrænede mænd i læderundertøj og vidtåbne sømandsskjorter.

ON THE EDGE

Kontrasten mellem det konforme og det rebelske, det hellige og profane er gennemgående i Mapplethorpes kunst. Han var mester i s/h fotografi, men på et menneskeligt og kunstnerisk plan var der intet sort-hvidt ved ham. Tværtimod. Han var en kunstner, der konstant befandt sig on the edge, på kanten af samfundet, det maskuline og feminine, det apollinske og dionysiske, det guddommelige og djævelske.

S&M-miljøet stimulerede hans seksuelle fantasier og inspirerede ham kunstnerisk. Hans sexvaner var stærkt koblet til hans følelser af skyld og skam. I et af sine mest berømte billeder, Self Portrait (with whip) fra 1977, portrætterer Mapplethorpe sig selv som et fælt væsen i natten – a sex demon – uden kontrol over egne lyster. 

”Sex is the only thing worth living for.” Robert Mapplethorpe

ROBERT & PATTI FOREVER

Robert Mapplethorpe og Patti Smith mødte hinanden, da de var 20 år gamle. De havde begge en trang til at gøre op med samfundets stereotype kønskoder. Smith var en drengepige, a gothic crow, som følte sig utilpas i et feminint univers og ofte byttede de tøj for at blande maskuline og feminine koder.

EN NY BEGYNDELSE

1968 var et skelsættende år i amerikansk historie. Tidligt i april blev Martin Luther King, Jr. myrdet. To måneder senere blev Robert F. Kennedy skudt. Fundamentet slog revner, og ud af mørket flaksede ulykkerne frem som flagermus. Også forholdet mellem Smith og Mapplethorpe vaklede, og da Smith ønskede at bryde forholdet, sagde Mapplethorpe til hende: ”If you go, I’ll become gay.” Bruddet førte til en ny begyndelse. Det betød, at Mapplethorpe ikke længere kunne skjule sin homoseksualitet. Som venner fandt parret dog sammen igen og flyttede i en periode ind på Chelsea Hotel i New York, et psykedelisk univers for kreative sjæle, freaks og outsidere. Her svor de en ed om, at de ville blive sammen, indtil de blev stærke nok til at stå alene. Deres venskab varede helt frem til Mapplethorpes død i 1989, forårsaget af sygdommen AIDS. Han blev 42 år.

Udstillingen ROBERT MAPPLETHORPE – ON THE EDGE kurateres af ARoS (Erlend G. Høyersten og Maria Kappel Blegvad) og udvikles i samarbejde med Canica Art Collection, Oslo og Robert Mapplethorpe Foundation, New York. 

Tekst af kurator Maria Kappel Blegvad

Skriv kommentar



Københavns Kunstskole
TAl R - Glyptoteket
Krabbesholm Højskole
Lilith Performancestudio
Kunstskolen Spektrum
Kunsthøjskolen på Ærø