Få nyheder, ferniseringer og events hver uge i din mailbox. Tilmeld dig Kopenhagens ugentlige nyhedsmail

Statens Museum for Kunst

Sølvgade 48-50, 1307 København K

MAIL: smk@smk.dk

TLF: +45 3374 8494

FAX: +45 3374 8404

WEB: smk.dk

Mandag lukket. Tirsdag - Søndag 10-18, Onsdag 10-20


Ragna Braase

12.02.2020 - 18.10.2020


PRESSEMEDDELELSE

Om ophængningen

Sidste år modtog Statens Museum for Kunst en stor donation af den danske kunstner Ragna Braases værker. Fra 12. februar præsenterer museet for første gang et udvalg af de arkitektoniske, orientalske og kosmiske drømmebilleder i udstillingen Tekstil, grafik, sandal.

Former, farver og materialiteter. Den danske kunstner Ragna Braase (1929-2013) bevægede sig i krydsfeltet mellem kunst, arkitektur, håndværk og design. Hun skabte både abstrakte, stoflige værker, figurative malerier og forenklede, geometriske former i grafik og med vævning.

I kunstnerkredse var – og er – hun respekteret og anerkendt, men som mange andre kvindelige kunstnere på den tid opnåede hun aldrig den bredere anerkendelse. De seneste år er hendes værker dukket op til overfladen med fornyet aktualitet på flere kunstnerkuraterede udstillinger på Sorø Kunstmuseum, Esbjerg Kunstmuseum og Kastrupgårdsamlingen, men hendes navn er endnu forholdsvist ukendt.

Det forsøger SMK (Statens Museum for Kunst) nu at ændre på. Fra 12. februar præsenterer museet en omfattende soloudstilling med Ragna Braases værker, som består af både maleri, grafik og tekstil. Alle værkerne i udstillingen er doneret af Ragna Braases søn, Martin Braase, og er en del af en større donation på i alt 54 værker, som han skænkede SMK i 2019.

Hverdagens materialer

Ragna Braase blev uddannet på kunstakademiet i Paris (1952-53) og senere på Kunstakademiet i København (1954-57). I 1968 flyttede hun til den franske landsby Marcoussis 25 km syd for Paris sammen med sin mand, kunstneren Ib Braase, og deres to børn. Her byggede de deres eget hus ud af enkle materialer og indrettede sig med værksted i underetagen og deres private hjem i overetagen. I Paris blev de blandt andre venner med det lidt ældre kunstnerpar Ernest Mancoba og Sonja Ferlov Mancoba, hvis skulpturer SMK præsenterede i en stor særudstilling sidste år.

I sin kunstneriske praksis var Ragna Braase optaget af eksperimenter, og hun arbejdede intuitivt og individuelt. Hun brugte de dagligdagsting og de materialer, hun havde ved hånden – for eksempel et par sandaler, som hun vævede ind i et værk – og hvis ikke hun havde det, hun skulle bruge, skabte hun det selv.

Et af højdepunkterne fra hendes karriere er hendes arkitektoniske og stoflige værker i form af store telte og søjler eksempelvis Africanas Hus, ca. 1985. De er skabt af stof i grove og stærkt farvede mønstre, som Ragna Braase vævede med hjemmespundet garn på en hjemmebygget væv.

Drømmebilleder

Ragna Braases beduinlignende telte og orientalske søjler giver klare associationer til Mellemøsten og nomadefolk. Det samme gør hendes mange malerier, hvor telte, kameler, ørkenlandskaber og mennesker i løse gevandter er gennemgående motiver.

Braase var dybt fascineret af Mellemøsten, og den orientalske inspiration fulgte hende gennem det meste af hendes karriere. Det på trods af, at hun aldrig selv havde været tættere på nomaderne, end da hun som ung studerende besøgte Tyrkiet på en studietur. Selv da hun i sine senere år fik råd til at rejse, gjorde hun det ikke. Mellemøsten forblev en fantasi for Ragna Braase, og frem til sin død byggede, malede og vævede hun sine orientalske og spraglede drømmebilleder.

Skriv kommentar



Kunsthøjskolen på Ærø
Kunstskolen Spektrum
Lilith Performancestudio
TAl R - Glyptoteket
Københavns Kunstskole
Krabbesholm Højskole